MEN nu kommer det ju folk på tråden som använder Sonys mikrojustering och skriver i sina inlägg att mikrojusteringen fungerar bra även på zoomar. Och det vore ju intressant att få det verifierat. Dock finns det i Sonys handbok en liknande varning som i Canons.
Nu finns det säker många variabler, men är inte de flesta Sonyobjektiv fortfarande skruvdrivna?
Det är skruvdrivna objektiv man kan shimsa till korrekt fokus, vi ändrar således mekaniskt avståndet mellan objektiv och sensor, några andra inställningsmöjligheter finns inte för dessa objektiv (om vi inte ger oss in och börjar byta slitna delar).
Den mekaniska shimsningen torde vara ganska enkel att efterlikna mjukvarumässigt, det räcker med att tala om för autofokusen hur stor avvikelsen är (alltså shimsets tjocklek) så kan den kompensera för detta.
Objektiv med motor finns i princip två utföranden, en som efterliknar skruvdriften med den lilla skillnaden att skruvmotorn sitter i objektivet. Det andra utförandet är med någon form av ringformad direktdriven (ultraljuds)motor, detta utförande skiljer sig ganska mycket både mekaniskt och logiskt när det gäller fokusering.
En "fördel" med ringformad motor är att vi kommer från en massa kritisk mekanik och vi kan medvetet konstruera objektiv där inbyggda "avvikelser" kompenseras programmässigt. Det är förmodligen denna typ av konstruktioner Canonreparatörerna refererar till med uppgiften om upp till åtta justeringspunkter.
För denna sistnämnda typen av objektiv kan mikrojustering bara korrigera en konstant avvikelse som inte förändras över zoomomfånget (dvs. den elektroniska motsvarigheten till shimsfelet) . Är felet mer komplicerat än så, vilket tyvärr oftast är, är mickrojustering tämligen meningslöst (annat än som snabbfix i fotoögonblicket).
Objektiv med inbyggd traditionell motor kan däremot konstrueras antingen efter samma modell som de skruvdrivna objektiven (med strikta mekaniska toleranser) eller efter samma princip som de med ringformad motor där avvikelserna kompenseras programmässigt. Med motsvarande utfall för mikrojusteringen.
Så om jag får spekulera lite så antar jag att Sonys objektiv i huvudsak är konstruerade efter modellen med skruvdrift, därför bör mikrojusteringen fungera ganska ok. (Jag antar att många av Nikons lite äldre konstruktioner också följer denna modell.)
Canon valde redan från början bort den skruvdrivna modellen helt och alla objektiv konstruerades med en elektronisk styrning som kan kompensera för avvikelser, med följden att mikrojustering bara är en nödlösning för allt utom objektiv med fast brännvidd. Kanske är detta orsaken till att Canon verkar ha mer autofokusproblem än de andra märkena.
En kanske intressant anekdot är att mitt 135/2 felfokuserade men då endast i kombination med en 2x teleförlängare, med 1.4x eller utan teleförlängare fungerade objektivet utmärkt.