Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslut ångest

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: JAg tänkte..

madsochmarja skrev:
Om du tycker om Nikon och porträtt tycker jag du skal spara ihop och köpa en fujifilm S5 bästa kameran till portätt, har själv en k10d och älskar den men ville så gärna ha en S5.

Men nu ska du inte göra mig mer fövirrad hehehe..nu så står det mellan en nikon o canon..men bra objektiv kan jag säkert ta lika bra porträttbilder..

prestandamässigt är det nog inge större skillnad på canon 400d och nikon d80. Iso 3200 kommer du garanterat aldrig att använda, särskilt inte om det är porträttfotografering du är intresserad av. Hur bra/dåligt canons "dammfilter" fungerar vet jag inte. Tycker du nikon kameran känns bättre tycker jag du ska gå på den, både nikon och canon har mängder av tillbehör och objektiv såväl nytt som begagnat.

Själv slår jag fortfarande ett slag för pentax k10d ;)

abbeman skrev:
prestandamässigt är det nog inge större skillnad på canon 400d och nikon d80. Iso 3200 kommer du garanterat aldrig att använda, särskilt inte om det är porträttfotografering du är intresserad av. Hur bra/dåligt canons "dammfilter" fungerar vet jag inte. Tycker du nikon kameran känns bättre tycker jag du ska gå på den, både nikon och canon har mängder av tillbehör och objektiv såväl nytt som begagnat.

Själv slår jag fortfarande ett slag för pentax k10d ;)
tack albin..

Men..

vad för tillbehör är det bästa för att fota ute på fester då det är mörkt..eller bästa objektivet för en fin porträttbild där man kanske ligger vid vattnet med solnedgång i bakgrunden.här har jag ett exempel men jag tänkte då kanske mer att jag eller någon ligger ner vid vattnet hoppas ni förstår hur jag menar nu...

Bilagor

• imgp0676.jpg
    imgp0676.jpg
    20.5 KB · Visningar: 152
Re: Men..

Cynthia skrev:
vad för tillbehör är det bästa för att fota ute på fester då det är mörkt..eller bästa objektivet för en fin porträttbild där man kanske ligger vid vattnet med solnedgång i bakgrunden.här har jag ett exempel men jag tänkte då kanske mer att jag eller någon ligger ner vid vattnet hoppas ni förstår hur jag menar nu...

Bilagor

• 68.jpg
    68.jpg
    38.1 KB · Visningar: 154
Re: Re: Men..

Alltså dett du menar är ju egentligen dynamisk omfång, dom som är mestare på dett är fujifilm S5 och Sigman, men K10d är faktiskt bättre än både 400d och d80 på Dynamsiskt omfång, alltså mera detaljer i dett ljusaste och mörkaste.

Re: Re: Re: Men..

madsochmarja skrev:
Alltså dett du menar är ju egentligen dynamisk omfång, dom som är mestare på dett är fujifilm S5 och Sigman, men K10d är faktiskt bättre än både 400d och d80 på Dynamsiskt omfång, alltså mera detaljer i dett ljusaste och mörkaste.
Mads ..det låter som att du bara vet om den där fuji o sigma..men har du haft en canon 400d och en nikon d80? för du verkar verkligen negativ till dom..personligen så tycker jag och vet att nikon,canon o pentax är största konkurenterna fuji vet jag inte hur dom ligger du är säkert jätte nöjd med din fuji-kamera men jag vill köpa en nikon d80 och på den här forum så vill jag hällst hålla mig till de och inte bli övertalad att köpa en kamera som jag knappt känner och aldrig hört talats om..men tack ändå.

Re: Re: Re: Re: Men..

Cynthia skrev:
Mads ..det låter som att du bara vet om den där fuji o sigma..men har du haft en canon 400d och en nikon d80? för du verkar verkligen negativ till dom..personligen så tycker jag och vet att nikon,canon o pentax är största konkurenterna fuji vet jag inte hur dom ligger du är säkert jätte nöjd med din fuji-kamera men jag vill köpa en nikon d80 och på den här forum så vill jag hällst hålla mig till de och inte bli övertalad att köpa en kamera som jag knappt känner och aldrig hört talats om..men tack ändå.
he he, jag har ingen fuji kamera, skrev ju att jaag var pentax ägare, men skit i dett, fujin är en Nikon kamera med fujisensor, alltså alla objektiv och tilbehör till nikon passar fujin, jag vill inte vara negativ till Canon och Nikon som är bra men dyra, ville ju bara hjälpa med min åsigt, men ska hålla tyst nu ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Men..

madsochmarja skrev:
he he, jag har ingen fuji kamera, skrev ju att jaag var pentax ägare, men skit i dett, fujin är en Nikon kamera med fujisensor, alltså alla objektiv och tilbehör till nikon passar fujin, jag vill inte vara negativ till Canon och Nikon som är bra men dyra, ville ju bara hjälpa med min åsigt, men ska hålla tyst nu ;-)
oki blir bara lite konstig när man väl har bestämt sig för en nikon d80.jag ska köpa en om några dagar och jag har undersökt rätt mycket sen dyker det upp en ny kamera då börjar man på noll igen alltså förlåt men jag menade inget illa så du vet..jag uppskattar åsikter men det blir lite jobbigt när det dyker upp en kamera som jag måste kolla upp och jämföra osv..hoppas du förstår.de är jätte svårt när man ska lägga lagom mycket pengar på en systemkamera..sorry okki.. :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Men..

Cynthia skrev:
oki blir bara lite konstig när man väl har bestämt sig för en nikon d80.jag ska köpa en om några dagar och jag har undersökt rätt mycket sen dyker det upp en ny kamera då börjar man på noll igen alltså förlåt men jag menade inget illa så du vet..jag uppskattar åsikter men det blir lite jobbigt när det dyker upp en kamera som jag måste kolla upp och jämföra osv..hoppas du förstår.de är jätte svårt när man ska lägga lagom mycket pengar på en systemkamera..sorry okki.. :)
kollade den nyss den verkar vara jätte bra :)men 16.000 är lite väl mycket söker under 10.000..tack för tippset iallafall

ang madstips. inte lätt att välja men alla tips om kameror är värdefulla för som du säger Cynthia är det ju en hel del pengar man ändå lägger ut, för några dagar sen var du bestämt inne på 400D, nu D80, så då gäller det ju att köpa den kameran som passar en bäst, men nu var kanske fujin i dyraste laget!

Vilken du än köper så kommer du nog få fina bilder, ingen är ju direkt dålig. Jag lägger min röst på D80n om du gillade den, alt. K10D som jag själv nyligen köpt!

ueue skrev:
ang madstips. inte lätt att välja men alla tips om kameror är värdefulla för som du säger Cynthia är det ju en hel del pengar man ändå lägger ut, för några dagar sen var du bestämt inne på 400D, nu D80, så då gäller det ju att köpa den kameran som passar en bäst, men nu var kanske fujin i dyraste laget!

Vilken du än köper så kommer du nog få fina bilder, ingen är ju direkt dålig. Jag lägger min röst på D80n om du gillade den, alt. K10D som jag själv nyligen köpt!

Helt rätt har du,jag överreagerade lite bara angående madstips men det är klart att alla är tips uppskattas men nu är det ca 3-4dagar kvar tills jag ska köpa en va igår och klämde lite på dom och det hjälpte inte så mycket men jag drogs mer till d80..jag hade bestämt mig för en 400d men sen var det någon som skrev att den känndes som en leksak då blev jag nojig igen heheh men tack vare er alla så som har mycket mer erfarenhet och fotosidan.se så känns ändå mitt köp rätt..

abbeman skrev:
Jag har använt nikons d200 samt d80 en hel del, canons 350d har jag också plåtat med (hemsk!)....Men i den här prisklassen som du nämner tycker jag den självklara vinnaren är pentax k10d med pentax 16-40/4. Grymt trevlig kamera med bildstabilisator dessutom...köp!
Förutom att den inte kan prestera skarpa jpeg om man inte fotar i RAW och använder sig av en annan RAW-konverterare än Pentax egna.

http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/page18.asp

Zotamedu skrev:
Förutom att den inte kan prestera skarpa jpeg om man inte fotar i RAW och använder sig av en annan RAW-konverterare än Pentax egna.

http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/page18.asp

Man kan som Jeff Keller visar här skruva upp skärpningen i kameran om man vill.

http://www.dcresource.com/reviews/pentax/k10d-review/

Men det är alltid bäst att skärpa separat när man vet hur bilden skall användas.

Annars så levererar K10D 10-15% högre upplösning i raw än tex Nikon D200. Något som DPR ofattbart nog missar i sin review.

papi skrev:
Man kan som Jeff Keller visar här skruva upp skärpningen i kameran om man vill.

http://www.dcresource.com/reviews/pentax/k10d-review/

Men det är alltid bäst att skärpa separat när man vet hur bilden skall användas.

Annars så levererar K10D 10-15% högre upplösning i raw än tex Nikon D200. Något som DPR ofattbart nog missar i sin review.
Siffror från dpreview igen:

D200:
Horizontal LPH 2100 2250
Vertical LPH 1700 2200

D10X
Horizontal LPH * 2000 * 2300
Vertical LPH 1800 * 2500

Där första är absolut upplösning man kan se och det andra är kamerans max och * betyder att man ser moire. Så skarpare ja men samtidigt får man moir.

När jag köpte min första kamera för ett år sen, ägnade jag mig åt att stirra på testsiffor och smådetaljer i månader, för att sen i affären snabbt konstatera att Nikon var bekvämast att hålla i, och kändes gedigen, och lät det avgöra.
Bilderna blir, trots det ovetenskapliga beslutet, ganska hyffsade, och jag kan snabbt konstatera att det i slutändan trots allt hänger mest på fotografen, och naturligtvis en del på vilken optik man har.
Gå på känslan säger jag. Det är viktigare att du har en kamera som du tycker känns bra och valde på magkänsla, för då är chansen större att du faktiskt använder den flitigt, och det är det som gör bilderna bättre.

ANNONS