Emil-G skrev:
Ja, det lilla faktum att Skatteverket kan kräva att du betalar in momsen du dragit av i firman om det är uppenbart att du försökt fuska.
För att du skall få F-skatt krävs att verksamheten skall vara varaktig, i vinstsyfte och självständig. De första fem åren efter att du startat får du kvitta förluster på firman mot andra inkomster av tjänst, då gör det inget om du går back. Däremot kan jag lova dig att du inte får någon F-skatt om du är ärlig nog att uppge i ansökan att du kommer gå back första året!
Har man F-skatt/moms-registrering finns det enklare sätt att slippa betala moms men det får jag inte förklara här. Läs på om moms vid handel inom EU om ni vill veta mer.
Mja så är det inte. Du behöver inte uppge att kommer gå back för att få F-skattesedel. Däremot ska du ju redovisa hur mycket du tror dig tjäna så att de kan börja ta av egenskatten. Men du kan även skriva att du inte tror dig gå med vinst första året. De kommer att gå med på det.
WFS) (Graylingman skrev:
Och vad händer då? Indragen F-skattsedel antar jag. Men något mera?
Hypotetiskt resonemang:
Jag har en affärsidé inom foto, skaffar F-skattsedel, handlar grejor och får tillbaka momsen. Tyvärr visade sig att min affärsidé var precis kass! Jag drog inte in en enda krona och efter några år drar skatteverket in min F-skattsedel. Sen då? So what!? Jag har i alla fall kunnat köpa in grejor utan att betala moms... Det kan väl knappast vara förbjudet att göra dåliga affärer, dvs starta en kraftigt förlustbringande verksamhet som så småningom måste läggas ner. Eller missar jag något i detta hypotetiska resonemang?
Nej, skatteverket drar inte in F-skattesedeln.
Det är helt ok att helt gå med förlust de första åren. Faktiskt är det så att näst intill ALLA nystartade företag går med brakförlust och inte en enda intjänade krona. Det beror ofta på att man måste lägga ut för inventarier, reklam, resor etc. Det är först efter 2:a eller 3:e året man kan tjäna in på det.
Låt säga att du är frilansare och säljer bilder. Det kan ta över ett år innan du hunnit hitta en köpare till dina exotiska bilder. Under denna period har du ev åkt på 2 safari turer som kostat 100.000 kr totalt. Dessutom lagt ytterligare 100.000 kr på utrustning. Get the picture.
Men låt oss hålla till verkligheten!
Jag vill sälja lite bilder á 500 kr/st. Lagen säger att jag måste skatta för vartenda öre som jag går med vinst oavsett det är hobby eller enskild firma. (OBS! Arbetslösa är beskattningsfria om de har hobbyverksamhet under 30.000 kr).
För att sälja bilder och du tänker hålla på ett par år och gör hela tiden reklam ör dig så MÅSTE du ha F-skattesedel. Att sälja enstaka bilder UTAN att ge reklam för dig räknas som hobbyverksamhet med måste dock ändå skattas om du redan har en annan inkomst!
Så kontentan är att skaffa en F-skattesedel är varken omoralisk eller olagligt. Det är snarare tvärtom! Det är moraliskt at skatta för att säja ett tiotal bilder och lagen KRÄVER detta. (
www.rsv.se).
Så Tor.
Visst. Är du ute efter att blåsa skatteverket så är att registrera ett företaget omoralisk.
Är du däremot sugen på att sälja typ 10st bilder/år och ev. ta nån enstaka bröllopsuppdrag så kan man antingen ha en hobbyverksamhet eller om det är självdrivande företag så ska man ha enligt lag ha F-skattesedel. I de flesta fall en FA-skattedel (såna som redan jobbar för någon annan).
Tro mig. Har gått i tankar i ett år num på att stara företag, haft flera samtal med skatteverket och starta eget företagscentrum! Har dock det som hobby tills jag får mer luft under fötterna. När hobbyn blir företag så kommer företaget att köpa hela inventariet av mig!
Många drömmer om att tjäna på pengar på deras hobby. Och nånstans ska man börja. Eftersom man kanske redan har ett jobb så lägger man inte 120% krut på hobbyn ska på med vinst. Men eftersom det är i vinstsyfte och självdrivande så ska man ju följa lagen. Går det med förlust så är det ju synd om en själv eller hur? Går det med vinst så ska man skatta för det och resten av oss andra ska glädjas åt deras framgångar utan att behöva tracka ner dom och säga att det de gör är omoraliskt.
Glöm inte att bokföra!! Det är lag på det med.....
mvh
/Stefan