macrobild
Avslutat medlemskap
se min gamla tråd om AF justering
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan man inte returnera ett kamerhus som felfokuserar ( ångra köpet inom 2 veckor )?
Känns skit när man slänger ut extremt mycket pengar och objektiven bara funkar sådär. 24-70 L glugg kan jag bara använda i studio eller när man använder mindre bländare.
Vid bländare 4 och större fokuserar den där den vill typ...
Och vad gör man när man har 2 hus som man pendlar mellan? Skall objektiven funka på det ena bara, eller sådär på båda?
Hjälp!
Är det så att om man köper en 5D Mark II så justeras den tillsammans med de äldre objektiven man redan har inom garantin?
Canon lämnar väl ingen sådan garanti med 7D eller?
Lite osäker nu, men jag har fått intrycket att "erbjudandet" även gäller 7D. Kraven är att kameran får vara max ett år och objektiven max sju år, de är väldigt petiga med kvitton så ha alla papper i ordning.
Lite osäker nu, men jag har fått intrycket att "erbjudandet" även gäller 7D. Kraven är att kameran får vara max ett år och objektiven max sju år, de är väldigt petiga med kvitton så ha alla papper i ordning.
Ångerrätten vid distansköp förutsätter att varan/tjänsten är oanvänd.
I min gamla tråd kan man läsa att Canon åtaganden gällde först och främst yrkeskamerorna 1d 1ds samt 5dmk2 och att objektiven fick inte vara äldre än 7år. 1dmk3 (1dmk4 fanns ej) och andra yrkeskameror ur 1d serien exv 1dmk2 kontrollerades/ justerades även om garatintiden hade gått ut , visa av erfarenheten med 1dmk3 submirrorproblem och allt ståhej runt Canons AF så fötstod Canon att deras service måste bli bättre för att inte tappa kunder
Givetvis gäller även idag en kontroll och justering kostnadsfritt av exv 7d AF om man kan påvisa att AF står fel och detta sker inom garantidtiden. Själv fick jag min andra 7d kontrollerad av Intervision att allt såg bra ut från fabrik.
Tack! Då blev den frågan avklarad. Har du kvar någon 7D? Min är mest "liggande". Kör nästan bara 24x36 numera. Och absolut inget krånglar sedan justeringarna på Intervision/Malmö.
jobbar med 5dmk2 x 2 , var aldrig vän med kamerans bildegenskaper i jmf med 5dmk2 och den typ av jobb jag gör.
Vet intre om jag gör rätt, ser att jag skriver ett svar på ämnet, men jag har ju yttreligare en fråga, hoppas på överseende om det blir tokigt.
Någon som vet ev.kostnad för en fabriks justering? eller är det gratis om huset och objeketiven är i princip nya.
Jag har jagat igenom nårgar objektiv på förmidagen i dag och kan se att det enligt mig varierar lite för mycket på olika bländare, dock är alla kontrollerade på avståndet 1,2 m.
Nikon D90 objektiv AF-S Nikkor 50mm 1:1,4G, AF-S Nikkor 35mm 1:1,8G AF-S Nikkor 18-200 1:3,5-5,6. Zomen verkar enligt vad jag förstår svåt att justera?
Någon som har svar kring fasbriksjusteringen?
MVH / Mats
DS. Hur gör man t.ex om man har ett sigma objektiv och vill ha det kalibrerat mot kameran är det objektiven som kalibreras eller huset?
Tack alla för att ni dear med er av era kunskaper.
//Mats