Är det ”självklart” att det inte går att ta toppbilder utan fullformat?
För egen del tycker jag framför allt att den stora skillnaden i bildkvalitet mellan fullformat och dyra kameror med små sensorer (t.ex. Nikon D7000 och Pentax K-5) får de senare att framstå som oskäligt dyra.
Hej!
Jag har försökt läsa större delen av den här forumtråden. Men jag känner att jag antagligen är jag lite dum, jag förstår inte riktigt var problemet ligger
Vad gäller din ursprungliga fråga om "kvalitetsskillnad på bilderna – speciellt när ljuset är svagare" mellan D40 och D3100 så tycker jag dina egna bildexempel har visat ganska tydlig hur stor den skillnaden är. D3100 är påtagligt mycket bättre i svagt ljus.
I bra ljusförhållanden är skillnaden mindre märkbar, men finns där. Just vid sådana jämförelser är det viktigt att använda ett bra objektiv , arbeta omsorgsfullt (stativ, fokusera noga osv) och skala om bilderna så jämförelsen blir rättvis (något du verkat ha tagit till dig). Tänk på att en D3100 har ungefär 50% fler pixlar i varje ledd (bredd x höjd), upplösningen är alltså inte drygt dubblerad som man lätt kan tänka (6 -> 14 Mpix). För en fördubbling av upplösningen får du gå från 6 till 24 megapixel.
Den skillnad man mest brukar märka är att man kan beskära bilder hårdare med bibehållen kvalitet.
Vad gäller skillnaden mellan mindre sensor, dvs APS-C och 24x36 ("fullformat") så finns det en skillnad, men den är i de flesta sammanhang inte speciellt påtaglig. Betydligt mindre än mellan en D40 och en D3100 för att nu jämföra med något. Jag tycker många av svaren känns lite förvirrande och jag skulle inte göra allt för långtgående tolkning av testbilderna hos Cyberphoto - de är tagna i olika ljusförhållanden och jag är inte så säker på om man ens använder samma objektiv. Redan det gör jämförelsen rätt ointressant.
En större sensor ger starkt förenklat fördelar i svagt ljus och ger dessutom lite mer exakt kontroll över skärpedjupet. Men talar vi skärpa och detaljteckning så är det mer optiken som spelar roll, inte sensorformatet.
Det finns helt klart mätbara och praktiska fördelar med ett större sensorformat, men för normal fotografering är skillnaderna inte så stora som en del gärna vill hävda. Det här med sensorformat är överhuvud taget en fråga där diskussioner ofta antar lätt religiösa övertoner