Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behovet av mikrojustering av af

Produkter
(logga in för att koppla)
Microjustering av rätt kass som den ser ut idag, men det är väl det ingen som förnekar direkt här heller...

Jo alla har inte vaknat ännu. Så här skriver t.ex cyberphotos testare om 7D:

"Fokusjustering
Ytterligare en bra funktion och som är guld värt om man har oturen att råka ut för objektiv som inte lägger skärpan på rätt plan. Man kan finjustera fokus för 20 olika objektiv i +/-20 steg. Med andra ord minskar risken att behöva skicka in optik och / eller kamera för justering markant."

Troligen besöker de inte fotosidans forum.
 
jag klankar inte på verkstäderna, jag klankar på de för vidlyftiga tillverkninsgtoleranserna och en för snålt tilltagen leveransavsyning hos tillverkaren.

EF försöker vara både ett billigt instegssystem och ett högpresterande proffssystem. För mig är det självklart att det inte går utan kompromisser.

Om man vill ha konsekvent bättre grejor får man snällt byta till ett kameramärke med snävare tillverkningstoleranser, eller fortsätta tjata hos Canon. Jag tror inte att Canon kommer att släppa prispressen på högvolymmarknaden (<500D) till förmån för bättre proffsgrejor, det är uppenbart var pengarna finns.
 
Jo alla har inte vaknat ännu. Så här skriver t.ex cyberphotos testare om 7D:

"Fokusjustering
Ytterligare en bra funktion och som är guld värt om man har oturen att råka ut för objektiv som inte lägger skärpan på rätt plan. Man kan finjustera fokus för 20 olika objektiv i +/-20 steg. Med andra ord minskar risken att behöva skicka in optik och / eller kamera för justering markant."

Troligen besöker de inte fotosidans forum.

Det är nog betydligt fler än dom som inte läser fotosidans forum. Jag har läst många bloggar och foruminlägg av duktiga natur/fågelfotografer som regelmässigt använder sig av microjustering med gott resultat. Som regel är det långa fasta teleobjektiv tex 500f4,0L.

Själv gjorde jag en genomgång av mina objektiv tillsammans med min nya MarkIV. Objektiven har tidigare varit hos Intervision i Malmö på kalibrering och enligt rapporten var dom bra.
Även på Mark IV så var dom bra utom en Tamron 28-75f2,8 som led av frontfokus särskillt vid 50-75mm och en EF 50f1,4som led av en aning frontfokus men så lite att jag kan leva med det.Inget av dom två var med hos intervision.
Så av två kamerahus och 8 objektivoch en 1,4 konverter var ett ganska dåligt och ett inte 100% men ändå så pass bra att man knappast märker det i praktiken.

Av dom objektiv jag haft tidigare så har ett varit så dåligt att jag lämnade tillbaka det till butik det var ett Sigma 100-300f4.
 
Det är nog betydligt fler än dom som inte läser fotosidans forum. Jag har läst många bloggar och foruminlägg av duktiga natur/fågelfotografer som regelmässigt använder sig av microjustering med gott resultat. Som regel är det långa fasta teleobjektiv tex 500f4,0L.

Själv gjorde jag en genomgång av mina objektiv tillsammans med min nya MarkIV. Objektiven har tidigare varit hos Intervision i Malmö på kalibrering och enligt rapporten var dom bra.
Även på Mark IV så var dom bra utom en Tamron 28-75f2,8 som led av frontfokus särskillt vid 50-75mm och en EF 50f1,4som led av en aning frontfokus men så lite att jag kan leva med det.Inget av dom två var med hos intervision.
Så av två kamerahus och 8 objektivoch en 1,4 konverter var ett ganska dåligt och ett inte 100% men ändå så pass bra att man knappast märker det i praktiken.

Av dom objektiv jag haft tidigare så har ett varit så dåligt att jag lämnade tillbaka det till butik det var ett Sigma 100-300f4.

Mikrojustering k a n ju fungera i enstaka fall, Speciellt med fasta optiker och ett givet avståndståndsområde och reltivt liten grundljusstyrka. Långt fast tele skulle ju kunna fungera i en viss situation med microjustering om någon fotograf ligger i gömsle och förväntar sig att en björn ska dyka upp på ett visst ställe. Men skulle nalle dyka upp betydligt närmare eller längre bort är det ju inget bra.

Mikrojustering är som ett tillfälligt plåster över en skada som måste åtgärdas på lasarett. Tror dock att natur/fågelfotografer föredrar att ha sin gluggar fungerande på samtliga avstånd och bländarkombinationer.

Dina gluggar har du redan kalibrerat hos Intervision med undantag för de som du nämnde. Och då blev det ju bra eftersom du ficke en MkIV som var okej injusterad från början. Hade det sett f-n ut med MkIV hade du med stor säkerhet genast kunnat peka ut MkIV:an som felande länken.

Mina gluggar var också injusterade och jag kunde därmed konstatera att eftersom min 5DMkII också var kalibrerad och lämnade bra resultat med optikerna medan 7D inte gjorde det så räckte det med att skicka kamerahuset för justering. Perfekt AF när det kom tillbaks.
 
Jo alla har inte vaknat ännu. Så här skriver t.ex cyberphotos testare om 7D:

"Fokusjustering
Ytterligare en bra funktion och som är guld värt om man har oturen att råka ut för objektiv som inte lägger skärpan på rätt plan. Man kan finjustera fokus för 20 olika objektiv i +/-20 steg. Med andra ord minskar risken att behöva skicka in optik och / eller kamera för justering markant."

Troligen besöker de inte fotosidans forum.

Om de inte kollar FS må vara egalt, men det finns så många internationella sajter att det inte borde undgå någon som dagligen sysslar med kameror/optik.

Nu är det också så att mikrojustering ofta i tester nämns bland de egenskaper som märks med ett +.

Något luttrad kan jag känna att om mikrojustering nämns som "finess" så är det lika med varningstecken typ: -Se upp, denna kamera kan var feljusterad från fabrik.

Annars är ju själva idén med mikrojustering idealisk. Frågan är bara hur den ska fås att fungera som tänkt.

På den gamla FF-kameran Kodak Pro SLR/c med 14 megapixel och EF eller Nikon F-fattning fans något som hette Lens Optimizer. Funkade så att man tog sin glugg och riktade mot objekt som låg på evighetsavstånd samt på optikens näravstånd. Därefter lagrades optikens namn, brännvidd och nummer i kameran. Vi den tidpunkten hade jag 4 optiker som inte var bra injusterade (2 st L-optiker och en vanlig EF). De lade inte skärpan rätt med en kalibrerad 5D, men alla blev ´"friska" med Kodaken. Och den kameran tillverkades åren 2003-2006 och hade tydligen något som fungerade.

Att den saknade AA-filter förhöjde naturligtvis skärpeintrycket, men också bruset. I princip oanvändbar högre upp än iso 400. Men i övrigt lämnade den bildresultat som är svårslagna än i dag. Speciellt när man lät den gå iso 6 eller 12 hittade den teckning i högdagrar som ingen annan kamera. (förlåt utvikningen).
 
Vilka märken menar de då? Jag tror dessutom inte att vi ska prata om "märken" utan mer om olika modeller. Märken är för grovt. Klart är dock att ingenstans har så livlig debatt om fokusproblem ägt rum som i Canon-forumen. Speciellt har detta gällt dyrare modeller såsom de rena proffsmodellerna och 5D Mk II och nu senast 7D. Jag har ju själv läst att Lennart haft 4 st 7D i sin hand varav 3st inte var OK. Många 5D Mk II har också haft problem, så många att det måste varit en smärre folkvandring till Intervision. Däremot verkar de billigare kamerorna med enklare AF-system fungera bättre så bilden kring Canon är inte entydig. Nikon-folket har även de haft stora problem.

Även om Sony är på väg upp, är det idag två märken som dominerar, Nikon och Canon och det är främst de som har problem vad jag kunde förstå. Sony har återkoppling på sin AF och lägger säkerligen mer tid på detta i slutskedet av produktionen och inte på serviceverkstäderna. Något de måste göra för att plocka marknadsandelar. Nikon och Canon verkar bedriva någon sorts rävspel då ingen ännu åtgärdar problemet i fabrik. Detta är som sagt var tragiskt då det inte verkar speciellt svårt att åtgärda på serviceverkstaden, möjligen tar det lite tid då det är rent hantverk vad jag kan förstå.

Detta med att det bara gäller de dyrare modellerna tror jag är en feltolkning av orsak och verkan. De som har råd att köpa dyra kameror är ofta mer insatta i fotografering och vet bättre vad de ska kunna förvänta sig av sin utrustning. De har sett andras bilder och kan jämföra med tidigare kameror i sin utrustning. De tar sig även mer tid att mer eller minde "pixel-peepa". Därför upptäcks detta oftare bland dem.

Svensson som köper en systemkamera märker aldrig detta problem då de inte vet vad de ska förvänta sig om de ens bryr sig. Skälet till att man köper en systemkamera är inte perfekt skärpa.

Om man tänker efter, är antagandet att proffskameror bara har, eller har mer av problemet, helt galet. Då vi talar om en enkel kalibrering, har detta inget att göra med tillverkningstoleranser utan efterkontroll och justering som bör vara sämre på billiga modeller då tid är pengar. Sen skulle jag vilja påstå att största problemet är objektiven och inte kameran. Hade alla objektiv levererats kalibrerade, skulle mikrojusteringen som finns i kameran fungera mycket bättre och man skulle bara behöva varianten som är för kamera och inte den per objektiv. Det finns bara en parameter i kameran att justera till skillnad från objektiven som har flera "kurvor" som måste hamna rätt.

Det som förvånar här är väl främst att Canon faktiskt inte lyckats åtgärda problemen trots att de varit kända åtminstone sedan några av proffsmodellerna upptäckts ha så grava problem att man t.o.m. varit tvungna att ta in dem till verkstad och byta chip. Så illa verkar det dock inte vara med vare sig 5D Mk II eller 7D som ju verkar gå att justera Ok bara man gör sig omaket att lämna in sin nya kamera direkt till verkstaden. Att strama upp leveranskontrollen verkar man dock ha struntat i utan man förlitar sig fortfarande på att kunderna ska ta smällen och trots det vara glada att de får eländet åtgärdat gratis inom någon eller några veckor.

Instämmer helt och fullt!

När det gäller teleförlängare 2X så verkar det ju vara vanligare med missnöjda användare än för de som nöjt sig med 1,4x. Kan det vara så enkelt att 2x är mer avslöjande och gör fokusfelen tydligare bara?

Känns väl som ett korrekt antagande, även om jag inte kan det tekniska för att bekräfta. Men som jag sa, undras hur många som kalibrerat sin extender?
 
Jo var så säker att folk upplever att får taskig skärpa med sin nya dyra fina DSLR. Många kommer ju från kompaktkamerorna och jag har haft ett par kompakter själv och de har varit knivskarpa båda två och klockrena i AF. Det finns massor med bevis just på besvikelsen med den dåliga bildkvaliteten (läs bl.a. oskärpa). En del är självfallet okunskap om efterbehandling också men icke desto mindre så är nog detta en ganska vanlig reaktion.

Självklart att proffsen är mer på sin vakt mot materialfel men jag kommer ju väl ihåg Micke Risedals upptäckt att hans kamera faktiskt inte fokuserade på den del av ett ansikte han trodde sig lagt skärpan på. Det skedde inte direkt efter inköp utan ett bra tag efteråt om jag inte missminner mig. Alla vill väl tro i det längsta att de faktiskt gjort ett fantastiskt bra inköp. Det var där jag tror Micke började sitt borrande i AF-problemen med 5D Mk II. Proffsen har ofta ljusstarkare objektiv och det är med dessa missnöjet varit som störst och problemen som tydligast. Det verkar faktiskt som om man haft mindre problem med ljussvaga objektiv och enklare mindre sofistikerade AF-system. Det har väl inte minst Lennart visat på.

Det som förvånat är ju annars just det demokratiska i eländet - att de som köpt de dyraste systemen ingalunda kunnat påräkna ett dugg mer omsorg från tillverkarna när det gällt att sortera bort citronerna innan de skeppats ut till konsumenterna. Det är väl om något den verkliga skandalen. Korrekt justering av kamerahus och objektiv kostar pengar och det verkar helt enkelt som om de produkter Canon tillverkar inte går att få att fungera korrekt bara genom att "smälla ihop" dem utan slutkontroll. Det fattar väl vem som helst att de inte kan lägga ner en halv dag på att finjustera zoomobjektiv på 8 kontrollpunkter om de ska tjäna några pengar. Det måste vara frestande att ösa ut grejorna och ta justeringen i efterhand bara för de som orkar klaga och tar sig omaket att skicka in grejorna.

Kalibrera sin extender? Finns det något att justera där?

I övrigt är vi nog väldigt överens. Jag tror också att det i allmänhet är objektiven som är det värsta problemet men det är ju en förutsättning att huset är korrekt inställt annars har man ju ingen fast punkt att förhålla sig till. Börjar man inte där får man ju kalibrera om objektiven varenda gång man byter hus.
 
Senast ändrad:
Måste tyvärr göra Youschi lite besviken. OM objektiven är injusterade rätt och kameran inte är det så är det ingen bra lösning att att använda inställning 2 på microjustering ( 1=Av, 2=alla objektiv lika och 3 justera per objektiv).

Kom en polare idag med 2 gluggar som varit på justering och fungerade perfekt på mina justerade kamerahus. Hans 50D visade sig, enl microjusteringsskalan ligga 8 trins minus. Justerades vid referensavstånd enligt alternativ 2. Vid nedbländning och framförallt längre avstånd fungerade det inte alls bra.

Jag som visste med mig att mina gluggar var injusterade provade redan detta när min 7D visade för stor avvikelse. Men polaren ville verkligen tro att det skulle fungera perfekt. Och logiskt sett borde det ju fungera, men enda riktiga botemedlet är att få kameran justerad till +-0.
 
Kalibrera sin extender? Finns det något att justera där?

De justeras indirekt då parametrarna i objektivet finns i tre uppsättningar (vet inte om det är alla eller bara några av dem). En för x1,4, en för x2,0 och en om du kör utan extender. Det är med andra ord objektivet och inte kameran som håller reda på detta. Därmed måste du lämna in alla objektiv tillsammans med extender om du vill få dem kalibrerade.

Att extenderns närvaro detekteras av obhejktivet stämmer överens med det faktum att kameran bara ser den extendern som är närmast objektivet om du sätter på flera.
 
Måste tyvärr göra Youschi lite besviken. OM objektiven är injusterade rätt och kameran inte är det så är det ingen bra lösning att att använda inställning 2 på microjustering ( 1=Av, 2=alla objektiv lika och 3 justera per objektiv).

Kom en polare idag med 2 gluggar som varit på justering och fungerade perfekt på mina justerade kamerahus. Hans 50D visade sig, enl microjusteringsskalan ligga 8 trins minus. Justerades vid referensavstånd enligt alternativ 2. Vid nedbländning och framförallt längre avstånd fungerade det inte alls bra.

Jag som visste med mig att mina gluggar var injusterade provade redan detta när min 7D visade för stor avvikelse. Men polaren ville verkligen tro att det skulle fungera perfekt. Och logiskt sett borde det ju fungera, men enda riktiga botemedlet är att få kameran justerad till +-0.

Jag skrev "mycket bättre" för att förska påvisa hur detta hänger ihop... Jag håller med dig och skulle inte använda kameran med mikrojustering aktiverad. Dök inte problemet med minor variatons upp om man mikrojusterade?

Huvudfrågan är då vad skillnaden är mellan att serviceverkstaden justerar en parameter, och vi som användare mikrojusterar kameran. Jag talar nu om kameran och inte objektiven som är betydligt mer komplexa. Varför ger de inte samma påverkan i algoritmerna? Som jag tolkar detta fungerar verkstadens justering, men anändaren som mikrojusterar får mer problem med minor variations?
 
Jag skrev "mycket bättre" för att förska påvisa hur detta hänger ihop... Jag håller med dig och skulle inte använda kameran med mikrojustering aktiverad. Dök inte problemet med minor variatons upp om man mikrojusterade?

Huvudfrågan är då vad skillnaden är mellan att serviceverkstaden justerar en parameter, och vi som användare mikrojusterar kameran. Jag talar nu om kameran och inte objektiven som är betydligt mer komplexa. Varför ger de inte samma påverkan i algoritmerna? Som jag tolkar detta fungerar verkstadens justering, men anändaren som mikrojusterar får mer problem med minor variations?

Såvitt jag förstår, eftersom jag tänkte precis som du i början att alternativ 2 var detsamma som att enbart kameran justerades, handlar just alternativ 2 fortfarande om justering av objektiv. Står även så i undermenyn 2/justera alla objektiv lika. Och då uppkommer problemet minor variations likväl förbaskat.

Verkstaden justerar AF på ett annat sätt. I annat fall skulle man knappast ta emot min kamera där jag skrivit " Justera AF eftersom alla mina objektiv är kalibrerade och justerade av er sedan tidigare samt fungerar på mina andra 2 justerade Canonhus, men inte den 7D jag sänt in".

Det logiska svaret vid tel.kontakt innan jag sände in kameran borde ju i annat fall varit: -Gå in på alternativ 2 och justera enbart kamerahuset så slipper du skicka in den!

Så jag är övertygad om att det rör sig om 2 olika förfaranden. I annant skulle det ju räcka att mikrojustera enl alternativ 2 som dock fortfarande verkar handla om objektiv- och inte kamerajustering.
 
Sony har återkoppling på sin AF och lägger säkerligen mer tid på detta i slutskedet av produktionen och inte på serviceverkstäderna.

Alla som har jobbat med produktion vet att kvalitet skapar man aldrig i slutskedet av produktionen.
Kvalitet skapar man enligt följande:

specifikationer: mätbara mål på hur saker ska funka
konstruktion: produkten ska vara tillräckligt stabil för variationer i produktionen utan att slutkvaliteten blir lidande
kontroll av underleverantörer: skit in ger skit ut
processtyrning: se till att tillverkande maskiner och människor inte felar

Det man gör i slutskedet är bara att filtrera bort det som inte blev bra från början och lappar ihop det så att det håller specifikationen. Knappast en långsiktig lösning, särskilt inte om lappandet flyttas ut till serviceverkstäderna.
 
Alla som har jobbat med produktion vet att kvalitet skapar man aldrig i slutskedet av produktionen.
Kvalitet skapar man enligt följande:

specifikationer: mätbara mål på hur saker ska funka
konstruktion: produkten ska vara tillräckligt stabil för variationer i produktionen utan att slutkvaliteten blir lidande
kontroll av underleverantörer: skit in ger skit ut
processtyrning: se till att tillverkande maskiner och människor inte felar

Det man gör i slutskedet är bara att filtrera bort det som inte blev bra från början och lappar ihop det så att det håller specifikationen. Knappast en långsiktig lösning, särskilt inte om lappandet flyttas ut till serviceverkstäderna.

Håller med, man ska göra rätt från början! Det spar tid, pengar och höjer kvalitén på produkten. Det jag menar att Sony kanske gör är att de tar sig tiden att fixa till de som inte kom ut rätt. Sen kan man alltid fundera på vad "rätt" är, Canon verkar försöka lura kunderna att de har hög precision i sina leveranser. Som man skrev i Kamera & Bilds artikel om Canon RCC, "90 procent av all utrustning som kontrolleras är inom felmarginalerna". Vad är deras felmarginaler? Verkar inte uppfylla våra krav...
 
De justeras indirekt då parametrarna i objektivet finns i tre uppsättningar (vet inte om det är alla eller bara några av dem). En för x1,4, en för x2,0 och en om du kör utan extender. Det är med andra ord objektivet och inte kameran som håller reda på detta. Därmed måste du lämna in alla objektiv tillsammans med extender om du vill få dem kalibrerade.

Att extenderns närvaro detekteras av obhejktivet stämmer överens med det faktum att kameran bara ser den extendern som är närmast objektivet om du sätter på flera.

Känner systemet av när den ska använda respektive uppsättning då automatiskt? Det är ju smart i så fall om det nu går att justera objektivet. Vad gör man med gamla skruvdrivna objekt? Det finns väl inte så mycket att justera där på ett enkelt och flexibelt sätt. Tre uppsättningar shims känns ju inte så stabilt direkt. Har man gamla mekaniska objektiv så finns det väl inget annat än kamerahuset som "bestämmer". Jag har nästan bara sådana (sju mot ett).
 
Håller med, man ska göra rätt från början! Det spar tid, pengar och höjer kvalitén på produkten. Det jag menar att Sony kanske gör är att de tar sig tiden att fixa till de som inte kom ut rätt. Sen kan man alltid fundera på vad "rätt" är, Canon verkar försöka lura kunderna att de har hög precision i sina leveranser. Som man skrev i Kamera & Bilds artikel om Canon RCC, "90 procent av all utrustning som kontrolleras är inom felmarginalerna". Vad är deras felmarginaler? Verkar inte uppfylla våra krav...

Är det inte mer troligt att Sony lyckats bygga ett system som faktiskt hittar rätt genom att det är tillräckligt känsligt och har en återkoppling som funkar hyfsat. Om detta system naturligt hittar sin jämvikt när systemet verkligen är i fokus så borde man inte behöva vare sig mikrojustering eller omständliga justeringar av objektiven. Mycket tyder på att de faktiskt lyckats med de i sina senaste modeller.

Nivas har ju helt rätt i att man måste se till att systemet är konstruerat så att det går att masstillverka utan en massa manuell handpåläggning. Canon behöver nog ta sina grejor tillbaka till ritbordet och försöka igen. Det kan inte vara rätt strategi att lägga så stor del av omak och anpassningskostnader på konsumenterna. En dag kommer t.o.m. många av de Canon-fans som fortfarande tror sig leva i den bästa av AF-världar att "lacka ur" när de vaknar upp och fattar att de idag har mer strul än de förtjänar. Det räcker inte att ha världens snabbaste AF om den inte prickar målet. Det är samma sak som om "Mona Lisa" skulle varit målad med Da Vincis skit.
 
Känner systemet av när den ska använda respektive uppsättning då automatiskt? Det är ju smart i så fall om det nu går att justera objektivet. Vad gör man med gamla skruvdrivna objekt? Det finns väl inte så mycket att justera där på ett enkelt och flexibelt sätt. Tre uppsättningar shims känns ju inte så stabilt direkt. Har man gamla mekaniska objektiv så finns det väl inget annat än kamerahuset som "bestämmer". Jag har nästan bara sådana (sju mot ett).

Av någon underlig anledning råkar Sonys mikrojustering fungera avsevärt bättre än Canons. Har bara testat det på "moderna" skruvgluggar typ Planar 85/1.4 och Sonar 135/1.8 samt Sony 50/1.4.

Behövde inte göra det då alla fungerade till belåtenhet men jag hade en skruvdriven "pirat" (Tamron) som det fungerade på om inte perfekt så i alla fall tillfredsställande jämfört med Canons system. Har ej testat det på något av SSM-objektiv.

Eftersom jag valde att justera (bara för skojs skull) enl alla objektiv lika när jag justerade Tamrongluggen noterade jag att de andra optikerna visserligen blev fel eftersom de var "rätt från början", men felet följde konsekvent över hela avståndsregistret.

Ursäkta långt svar: Men det fungerar på skruvoptiker.
 
Känner systemet av när den ska använda respektive uppsättning då automatiskt? Det är ju smart i så fall om det nu går att justera objektivet. Vad gör man med gamla skruvdrivna objekt? Det finns väl inte så mycket att justera där på ett enkelt och flexibelt sätt. Tre uppsättningar shims känns ju inte så stabilt direkt. Har man gamla mekaniska objektiv så finns det väl inget annat än kamerahuset som "bestämmer". Jag har nästan bara sådana (sju mot ett).

Min tolkning är att det fungerar så här. Allt baseras på att alla delar är kalibrerade då det inte finns någon återkoppling i systemet. Kameran är nollad och objektivet är justerat så att det beter sig rätt för alla avstånd och olika brännvidder. Om objektivet då känner av en extender, använder det den uppsättning parametrar som kompenserar för extenderns feltolerans och det finns två uppsättningar en för 1,4 och en för 2,0. Antar att det är samma brist här som för mikrojustering av objektiv, objektivet känner av att det sitter en extender på, men ser ingen skillnad på olika exemplar. Det är bara den som var med vid kalibreringen som är rätt.

Har faktiskt ingen aning om hur det fungerar med skruvdrivna objektiv. Canon har aldrig haft det problemet med EOS. :eek:)
 
Är det inte mer troligt att Sony lyckats bygga ett system som faktiskt hittar rätt genom att det är tillräckligt känsligt och har en återkoppling som funkar hyfsat. Om detta system naturligt hittar sin jämvikt när systemet verkligen är i fokus så borde man inte behöva vare sig mikrojustering eller omständliga justeringar av objektiven. Mycket tyder på att de faktiskt lyckats med de i sina senaste modeller.

Jag är inget proffs på Sony, men kunde man inte stänga av återkopplingen för att öka snabbheten på AF? Hur fungerar det då, ligger fokus rätt eller finns det många kameror som felfokuserar? Min vilda gissning är att Sony ser till att de ligger rätt från fabrik. Om detta beror på timtals arbete i slutkontrollen eller att man tänkt till i produktionen och gör rätt från början låter jag vara osagt. Ett tredje alternativ är att de har återkoppling i AF, borde det inte då vara lätt att låta kameran kalibrera sig själv?
 
Antar att det är samma brist här som för mikrojustering av objektiv, objektivet känner av att det sitter en extender på, men ser ingen skillnad på olika exemplar.

Vet inte om det är en brist, men detekteringen av teleförlängare (i Canon EOS systemet) är inte mer avancerad än en simpel bygel mellan två kontaktstift i bajonetten. Objektiv med stöd för teleförlängare har tre extra kontaktstift i bajonetten för detta, vilket ger möjlighet att detektera närvaron av en 1.4x, 2x eller "Life size converter".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.