Annons

Beställa från Hongkong?

Produkter
(logga in för att koppla)
The Tor skrev:
Självklart hade jag köpt lotten – om lotteriet är lagligt. ;)


Indirekt är det ju köparen som får ersättning.

Ponera:
Jag köper en kamera för 10.000 kr men ber avsändaren deklarera den som gåva för under 500 kr. Paketet kommer bort och säljaren får en ersättning på 500 kr från fraktbolaget. Menar du då att säljaren gladeligen betalat tillbaka 10.000 till mig ur egen ficka?

Det finns ju också en risk att godset skadas på vägen och då går det ju inte heller att få ut full ersättning om man inte deklarerat rätt värde.

Har du köpt en kamera eller ett objektiv, och paketet försvinner. Då skickar avsändaren en ny kamera eller objektiv givetvis.
Eller trodde du de skickade de pengarna som de fick i ersättning för paketet.

Du har forfarande inte förstått att mottagaren inte för ut någon ersättning. Skadas kameran under transporten så skickar du tillbaka den till avsändaren och får en ny. Avsändaren får sen ersättning från posten eller vem han skickat den med. Under förutsättning den var bra packad i paketet givetvis
 
Lars Johnsson skrev:
Har du köpt en kamera eller ett objektiv, och paketet försvinner. Då skickar avsändaren en ny kamera eller objektiv givetvis.
Du har inte några som helst garantier för att avsändaren skickar en ny vara om han inte själv får ut full ersättning för försändelsen som kommit bort. Det blir som sagt var en stor förlust för säljaren.

Lars Johnsson skrev:
Du har forfarande inte förstått att mottagaren inte för ut någon ersättning.
Skrev jag inte precis "Indirekt är det ju köparen som får ersättning."? Även om det är säljaren som får utbetalningen från fraktbolaget är det ju köparen som ligger ute med pengarna och som så småningom får ersättning för detta (även om pengarna går via säljaren).

Lars Johnsson skrev:
Skadas kameran under transporten så skickar du tillbaka den till avsändaren och får en ny.
Jag har aldrig stött på en säljare som inte avsäger sig allt ansvar för fraktbolagets godshantering. Säljaren kan ju inte heller få ut högre ersättning för skadat gods än vad han deklarerat för.
 
Senast ändrad:
Mitt sista inlägg i denna fråga för du vill inte förstå och försäker bara slingra dig och ändra dina versioner.

Om du beställer en kamera från B&H, Cyberphoto, Hugo So, Adorama eller vilken seriös affär som helst.
Försvinner kameran, eller går sönder under transporten så skickar de alltid en ny till dig.

Du får aldrig någon indirekt ersättning som du skriver. Aldrig får du ersättningen som de har fått från posten eller frakt-bolaget. Du får alltid en ny vara av dem.

De flesta har säkert försäkringar som täcker förlusten. Plus att dessa har mycket bra avtal med bolagen redan från början p.g.a. att de skickar många paket varje dag med dem. Du ska veta att det är ytterst sällan som något försäkrat paket kommer bort.
 
Lars Johnsson skrev:
Om du beställer en kamera från B&H, Cyberphoto, Hugo So, Adorama eller vilken seriös affär som helst.
Försvinner kameran, eller går sönder under transporten så skickar de alltid en ny till dig.
Om det stämmer som Erik Sjöberg skrev tidigare att "urgalaxy märker varorna så du slipper betala moms" kan du inte ta med dom i din lista över seriösa affärer.

Lars Johnsson skrev:
Du får aldrig någon indirekt ersättning som du skriver. Aldrig får du ersättningen som de har fått från posten eller frakt-bolaget. Du får alltid en ny vara av dem.
Och vad är den nya varan om inte en ERSÄTTNING för den försvunna/skadade varan?!!!
Jag har aldrig skrivit att ersättningen måste vara kontanter. Det kan naturligtvis vara en ny, likvärdig produkt.
 
Som jag skrev i mitt första inlägg om Hugo So. Jag vet minst tio fotografer som köpt grejor av honom från ett annat forum. Ingen av de har fått någon speciell märkning av varorna som du skriver. (vad gör man när man märker varorna?)

Från början trodde du att mottagaren fick ersättning och då för låg p.ga. värdet.
Sen skrev du att den blev får låg.
Nu skriver du att det är en ny likvärdig produkt :)
 
The Tor skrev:
Det får man hoppas eftersom det är både olagligt och omoraliskt. Enligt mig är det dessutom ganska korkat att skryta om det.
Varför är det som är så himla omoraliskt att köpa sina objektiv utomlands? Jag tycker att det är en självklaret att köpa det där det är billigast.

Då menar jag om man verkligen är i tex Hong Kong, försöka slippa tull när man beställer är en annan grej.

Niklas

EDIT: Hade inte läst igenom hela tråden som jag kanske borde har gjort innan jag skrev. Men nu fick jag iallefall mitt strå till stacken.
 
Lars Johnsson skrev:
Kan du visa någon tråd där jag gjort det !!
Det har jag inte sagt; jag citerade ditt inlägg för det handlade om att det som bekant finns medlemmar som agerar lite "forumpolisiärt" när det kommer upp tips på hur man kan kringgå tull och moms. Och det är rätt i sak, för det är emot FS-reglerna, men vi vill hellre att man skall rapportera sådana inlägg än att påbörja moraldebatten i forumet.

(Det finns ett sådant tips tidigare i tråden, men inte från dig - det menade jag inte).
 
Lars Johnsson skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg om Hugo So. Jag vet minst tio fotografer som köpt grejor av honom från ett annat forum. Ingen av de har fått någon speciell märkning av varorna som du skriver. (vad gör man när man märker varorna?)
För att tullverket skall veta hur de skall hantera förändrelsen (i fråga om tullavgift och införselmoms) måste den vara märkt med innehåll och värde. Jag har aldrig fått ett paket (som är sänt utanför EU) som saknat en sådan märkning.

Lars Johnsson skrev:

Från början trodde du att mottagaren fick ersättning och då för låg p.ga. värdet.
Sen skrev du att den blev får låg.
Nu skriver du att det är en ny likvärdig produkt :)
Okey, vi tar det en gång till:
1. Om säljaren angett att försändelsens värde är 500 kr kan han inte få 10.000 kr i ersättning från fraktbokaget om den försvinner. Håller du med mig på den punkten? Om du gör det borde du även hålla med om att det kan vara svårt för köparen att få sin ersättning (ersättningen kan vara i form av pengar eller varor) till ett värde av 10.000 kr eftersom säljaren skulle göra en stor förlust.

2. Om säljaren däremot anger varans riktiga värde kan ha få detta i ersättning från fraktbolaget och därefter ersätta (i pengar eller varor) sin kund.

Själv förespråkar jag metod 2.

NiklasBerntsson skrev:
Varför är det som är så himla omoraliskt att köpa sina objektiv utomlands? Jag tycker att det är en självklaret att köpa det där det är billigast.
Det märks att du inte läst tråden. ;-)
Jag har aldrig skrivit att det är omoraliskt att köpa någonting från utlandet. Det jag skrivit är att det är olagligt (fakta) och omoraliskt (min egna åsikt) att inte betala lagstadgad införselmoms och tullavgift på det man importerar.
 
1. Nej försändelsen måste inte vara märkt med innehåll och värde för att tullen ska veta hur de ska hantera den. Tullen vet givetvis hur de ska hantera alla försändelser, märkta eller inte märkta. Tullen går heller inte efter värdet som är skrivet på paketet om de har en annan uppfattning själv om värdet. De sätter ett eget värde om de tycker de 500 kr är för lågt. Tänk också på att reglerna som finns i Sverige inte är samma för alla länder på jordklotet. Posten har även sin egen tull, och det har flera andra också.

Ja jag har fått flera paket utan den värde-märkningen. Speciellt från Asiatiska länder.

2. Det finns många andra försäkringar än den som ingår i det ordinarie frakt-priset. Och du får alltid en ny kamera om du handlar med en seriös säljare, även om de skulle förlora på just den affären.
 
Lars Johnsson skrev:
Tullen vet givetvis hur de ska hantera alla försändelser, märkta eller inte märkta. Tullen går heller inte efter värdet som är skrivet på paketet om de har en annan uppfattning själv om värdet. De sätter ett eget värde om de tycker de 500 kr är för lågt.
Visst är det så.
Om ett omärkt paket, med dyra prylar, går igenom tullen utan att man behöver betala tullavgift och moms har man haft tur. Tullen kan ta ut schablontullavgift på 3,5% plus moms för paket där värdet ligger mellan 500 och 3.400 kr. Överstiger försändelsens värde 3.400 kr är det vanligt tulltaxa och moms som gäller.
Tullen har rätt att öppna försändelsen för att uppskatta värdet.


Lars Johnsson skrev:
Och du får alltid en ny kamera om du handlar med en seriös säljare, även om de skulle förlora på just den affären.
Menar du att ett företag som helt öppet skyltar med att dom lurar staten på skattepengar är seriösa?
 
Visa mig var företaget öppet skyltar med att de lurar staten på skatte-pengar. Det är bara dina påstående.
Känner till mer än 10 fotografer som beställt av dem utan att något lurendrejeri eller skatte-mygel
 
Lars Johnsson skrev:
Tänk också på att reglerna som finns i Sverige inte är samma för alla länder på jordklotet.
Av just den anledningen är det du som importerar som är skyldig att se till att tulldeklarationen sköts. Om försändelsen saknar märkning kan tullen kräva att du förser dom med en riktig importdeklaration.

Lars Johnsson skrev:
Känner till mer än 10 fotografer som beställt av dem utan att något lurendrejeri eller skatte-mygel
Om dom importerat varor utan att betala införselmoms, då lagen kräver så, har dom naturligtvis myglat. Det är som sagt var importören som är skyldig att se till att tulldeklarationen sköts.


Lars Johnsson skrev:
Visa mig var företaget öppet skyltar med att de lurar staten på skatte-pengar. Det är bara dina påstående.
I Urgalaxys "About me"-sida på eBay skriver han:
"We will try our best to minimize your risks on tax."
http://cgi3.ebay.ie/ws/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=urgalaxy

Kan man tolka detta på något annat sätt än att man gör allt för köparen skall undgå att betala införselmoms?

Att Urgalaxy märker varorna på ett felaktigt sätt är det ju även andra som skrivit här i tråden. Hur är det med dina 10 fotokopisar? Har dom betalt tullavgift och införselmoms för sina varor?
 
Mitt sista svar eftersom du är helt sjukt fanatisk på att alla som beställer eller köper från andra länder än du är omoraliska.

""We will try our best to minimize your risks on tax""

Du översätter det med:

""är ett företag som helt öppet skyltar med att dom lurar staten på skattepengar seriösa""

Det finns inget olagligt i att minimera skatten eller riskerna som de skriver.


När jag skriver att jag känner 10 fotografer som köpt utan något skatte-mygel eller lurendrejeri. Då svarar du att de myglat om de inte betalat införelsemoms !!!!
De har givetvis betalat alla avgifter och skatter som ska betalas om där inte var något lurendrejeri eller skatte-mygel som jag skrev.

När tråden startade hade du aldrig hört talas om Hugo So.....nu är du helt plötsligt expert på alla hans affärer. Helt fanatiskt sjukt :)
 
Lars Johnsson skrev:
Mitt sista svar eftersom du är helt sjukt fanatisk på att alla som beställer eller köper från andra länder än du är omoraliska.
Nu hittar du på. Eller kan du hänvisa till ett inlägg där jag skriver att alla som beställer eller köper från andra länder är omoraliska?

Det jag har skrivit är att jag tycker att det är omoraliskt att medvetet försöker blåsa staten på pengar.

Lars Johnsson skrev:
Det finns inget olagligt i att minimera skatten eller riskerna som de skriver.
Okey, då tar vi den här sidan istället:
http://cgi.ebay.co.uk/Nikon-AF-50-5...11346835QQihZ012QQcategoryZ3343QQcmdZViewItem

"we will declare the unit as "gift of no commercial value" or in other terms for easy clearance and will try our best to minimize your risks on tax."

Förstår du nu vad han menar med "minimize your risks on tax"? Han märker alltså medvetet godset på ett felaktigt sätt för att köparen skall slippa betala den införselmoms som lagen kräver.

Lars Johnsson skrev:
De har givetvis betalat alla avgifter och skatter som ska betalas om där inte var något lurendrejeri eller skatte-mygel som jag skrev.
Då är ju allt frid och fröjd! Hoppas att dina kompisar gjorde en bra affär. :)

Lars Johnsson skrev:
När tråden startade hade du aldrig hört talas om Hugo So.....nu är du helt plötsligt expert på alla hans affärer.
Jag är inte expert på någons affärer men jag klarar av att ta in information allt eftersom den presenteras för mig.
 
Puh, vad jobbigt att läsa alla dessa inlägg och så mycket munhuggeri. konstigt att denna tråd inte blivit låst än.

Ville bara bidra till ämnet om moral och etik.
Jag tycker inte det är moraliskt rätt att behöva betala dubbla skatter för en produkt. Man betalar moms i det landet man importerar ifrån och dessutom betala det i Sverige. Dessutom lägger tullen även på fraktkostnaden när man betalar momsen. För att tullen sedan ska kunna finansiera att dom öppnar ens paket ska man även betala tullavgift!

Usch för svensk tull och momsdeklarering!!!!

Jag förstår vitsen med detta och det är för att gynna EUs marknad och se till av privatpersoner inte importerar allt för mycket.

För att sedan dra mitt bidrag hur man ska göra ska jag nu berätta.

Detta jag ska berätta är inte olagligt men kräver en del kunskap och tid. Men det sparar en hel del tusenlappar för den hobbyfotograf som investerar en hel del.

Skaffa F-skattesedel!!!
Köp alla era grejer till det enskilda företaget. Man får betala moms, men detta får man tillbaka då man deklarerar.

mvh

/Stefan
PS. Har dock själv ingen F-skattesedel. DS
 
Rommel skrev:
Köp alla era grejer till det enskilda företaget. Man får betala moms, men detta får man tillbaka då man deklarerar.

förutsatt att man har haft en inkomst och sålt varor/tjänster där andra har betalat moms så man som företagare kan kvitta den - annars fungerar det inge vidar... eller har jag fel?
 
Rommel skrev:
Jag tycker inte det är moraliskt rätt att behöva betala dubbla skatter för en produkt. Man betalar moms i det landet man importerar ifrån och dessutom betala det i Sverige.
Här kan jag hålla med dig till viss del. Men som du skriver så är reglerna till för att skydda den inhemska handeln (och då räknar jag även EU som inhemsk handel).

Rommel skrev:

Detta jag ska berätta är inte olagligt men kräver en del kunskap och tid. Men det sparar en hel del tusenlappar för den hobbyfotograf som investerar en hel del.

Skaffa F-skattesedel!!!
Köp alla era grejer till det enskilda företaget. Man får betala moms, men detta får man tillbaka då man deklarerar.
Nu kommer jag väl att få moraltantstäpeln förstärkt men låt gå:
Att man har F-skatt betyder inte att det är fritt fram att köpa vad som helst utan att betala moms. Det man köper skall ju användas i tjänsten (eller säljas vidare).

Om du köper mycket varor utan att ha någon nämnvärd inkomst i ditt företag är risken stor att du blir granskad av skatteverket.
 
The Tor skrev:

Om du köper mycket varor utan att ha någon nämnvärd inkomst i ditt företag är risken stor att du blir granskad av skatteverket.

Och vad händer då? Indragen F-skattsedel antar jag. Men något mera?

Hypotetiskt resonemang:

Jag har en affärsidé inom foto, skaffar F-skattsedel, handlar grejor och får tillbaka momsen. Tyvärr visade sig att min affärsidé var precis kass! Jag drog inte in en enda krona och efter några år drar skatteverket in min F-skattsedel. Sen då? So what!? Jag har i alla fall kunnat köpa in grejor utan att betala moms... Det kan väl knappast vara förbjudet att göra dåliga affärer, dvs starta en kraftigt förlustbringande verksamhet som så småningom måste läggas ner. Eller missar jag något i detta hypotetiska resonemang?
 
WFS) (Graylingman skrev:
[...] Eller missar jag något i detta hypotetiska resonemang?
Ja, det lilla faktum att Skatteverket kan kräva att du betalar in momsen du dragit av i firman om det är uppenbart att du försökt fuska.

För att du skall få F-skatt krävs att verksamheten skall vara varaktig, i vinstsyfte och självständig. De första fem åren efter att du startat får du kvitta förluster på firman mot andra inkomster av tjänst, då gör det inget om du går back. Däremot kan jag lova dig att du inte får någon F-skatt om du är ärlig nog att uppge i ansökan att du kommer gå back första året!

Har man F-skatt/moms-registrering finns det enklare sätt att slippa betala moms men det får jag inte förklara här. Läs på om moms vid handel inom EU om ni vill veta mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.