Annons

bensingenerator/aggregat till studiobixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

toby1

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon har testat att köpa en bensindriven generator för ström till studioblixtar utomhus? Om så är fallet vad behöver man tänka på. Har två stycken 300Ws blixtar som jag gärna skulle vilja testa utomhus.
 
köp Bowens blixsystem istället. Det går på både 220v och batteri!

Mig veterligen det enda kompaktaggregat som klarar batteri + 220.

www.dito.se de säljer ett kit, med eller utan travelpak

Mycket prisvärt...
 
om det är nån som ändå skulle vilja ha ett elverk så har jag ett till salu... :)


lämnar 7,5kw, 13hp motor med elstart, endast provkört :) bra pris till FS-medlemmar...
 
De flesta geratorer eller likström till växelströmsomvandlare ger inte äkta sinuskurvor dvs de är kantiga och inte runda. Detta kan vara farligt för din blixt.
 
elmqvist skrev:
De flesta geratorer eller likström till växelströmsomvandlare ger inte äkta sinuskurvor dvs de är kantiga och inte runda. Detta kan vara farligt för din blixt.

Nja, det gäller växelriktare (alltså likström till växelströmsomvandlare), men det flesta moderna elverk använder elektronisk varvtalsregulator och växelströmsgenerator så de ger en korrekt sinusform.

Däremot är elverk ganska känsliga för strömspikar etc eftersom det finns en viss fördröjning i vrvtalsregulatorns styrning till motorn så om man t.ex. har ett kylskåp tillkopplat till generatorn kan frekvensen under ett kort tid minska innan motorn hinner kompensera för på det högre effektutnyttjandet med mer gas så motorn kan sakta in lite.

I praktiken är detta dock inga probmen med modern elektronik som är ganska tolerant för spikar och annat. Särskillt en så enkel anordning som en blixt.

När "Gudrun" snodde vår ström under ett par dygn hade vi kylskåp, frys, fläkt till braskamin, satellitmottagare, DVD-spelare, TV och hemmabiosystem inkopplat till elverket samtidigt och det var inga problem alls med strömspikar. Och det är ju mycket mer känslig elektronik tillsammans med de värsta spikskaparna kompressormotorer.

Varning dock för de riktigt små elverken, de som ger typ 800w. Skaffa i så fall ett på minst 2,5 kw, de är vettigt byggda.

Det var grymt skön känsla att
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.