Annons

Beslutsångest spegellösa

Produkter
(logga in för att koppla)

Angermannia

Medlem
Hejsan!

Som rubriken lyder så har jag beslutsångest om vilken kamera jag ska köpa och det är ju inte bara med kameror...

Jag är främst ute efter bildkvalité vilket är prio nummer ett och det behöver inte vara en kamera med en massa extra finesser. Är inne på spegellösa som är lättare att ta med sig istället för vanliga systemkameror, typ Nikon D7000 (som jag har kikat på). Har tidigare haft bl.a. Nikon D5100 och Sony Nex-5 och fotat mycket i vår moppeklubb här i Örnsköldsvik - www.bottniamoppers.se.

De jag har kikat på är:

Fujifilm X-E1 med fast 35 mm objektiv - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe135.

Panasonic GF6 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF6svart14150.

Panasonic GX-7 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX7svart1232

samt

Olympus E-PL5 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL5svart14_150.

Sammantaget är alltså en kamera som levererar bra bilder med rätt objektiv. Nu finns det ju flera modeller men jag har liksom fastnat kring dessa, jodå, jag kan tänka mig NEX-6/7 också.
Givetvis som många säger och vad jag har förstått så är det bättre att lägga pengarna på objektiv och inte någon dyrare variant av kamera och tror att man kan få bättre bilder ju dyrare huset är.

Visst kan jag tänka mig att införskaffa mig Nikon D7000 när jag ändå har 18-105 objektivet över från D5100. Jag sitter och funderar om jag kommer att använda långzoom? Inte så här direkt att fota fåglar eller gamla veteranmopeder eller veteranbilar på långt håll, då går man ju närmare för att få snygga och detaljrika bilder.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att klämma på någon av dessa modeller då utbudet är väldigt skralt här i Ö-vik men man har ju alltid ångerrätten att falla tillbaka på. :)

Jag är öppen för alla förslag på modeller och objektiv med bra kvalité och gör helst inga långa utlägg med en massa tekniska värden utan håll er "kort och koncist" då jag med min Asperger och ADHD har det lite svårt att förstå en del. Jag är en glad amatörfotograf och gillar att pilla på nya kameror... :)
 
Jag har själv Fujifilm X-E1 och är makalöst nöjd med den.

Så skönt att ta med den ut istället för systemkamerorna.
Sedan att den är lite nostalgisk där man få tänka till lite
innan bilden tas gör det hela ännu roligare ;-)

Kan absolut rekommendera den.

MVH Julle.
 
Köp INTE någon av Olympus enklare varianter, typ e-pl5 eller e-pm2. Inte för att bildkvaliten inte är bra men för att det blir skakningsoskärpa pga slutar-vibrationer. Helt värdelöst, hade köpt en panasonic G5 med elektronisk slutare om jag hade vetat att det var så illa. Dock så har jag testat Olympus lite mer avancerade modeller, tex OM-D EM-5 och den slutaren känns mycket mjukare, så där tror jag inte samma problem uppstår.
 
Köp INTE någon av Olympus enklare varianter, typ e-pl5 eller e-pm2. Inte för att bildkvaliten inte är bra men för att det blir skakningsoskärpa pga slutar-vibrationer. Helt värdelöst, hade köpt en panasonic G5 med elektronisk slutare om jag hade vetat att det var så illa. Dock så har jag testat Olympus lite mer avancerade modeller, tex OM-D EM-5 och den slutaren känns mycket mjukare, så där tror jag inte samma problem uppstår.

Jag har kikat lite också på EM-5:an. Låter ju inget vidare om problem uppstår med de andra två men det kanske inte är så hela tiden? Har inte läst om det i alla fall.

Svårt egentligen när man inte får hålla i dem och klämma lite men ibland är man rädd för att inte bli nöjd med bildkvalitén men Fujifilm ligger ju nära tillhands, likaså Panasonic GX7.

Jag inbillar mig att jag ser skillnad på bilderna med olika typer av kamera och objektiv men kanske inte gör det - egentligen.
 
Kan bara hålla med om Fuji X-E1, har denna med 35/1.4 och det är ett nöje att använda den!
Skönt och befriande alternativ till stora systemkameran, fin skärpa och härlig bokeh!

/Fredrik
 
Jag blir väldigt sugen på X-E1 med antingen kitobjektivet eller så 35/1,4 och kanske bäst att passa på när priset är så pass förmånligt som 7600 med UV-filter och priset är samma med båda objektiven.
 
X-E1 är en trevlig kamera. Den är inte helt felfri men den är bra nog för att lämna tjockkameran hemma alla gånger man inte tänker plåta snabba motiv. UV-filtret kan du ju skippa, det saknar funktion och motljusskyddet är ett bättre skydd för frontlinsen.
 
Spegellös

Du ska inte missa att titta på Samsungs olika modeller.
Jag har och har haft flera av dessa. Ända sedan NX100 kom ut.
Fin bildkvalité. Bra optik och mycket lättanvända.
Rekommenderas varmt.
 
"UV-filtret kan du ju skippa, det saknar funktion och motljusskyddet är ett bättre skydd för frontlinsen."

Jag trodde det gav någon slags funktion då flera fotohandlare "rekommenderar" det men jag har aldrig fått något riktigt svar av dem varför det skulle vara bra. Man får väl vara försiktigt så man inte skadar linsen då. Bra att veta att det inte ger någon nämnvärd funktion.

"Du ska inte missa att titta på Samsungs olika modeller.
Jag har och har haft flera av dessa. Ända sedan NX100 kom ut.
Fin bildkvalité. Bra optik och mycket lättanvända."

Hade tidigare varit inne på Samung NX300 men när jag läser i senaste numret av DigitalFoto - Kamera Special, nr 1 2014, s. 72-74, ger de inte något bra bertyg till själva bildkvalitén så den uteslöt jag. Det är väl samma här då, att de mera erfarna ger sina synpunkter mot för en lekman inom ämnet? Det är ju annars ett överkomligt pris på cyberphoto där de å andra sidan ger bra betyg. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nx300brun_1855

Egentligen är man i en djungel bland alla modeller och vad de kan prestera...
 
Svårigheten att få ett enkelt och entydigt svar har nog sin förklaring i att det nog är svårt att välja riktigt 'fel' - vilket ju i sig ju är ganska trösterikt.
 
"UV-filtret kan du ju skippa, det saknar funktion och motljusskyddet är ett bättre skydd för frontlinsen."

Jag trodde det gav någon slags funktion då flera fotohandlare "rekommenderar" det men jag har aldrig fått något riktigt svar av dem varför det skulle vara bra. Man får väl vara försiktigt så man inte skadar linsen då. Bra att veta att det inte ger någon nämnvärd funktion.

Den helt säkra funktionen är att det förbättrar handlarens marginal. ;)
Digitalkameror är normalt sett inte känsliga för UV-ljus och därför är det rätt meningslöst sett ur det perspektivet.. Filtret kan dock användas för att skydda objektivet i miljöer med mycket damm/smuts/stänk, om man ofta putsar objektivet slarvigt och hårdhänt, lägger ned kameran utan objektivlock/motljusskydd i väskan etc.

Det här är lite av en Canon/Nikon- eller Apple/Microsoft-debatt där en del ska ha filter på alla objektiv och andra benhårt kör utan. Lite beror det på hur man hanterar utrustningen, men det man kan säga är att om man har filter så bör det vara av god kvalitet och helst tas av i en del svåra ljussituationer. Sedan bör man också fråga sig vad som är vettigt att lägga på ett filter relativt vad aktuellt objektiv kostar. Om man inte ska köpa skräpfilter med dålig optisk kvalitet, så kan det med billigare objektiv lätt bli en väldigt dyr "försäkring" relativt det försäkrade värdet.

I forumet finns det massor med trådar att hitta om det här för den som söker.
 
Det lutar nog ändå till Fujifilms X-E1 med 35/1,4 fördel så får jag se vad det blir. Säkert lär jag bli nöjd med dess resultat. Och visst, jag vill väldigt gärna lära mig att fota mer betydligt bättre och på så sätt växa med en kamera.
 
Hejsan!

Som rubriken lyder så har jag beslutsångest om vilken kamera jag ska köpa och det är ju inte bara med kameror...

Jag är främst ute efter bildkvalité vilket är prio nummer ett och det behöver inte vara en kamera med en massa extra finesser. Är inne på spegellösa som är lättare att ta med sig istället för vanliga systemkameror, typ Nikon D7000 (som jag har kikat på). Har tidigare haft bl.a. Nikon D5100 och Sony Nex-5 och fotat mycket i vår moppeklubb här i Örnsköldsvik - www.bottniamoppers.se.

De jag har kikat på är:

Fujifilm X-E1 med fast 35 mm objektiv - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe135.

Panasonic GF6 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF6svart14150.

Panasonic GX-7 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX7svart1232

samt

Olympus E-PL5 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL5svart14_150.

Sammantaget är alltså en kamera som levererar bra bilder med rätt objektiv. Nu finns det ju flera modeller men jag har liksom fastnat kring dessa, jodå, jag kan tänka mig NEX-6/7 också.
Givetvis som många säger och vad jag har förstått så är det bättre att lägga pengarna på objektiv och inte någon dyrare variant av kamera och tror att man kan få bättre bilder ju dyrare huset är.

Visst kan jag tänka mig att införskaffa mig Nikon D7000 när jag ändå har 18-105 objektivet över från D5100. Jag sitter och funderar om jag kommer att använda långzoom? Inte så här direkt att fota fåglar eller gamla veteranmopeder eller veteranbilar på långt håll, då går man ju närmare för att få snygga och detaljrika bilder.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att klämma på någon av dessa modeller då utbudet är väldigt skralt här i Ö-vik men man har ju alltid ångerrätten att falla tillbaka på. :)

Jag är öppen för alla förslag på modeller och objektiv med bra kvalité och gör helst inga långa utlägg med en massa tekniska värden utan håll er "kort och koncist" då jag med min Asperger och ADHD har det lite svårt att förstå en del. Jag är en glad amatörfotograf och gillar att pilla på nya kameror... :)

Hej.

Eller så väntar du till april då sony släpper sib nya A6000, det är den jag väntar på.
 
Låter inte helt fel den heller. Man kanske ska vänta och se vad som släpps framöver? Fotar just inget under vintern så man kan nog försöka ge sig till tåls kanske.

Tack alla för era snabba och koncisa svar. Bra att dessa forum finns och jag lär mig nog ett och annat framöver efter att ha läst intressanta inlägg. :)
 
Fujifilm erbjuder både bra sensorer och optik X-E1 är bra, men X-E2 är nog idag ett bättre val p.g.a betydligt bättre autofokus om den nu inte hamnar utanför budget förstås.
 
Äh, autofokusen i x-e1 kanske inte är något fart monster men den är helt ok efter alla firmware uppdateringar. Den är inte ordentligt bra men inte så dåligt så att man lider av det. Har man någon tanke på att köra gamla objekt med adapter så lider man ju ännu mindre.
 
Äh, autofokusen i x-e1 kanske inte är något fart monster men den är helt ok efter alla firmware uppdateringar. Den är inte ordentligt bra men inte så dåligt så att man lider av det. Har man någon tanke på att köra gamla objekt med adapter så lider man ju ännu mindre.

Även sökaren blir bättre
 
Jag har haft min X-E1 med just 35mm f/1,4 optiken sedan omkring maj förra året och är mer än nöjd! Det finns nog ingen kamera jag ägt varken före eller efter den som bidragit så mycket till att göra fotografering roligt igen. Dels för de manuella kontrollerna som gör att man måste tänka till lite extra före varje bild, dels för att den är så lätt att man utan problem kan bära den med sig var man än går!

Visst finns det kameror som är bättre tekniskt, häftigare rent användarmässigt, nyare och med flashigare funktioner, men X-E1 är en riktigt, RIKTIGT bra kamera som just nu även är kompletterat med ett bra pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.