Annons

Beslut ångest

Produkter
(logga in för att koppla)
MEN::::

Men om jag lämnar sigma och funderar på en pentax k10d..tror ni att den är bättre än canon eos 400d?Jag har varit inne på prisjakt och pricerunner för att jemföra kamerorna men hur pass bra är märket pentax osv..köpte en tidning som heter kamera & bild och såg en liten artikel där det stog "årets julklapp nästan en systemkamera" om canon eos 400d pratade dom om då!!! ska nog köpa en canon 400d men ville ha era åsikt om Pentax k10d!!

Re: MEN::::

Cynthia skrev:
men ville ha era åsikt om Pentax k10d!!

K10 riktar sig mer till avancerad användare men priset gör att en hel del andra också hittar den. Det är en bättre kamera i det mesta. Nackdelar jämfört med Canon och 400D är en betydligt mindre begagnatmarknad och även att det är färre butiker som säljer nya Pentaxprylar. Å andra sidan är Pentaxoptik ofta lika bra men billigare än motsvarande Canon.

Re: MEN::::

Cynthia skrev:
Men om jag lämnar sigma och funderar på en pentax k10d..tror ni att den är bättre än canon eos 400d?Jag har varit inne på prisjakt och pricerunner för att jemföra kamerorna men hur pass bra är märket pentax osv..köpte en tidning som heter kamera & bild och såg en liten artikel där det stog "årets julklapp nästan en systemkamera" om canon eos 400d pratade dom om då!!! ska nog köpa en canon 400d men ville ha era åsikt om Pentax k10d!!

Jag har som du tittat lite på bla. 400D (du kan läsa min tråd lite längre ner där många skrivit väldigt bra svar). Efter att ha vägt respektive kameras fördelar/nackdelar och även varit i butik och testat och hållit i samtliga hus kom jag fram till att K10D var bäst för egen del. Hämtar upp den imorrn!

re:

Jag är ute efter att kunna ta bra porträtt bilder ,natur(solnedgång) och kvälls bilder.Fan det här var riktigt svårt..har sökt på nätet efter bilder som är tagna med dessa kameror men man vet alldrig om dessa bilder verkligen stämmer!och hur mycket dom har ändrat bilden på olika fotoprogram..men är pentax ett stort märke inom systemkamera tro?

Cynthia skrev:
Snälla jag vet inte vilken digitalsystemkamera jag ska köpa jag står mellan Canon EOS 400D och Sigma SD14 jag har jämfört båda och Sigma Va lika bra om inte bättre som canon men är verkligen Sigma en bra produkt/märke? för att jag vet att det är stora skilnader på att köpa tillexempel en digitalkamera på 5MP från canon och samsung..estrema stora skilnader på bildkvalite..så därför undrar jag om någon snälla kan hjälpa mig att ta beslutet och få mig att känna att sigma är lika bra som canon..eller kanske inte..

rätt stor priskillnad, mellan SD14 och 400D,
inget ont om sigman men 14-15 tusen är mycket pengar,
skulle därför välja 400D, då får du råd att komplettera med ett porträttobjektiv som 85/1,8 tex, och/eller nåt lämpligt objektiv för träd och landskap som du verkar vara intresserad av att fota...
=)

Re: re:

Cynthia skrev:
Jag är ute efter att kunna ta bra porträtt bilder ,natur(solnedgång) och kvälls bilder.Fan det här var riktigt svårt..har sökt på nätet efter bilder som är tagna med dessa kameror men man vet alldrig om dessa bilder verkligen stämmer!och hur mycket dom har ändrat bilden på olika fotoprogram..men är pentax ett stort märke inom systemkamera tro?

För porträtt är då kanske inte D40 bästa valet. Alla moderna systemkameror ger bra bilder så det ger nog inte så mycket att titta på bildexempel, fotografen och optiken spelar betydligt större roll och som du skriver, efterbehandlingen.

Pentax är kanske den tredje största inom systemkameror just nu men Canon och Nikon är ändå flera gånger större.

Min första systemkamera som jag köpte 1995 var en Sigma. Analog på den tiden, men jag fick enormt mycket för pengarna och jag älskade kameran när jag väl hade lärt mig att den låste sig ibland och det då bara var att ta ut och sätta i batteriet igen. Problemet var att Sigmakamerorna slutade säljas i Sverige och därmed också objektiv med bajonett för Sigma. Sverige ansågs vara en för liten marknad för så många märken och risken finns att det händer igen. Nu är ju det inte något större problem längre med möjligheten att beställa via Internet.

Re: Re: re:

papi skrev:
För porträtt är då kanske inte D40 bästa valet.

Det var väl SD14 och 400D, som nämndes i diskussionen?

Är D40 speciellt dålig på porträtt alltså?
Det var intressant..

Förresten, vad är "Pentax" för nåt?
;)

Men snälla, visa lite fototeknisk kompetens. Vad brukar vanligtvis användas för att framhäva människan när man tar porträttbilder? Kort skärpedjup. För det behövs stor bländaröppning, och det är här det blir svårt. D40:n har inte autofokusmotorn i huset utan i objektivet, vilket innebär att du blir hänvisad till AF-S-objektiv om du vill ha autofokus. Ser du något porträttobjektiv med större bländare än 2,8? Inte jag.
Hade man en Canon eller Pentax kunde man ha köpt en EF 50/1,8 II för 1000 kr respektive FA 50/1,4 för 2000 kr. Men D40 är inte den bästa kameran för porträtt.

TACK

Ville bara tacka alla som svarat och hjälp mig med mitt val, jag har bästemt mig för en Canon eos 400d..har det jag behövet till ett bra pris och har massvis med objektiv att välja mellan...
/cynthia

J.Paul skrev:
Men snälla, visa lite fototeknisk kompetens. Vad brukar vanligtvis användas för att framhäva människan när man tar porträttbilder? Kort skärpedjup. För det behövs stor bländaröppning, och det är här det blir svårt.

snälla?

host, ja, jag råkar vara yrkesfotograf sedan 20 år så några porträttbilder har jag hunnit med, min digitala ålder är väl iofs bara runt 10..men då kanske vi är jämngamla på den punkten?
;)

fokus-by-hand funkar ju faktiskt fortfarande även på D40x, och jag antar att man får den obligatoriska fokus-grön-lampa-bekräftelsen i sökaren?

så gluggar finns det ju att tillgå,

nu är det ju struntsamma eftersom det inte blir nån D40 utan en 400D, men ändå,
;)

Senast ändrad:
Och jag är född med datorerna och det digitala genombrottet, men ålder spelar väl just ingen roll i det här fallet. Jag använder objektiv som är dubbelt som gamla som jag är till min K10D. Jag har fotograferat med allt från engångskameror och digitalkameror med diskettslot till Nikon F-301 och Pentax MX sedan barnsben. Photoshop började jag använda i Mars, samtidigt som jag började fota med digitala systemkameror. Och nu tror jag att jag spårat ur.

Visst kan man fokusera manuellt om man har tid på sig, dvs. under studioförhållanden, men spontanporträtt blir mycket värre. Och det är ju så onödigt, då kan mamn lika gärna köpa en kamera med AF-motor i huset direkt.

Vilket hon nu bestämt sig för att göra :)

hej

va innebär och hur viktigt är igentligen kameras ljuskänslighet..dom flesta har 100-1600 iso..men nikon d80 hade 100-3200 iso..vad är skilnaden och hur mycket bättre blir kameran för de?

Re: hej

Cynthia skrev:
va innebär och hur viktigt är igentligen kameras ljuskänslighet..dom flesta har 100-1600 iso..men nikon d80 hade 100-3200 iso..vad är skilnaden och hur mycket bättre blir kameran för de?
Med ISO 3200 kan man ta bilder i mycket svagare ljus utan att offra slutartid. Problemet är att bilderna blir väldigt brusiga. Det går att ta bra bilder med hög ISO om man vet vad man gör men det är inte helt lätt. Hur användbart det är för en glad amatör kan diskuteras men kanske kan vara praktiskt om man ofta rör sig i miljöer där det är väldigt dåligt ljus där man tycker att extremt brusiga bilder är bättre än inga bilder alls. Det är bättre att koncentrera sig på ljusstark optik.

Jag har använt nikons d200 samt d80 en hel del, canons 350d har jag också plåtat med (hemsk!)....Men i den här prisklassen som du nämner tycker jag den självklara vinnaren är pentax k10d med pentax 16-40/4. Grymt trevlig kamera med bildstabilisator dessutom...köp!

prestandamässigt är den väl riktigt bra, men den känns verkligen som en leksakskamera i handen. Liten, plastig och obekväm, då har jag trots allt små händer....Den "andas" leksak (enligt mig)

Tyvärr kan jag säga samma sak om 400D:n. Men jag har stora labbar också, vilket gör det mindre konstigt.

Men har den inte haft samma chassi sedan 300D?

JAg tänkte..

Jag tänkte på att skaffa en canon d400 men sen så såg jag nikon d80 det som skiljer sig verkar vara att canon har den där automatiska dammbortagare eller va det hette och nikon hade iso upp till 3200..va ska man hällst gå efter? jag har nu varit och klämmt på kameran men jag känner att båda skulle passa mig..Menjag är mer förtjust i Nikon D80 (men gör jag rätt)? har den många tillbehör osv?

Re: JAg tänkte..

Cynthia skrev:
Jag tänkte på att skaffa en canon d400 men sen så såg jag nikon d80 det som skiljer sig verkar vara att canon har den där automatiska dammbortagare eller va det hette och nikon hade iso upp till 3200..va ska man hällst gå efter? jag har nu varit och klämmt på kameran men jag känner att båda skulle passa mig..Menjag är mer förtjust i Nikon D80 (men gör jag rätt)? har den många tillbehör osv?

Om du tycker om Nikon och porträtt tycker jag du skal spara ihop och köpa en fujifilm S5 bästa kameran till portätt, har själv en k10d och älskar den men ville så gärna ha en S5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar