Annons

Behovet av mikrojustering av af

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har många parametrar att ta hänsyn till, vilket gör att den som listar ut vilka som ska samarbeta teoretiskt sett skapat en själjusterande kamera. Jag har funderat på detta så länge att jag faktiskt bara kan konstatera att ju mer kunskap jag inhämtar så inser jag hur lite jag förstår.

Ang Sonys AF: Jag kan bara utgå från min egen A900 och 3 Carl Zeissgluggar (varav 2 är skruvdrivna och 1 har SSM) och den prickar som regel AF säkrare än mina Canonkameror under svårare ljus/kontrastförhållanden.

Valbart i menyn är prioritet för skärpa eller snabbhet. Eftersom kameran skiljer sig från exv Canon genom att ha dubbla AF-processorer där den första gör en primär inställning och den andra finjusterar är det ju lätt att dra slutsatsen att systemet är säkrare. Jag tror inte att ena processorn kopplas bort vid snabbhetsprio, men möjligtvis lossas en viss tröghet i systemet.

Vid normala motiv märker jag ingen skillnad i precisionen mellan de 2 lägena. Däremot vid lägre kontrast.

Nu har jag dock från andra användare hört att de upplever A900 som extremt pålitlig vad gäller AF så det rimligaste är väl att anta att dess AF-system dels är säkrare p g a återkoppling och dels rimligen p g a bättre leveransavsyning/kontroll.

Det är bara att hoppas att någon som verkligen är helt teknikkunnig på detta område läser tråden och kan ge oss ett svar.

För en väljusterad Canon med kalibrerad optik sätter skärpan extremt bra.

Extenderavkänning har jag ringa erfarenhet av beroende på att jag aldrig behövt krångla med en sådan på Canonsystemet. Det har fungerat från början, nämligen.
 
Jag är inget proffs på Sony, men kunde man inte stänga av återkopplingen för att öka snabbheten på AF? Hur fungerar det då, ligger fokus rätt eller finns det många kameror som felfokuserar? Min vilda gissning är att Sony ser till att de ligger rätt från fabrik. Om detta beror på timtals arbete i slutkontrollen eller att man tänkt till i produktionen och gör rätt från början låter jag vara osagt. Ett tredje alternativ är att de har återkoppling i AF, borde det inte då vara lätt att låta kameran kalibrera sig själv?

Den borde kunna svänga in själv med hjälp av mätsystemet och återkopplingen. Jag har aldrig förstått varför det måste vara ett problem. Jag tror att det blivit så här därför att tillverkarna så länge prioriterat hastighet istället för precision. Det går säkert alltid en aning snabbare att göra en kvalificerad gissning och snabbt skruva objektivet till ett läge systemet "tror" är rätt istället för att det tar reda på om det verkligen är det.

De mer avancerade modellerna har möjlighet att prioritera snabbhet eller precision (A700, A850 och A900 vad jag vet). Lennart har ju utvecklat ovan vad han upplever skiljer mellan lägena. Min A550 har dock ingen sådan möjlighet. Det funkar fint tycker jag för mig men även jag inser att fågelfotografer och de som sysslar med sport inte är nöjda med annat än det snabbaste som går att få och A900 har väl inte fått riktigt några topppoäng för snabb AF vad jag vet men den riktar sig heller inte primärt till målgruppen för extremt snabb AF och snabb seriebildstagning uatn att för den skull vara dålig. Det är snarast imponerande att den kameran orkar schyffla dessa stora bildfiler och så mycket data så snabbt ner på kortet.
 
Senast ändrad:
Fokus problem har alla märken, inte för att det gör det lättare att stå ut med....

Köpte ett cz16-35 på nätet (från UK) och märkte till min fasa att den bakfokuserade på min a700.
Istället för att lämna kamera och objektivet på service skickade jag tillbaka objektivet och fick pengarna tillbaka.
Köpte ett nytt cz16-35 i December när jag var i London, men när jag kommit hem……..samma sak med detta objektiv. (annat serienr)

Här är lite email växling med Sony i UK:

Mitt första email

Hello Andrew

Same problem with the lens I bought from you, still back focuses.
Sony here in Sweden says it can be both the camera and the lens. They say if it is the body and they calibrate it for this lens, it won’t focus correctly with the other lenses I have and that’s the way it is?? They wouldn’t listen to my argument that this lens is a “top of the line” lens and also a former flagship camera body (a700). I won’t accept this as all my equipment is Sony and should work in harmony. They also say the 1635z has it’s shortcomings, and I told them I agree (vignetting, depth of field, flare and even focus falloff further away from the centre) but it should focus spot on with no exception if I use the centre spot focus area. This is not a shortcoming but a fault.
Another camera workshop says this isn’t the case, it is possible to calibrate both the body and the
16-35 and the body still will be “spot on” with my sal 24-70z, sal 70-200g and also the
sal 50 2.8 macro.

Which do you believe? I don’t know.

Hopefully you can enlighten me on this matter.

Dom svarade:

Hi Gareth

I have some feedback from Sony Technical Field Sales Manager, Imaging regarding the lens.
Have a read and let me know what we can do regarding the lens, but in my humble option the A850 would solve all.

“The lens must be returned for checking and adjustment of the body. The lens is not the adjusted part.
Once the adjustment is made in the algorithm of the camera AF it is used every time that lens is attached.
It is ignored for other lenses, so this is not a factor.
The lens has an encoder chip that has the preference saved to it. When the camera and lens are used in conjunction the adjusted setting bias is used.

Technical Field Sales Manager, Imaging
Sony United Kingdom and Ireland”

Regards Andrew Muir
Sony Centre Galleria TCR
22-24 Tottenham Court Road
London
W1T 1BP




Jag svarar

Hi Andrew

This makes me happy and it looks like this is not a big problem to fix.
I have contacted Sony here in Sweden and they agree with what the “technical field sales manager UK” has to say.
They have had a water leak so their equipment is damaged and they don’t know when they will have this sorted.
I’ll be sending the lens and body to them if it doesn’t take to long for them to get things sorted, but if it does, can I send them to you in England?
Both items are under “European warranty”.

Sen köpte jag faktiskt en Sony a850 och där kan man justera fokusen. Mina objektiv är "spott on" nu:) men det var bara 50/2.8 makron som stämde.

Mitt sista email

Hello and merry xmasJ
I bought a brand new a850 yesterday (1330 £)

Focus micro adjustment to my lenses:
cz16-35 (-10)
cz24-70 (-6)
G 70-200 (-7)
sal50 macro (0)

Great camera, but I’m still keeping my a700 and will send it off for adjustment.

Som jag förstår det hela:

Läser på många ställen på nätet att det inte går att microjustera ett zoom objektiv vid alla brännvidder. Det skrivs att om man microjusterar te.x vid 70mm så kommer det inte att stämma vid, säg 24mm.
Detta stämmer inte i mitt fall, för när jag justerar kollar jag alla brännvidderna och det blir skarpt hela vägen.
Det blir ingen skillnad beroende på vilken bländare jag använder heller beroende på att det är det jag fokuserar på som är viktigt, inte det bakom och framför (D.O.F), utan precis där jag fokuserar ska det vara skarpast.
Microjustering är väl i princip (fast elektroniskt) att man ändrar avståndet mellan sensorn och objektivet, och om blir det olika resultat vid olika brännvidder, med samma objektiv, bör det väl vara objektivet som är defekt.
Jag testar mina kameror på stativ, steady shot av, spegel lås, fjärrutlösare, centrala fokuspunkten, vidöppen bländare och enbildsläge.
Ställer upp 5 DVD fodral med någon kontrastrik text/bild på olika avstånd (ca 5mm) från varandra, som en trappa liggandes på sida, på ett bord.
Kameran på stativ i våg och lod mot DVD fodralen, fokuserar på den mittersta och tar bilden.
Kollar i datorn var skärpan ligger och i mitt fall med cz16-35 hade jag skarpast fokus på DVD fodralet längst bak (detta gäller alla brännvidderna).
Micro justerade mot minus och det blev bättre resultat som slutligen blev -10, då var mittersta fodralet i perfekt fokus och den framför och bakom var lite oskarpa.
Flyttade kameran längre bort och närmare, gjorde samma test igen (alla brännvidderna) med samma resultat, -10 som knivskarp.

Gjorde även ett annat test som bekräftade mina justeringar se:
http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html
Samma värden som jag redan kommit fram till.

Vet inte, men jag kanske har tur………..
 
Vet inte, men jag kanske har tur………..

Här sitter jag nånstans och vet inte riktigt hur jag ska/borde besvara det här. Mina erfarenheter som anger att mikrojustering inte fungerar bra baserar sig på Canons system.

Jag skulle ju kunna testa det på min A900 (kör ju Sony också), men tyvärr (fast egentligen lyckligtvis) så fungerar alla mina objektiv bra på den så jag har ingen anledning att ens försöka mikrojustera den.
Och då kan jag ju inte jämföra.

Har annars Zeiss 16-35/2.8 SSM, Sonnar 135/1.8 ZA, Planar 85/1.4 ZA, 50/1.4, 16/2.8 Fisheye och 28-75/2.8 SAM. Men alla ligger spot-on från början.

Så antingen har Sony lyckats bättre med sin mikrojustering än Canon eller också finns det någon annan faktor som spelar in här.

Det enda vi kan hoppas på är att folk som har Sony A900/A850 där kamera och objektiv inte matchat varandra hör av sig om sina erfarenheter av mikrojustering.

Men oavsett så ser jag att du fått justera alla dina objektiv förutom makrot åt samma håll med ett värde som överstiger 5. Men alla åt minus till. Det är ju konsigt att du råkat få tre objektiv som alla behöver justeras åt samma håll.

Ändå tycker jag detta är så pass intressant att du borde be Sony (eller någon som vet att de äger ett nollkalibrerat objektiv) att få låna det. och testa på din A850. Oavsett resultatet skulle i alla fall ett index i ditt fall finnas att utgå ifrån.

T ex om referensobjektivet låg spot-on på din kamera så är ju kameran frisk. hade det lagt sig så att det behövde justeras minus så är det kameran som behöver justeras.

Men vi får hoppas att några Sonyägare som har erfarenheter av A900/A850 och utfört mikrojustering hör av sig.
 
Jag hade våldsamma problem på min Minolta 7D med all mina Minoltaobjektiv ( 12-15 st ). På min A850 satt skärpan klockrent på samtliga objektiv - och ändå letade jag efter fel pga mina dåliga erfarenheter.
 
Jag hade våldsamma problem på min Minolta 7D med all mina Minoltaobjektiv ( 12-15 st ). På min A850 satt skärpan klockrent på samtliga objektiv - och ändå letade jag efter fel pga mina dåliga erfarenheter.

Satt de klockrent säger det ju en del om exemplaret av din Minolta 7D, Tydligen kameran som var boven. Och du försökte inte ens mikrojustera heller? I så fall har vi samma erfarenhet av A900/AA850 och våra gluggar.
 
Okay, trevligt att dom är spot on.
Skulle du kunna ta ditt cz16-35 och microjustera den till -10 och se om den bakfokuserar över hela registret?
Det vore kul att veta om den gör det.
På min a700 är det bara cz16-35 som bakfokuserar.

Nisse
Gottnytt
 
Okay, trevligt att dom är spot on.
Skulle du kunna ta ditt cz16-35 och microjustera den till -10 och se om den bakfokuserar över hela registret?
Det vore kul att veta om den gör det.

Nisse
Gottnytt


Har nyss gjort som du bett om, men bakfokus får jag ju inte genom att ställa minus eftersom gluggen ligger rätt från början.Anyhow, utan mikrojustering på referensavstånd (50x brännvidden) finns vid f/2.8 en liten differens mellan 16, 24 och 35mm. Men huvudmotivet är i full skärpa (och bäst skärpa). Vid justering 10 streck minus resp 10 streck plus får jag kraftig fram- resp bakfokus. Till den grad att det är svårt att se differenser mellan brännvidderna. Det ser för jäkligt ut på alla.

MINUS betyder att du flyttar skärpeplanet FRÅN motivet. PLUS alltså MOT motivet. Men minus 10 anger ssv att du har bakfokus

MVH//Lennart
 
Satt de klockrent säger det ju en del om exemplaret av din Minolta 7D, Tydligen kameran som var boven. Och du försökte inte ens mikrojustera heller? I så fall har vi samma erfarenhet av A900/AA850 och våra gluggar.

Nej det fanns ingen anledning att mikrojustera Sonyn. Visst var det Minolta 7D som var boven. Jag höll på att tappa lusten för foto helt och hållet.
 
Har nyss gjort som du bett om, men bakfokus får jag ju inte genom att ställa minus eftersom gluggen ligger rätt från början.Anyhow, utan mikrojustering på referensavstånd (50x brännvidden) finns vid f/2.8 en liten differens mellan 16, 24 och 35mm. Men huvudmotivet är i full skärpa (och bäst skärpa). Vid justering 10 streck minus resp 10 streck plus får jag kraftig fram- resp bakfokus. Till den grad att det är svårt att se differenser mellan brännvidderna. Det ser för jäkligt ut på alla.

MINUS betyder att du flyttar skärpeplanet FRÅN motivet. PLUS alltså MOT motivet. Men minus 10 anger ssv att du har bakfokus

MVH//Lennart

Hej igen.
Menade + 10, men iallafall
Vad händer om du provar + 3? (vet att det är nyår, så inte nu:))
Väldigt nyfiken om det skulle bli ett litet bakfokus från 16 hela vägen till 35.
Förr (och kanske fortfarande) skimsade man objektivet så det kom längre eller närmare filmplanet för att kompensera för bak/front fokus.
Förstår hur det fungerar för det finns toleranser, kanske några hundradelar+/- vid tillverkningen av objektivets fattning vilket kan leda till front/bak fokus på färdig produkt.
Säg att objektivet ligger på maxtolerans och kamerahuset på mintolerans, då blir det förmodligen fokus problem.
 
Hej igen.
Menade + 10, men iallafall
Vad händer om du provar + 3? (vet att det är nyår, så inte nu:))
Väldigt nyfiken om det skulle bli ett litet bakfokus från 16 hela vägen till 35.
Förr (och kanske fortfarande) skimsade man objektivet så det kom längre eller närmare filmplanet för att kompensera för bak/front fokus.
Förstår hur det fungerar för det finns toleranser, kanske några hundradelar+/- vid tillverkningen av objektivets fattning vilket kan leda till front/bak fokus på färdig produkt.
Säg att objektivet ligger på maxtolerans och kamerahuset på mintolerans, då blir det förmodligen fokus problem.

Det blir ett tolererbart bakfokus vid 16 o 24, d v s mittföremålet jag fokuserar på är skarpt, förgrundsobjektet oskarpt och bakgrundsobjektet också oskarpt men lite för skarpt om man ska gå efter en strikt DOF-tabell (där skärpedjupet ändå ska vara lite längre mot bakgrund än förgrund) men lite luddigt vid 35 till utseendet på huvudobjektet och skarpare på bakgrundsobjekt.

Jag har sett 16-35:eek:r som anses ligga "okej" av sina ägare med det här utfallet. Nu har jag ett extremt bra exemplar iofs och skulle väl inte betrakta resultatet som lysande i jämförelse.

Det intressanta här är hur du själv anser att objektivet presterar vid "normal" fotografering. D v s inte på testtavlor o dyl utan plåtning "under en vandring i snöiga parken" på olika brännvidder avstånd och olika bländare.

Endast mittpunkt och vid såväl horisontell som vertikal plåtning.

Det bästa voe om du lade upp ett par exempel här i 100% crop exakt där du fokuserat med mikrojustering nollad och där du även lägger utsnitt på föremål framför och bakom.
 
Jag är inte så tekniskt bevandrad.
Men, är det inte så att ganska många objektiv kan "jaga" fokus och att det ofta blir små skillnader, ibland stora skillnader i fokus från gång till gång?

T.ex om man upprepade gånger, med fokuslås i avtryckaren trycker ner halvvägs och märker att fokuseringen triggar en liten aning då och då. På fältet, inte mot plana ytor typ testtavla.
Toleransen för felfokus gentemot exakt fokus borde gå att uttrycka i siffror på något sätt. Det intressanta är väl var felfokus hamnar inom förväntat skärpedjup (exakt fokus) på största bländare.

Jag har kunnat mikrojustera några fasta gluggar en aning så att de har blivit mer exakta.
Utan att påstå att det egentligen har varit något större problem med att sätta fokus innan dess.
Framförallt märker jag skillnad med ett gammalt EF 2/100mm som jag visste frontade en aning men nu nitar fokus.
(Jag har även haft en del budgetzoomar från Canon och Sigma som har fokuserat tveksamt men som jag bytt bort. Bytt med anledning av att jag önskat generellt bättre kvalitet, "smakar det så kostar det")

(Har haft Canon 300/20/ 40/50D men väntar hem en 7D, diverse Canon, Sigmagluggar, enstaka Tamron)

Så jag tycker nog att mikrojusteringen är en finess som jag haft nytta av. Jag hade en del förväntningar när jag bytte från 40D till 50D i somras men inte att det skulle fungera med någon zoom.
I boken till 50D står det ganska klart och tydligt att justering bör göras där man fotograferar och risken för felfokus finns när man justerat om objektivet.

J O
 
I boken till 50D står det ganska klart och tydligt att justering bör göras där man fotograferar och risken för felfokus finns när man justerat om objektivet.
J O

Exakt: Det är i alla fall Canons andemening med vad AF micro adjustment ska användas till. I så måtto kan man ju lite generöst kalla det för "finess" när man hamnar i en situation och objektiv alternativt kamera felfokuserar när man måste ha det spo-on vid ett givet avstånd på ort och ställe. Ska man ha det rätt rakt igenom gäller justering på verkstad.

Man ska se det som ett "tillfälligt plåster". Detta finns även angivet klart och tydligt i Canons White Paper: Fritt översatt: Resultatet av en mikrojustering resulterar i s k "minor variations". D v s fokusavvikelser.

Jag vill inte bestrida på något sätt att fasta gluggar går hjälpligt att mikrojustera, men då kanske det gäller mycket liten avvikelse som från början rentav ligger inom toleransen och ger ett lite luddigare resultat på full öppning. Canonzoomar behöver justeras på 8 punkter enl Intervision och mikrojustering fixar ju bara hjälpligt i så fall en av punkterna. Så zoomar och mikrojustering hör inte ihop.

MEN nu kommer det ju folk på tråden som använder Sonys mikrojustering och skriver i sina inlägg att mikrojusteringen fungerar bra även på zoomar. Och det vore ju intressant att få det verifierat. Dock finns det i Sonys handbok en liknande varning som i Canons.

I övrigt kan jag tipsa dig om tråden "AF på 5DMkII" som berör mikrojusteringens verkningar med bildexempel. Jag har (förutom 5DMkII) även 7D och kan verifiera att mikrojustering på den kameran uppträder likadant.
 
I övrigt kan jag tipsa dig om tråden "AF på 5DMkII" som berör mikrojusteringens verkningar med bildexempel. Jag har (förutom 5DMkII) även 7D och kan verifiera att mikrojustering på den kameran uppträder likadant.

Bra.
Lite OT men om fokusering i alla fall.
Tips önskas om någon som kan byta fokuseringsskiva i en 7D mot en rimlig peng.
Ev. kan man ju försöka själv, från annan tråd: http://www.focusingscreen.com/work/7den.htm
 
Bra.
Lite OT men om fokusering i alla fall.
Tips önskas om någon som kan byta fokuseringsskiva i en 7D mot en rimlig peng.
Ev. kan man ju försöka själv, från annan tråd: http://www.focusingscreen.com/work/7den.htm

Jag har en skiva med snittbild från till min 5DMKII. Fungerar bra. Inte så svår att montera, Dammfritt det viktigaste. Monteringsverktyg följer med samt shimsar (om de skulle behövas). Görs på Canons originalskiva där man etsar en snittbild.
Billigt och bra alternativ. Finns USA-tillverkade också men de är 3 ggr så dyra.
 
Tyvärr har inte 7D utbytbar fokuseringsskiva, dvs. det finns inga alternativ från Canon till originalet.
Om jag förstår det rätt så gäller det att hitta en fristående tillverkare. Sen ska den på plats också, vilket kan vara bökigt om man inte är särskilt haj på skruva.
Snittbild verkar vettigt, jag gillade det på de analoga husen jag haft.

MVH J O
 
Tyvärr har inte 7D utbytbar fokuseringsskiva, dvs. det finns inga alternativ från Canon till originalet.
Om jag förstår det rätt så gäller det att hitta en fristående tillverkare. Sen ska den på plats också, vilket kan vara bökigt om man inte är särskilt haj på skruva.
Snittbild verkar vettigt, jag gillade det på de analoga husen jag haft.

MVH J O

Nej, det stämmer. Tänkte för mycket på 5DMKII. Hursomhelst är det Focusing Screen som gör jobbet med ersättningsskivan så jag är övertygad om att det går bra att välja den.

Har sett andra som fått ersättningsskivor därifrån till sina Sony, och de har inte präglats ur någon originalskiva. Har fungerat bra.

Om mot förmodan ljusgenomsläppet blir lite annorlunda korrigerar man det med kanske 1/3 fast exp.komp. Men det har inte behövts på de exemplar jag sett. Och inte på min 5DMkII heller. Där fick man dock ställa om skivtyp i menyn.

Men det ska alltså inte behövas på 7D.

Snittbild har jag alltid velat haft. Speciellt när microjusteringen inte fungerade bra på 5DMkII och ljusstarka gluggar typ 50/1.4 usm. Så jag beställde en sådan samtidigt som kameran var på kalibrering hos Intervision. Kameran led av astigmatisk AF på mittersta korspunkt. Så nu har jag 3 fokusalternativ:
Vanlig AF, kontrastsökande via LV samt manuell via optisk sökare. Tja egentligen en fjärde om man räknar manuell fokus via LV.

En av mina bättre och billigare investeringar.
 
Vad tror du om denna:
http://www.focusingscreen.com/product_info.php?cPath=21_104&products_id=903

Kostar 560 Kr. Frakten runt 80 kr om jag räknat rätt från Taiwan dollar.

Skruvmejsel och en pincett som inte repar skivan bör "fixa skivan"

(ljuset ska alltså genom skivan innan det träffar ljusmätaren, kan det vara därför som exponeringen skiljer när man kör lifeview? Mätningen sker då direkt via sensorn.)

J O

Det är en skiva av samma typ som jag har. Tycker om den och priset verkar inte ha ändrats.
Svaret på din fråga i övrigt: Allti ljus som når mätcellen påverkar exponeringen. Alltså inte bara genom strålgången. Kan komma bakifrån kameran också genom prismat. Det är därför som det i vissa lägen är viktigt att täcka över okularet när man utlöser kameran utan att ha ögat framför okularet.

Antar att du med differensen mellan LV och vanlig tagning menar att man kanske får 1/60 på det ena sättet och 1/100 på det andra sättet. Jag har också noterat det. Ofta blir LV-tagningen behagligare exponerad. Speciellt inomhus.

Du kan även IBLAND på 7D märka en differens när när du riktar kameran mot samma motiv i samma ljus med samma bländare om du har AF-S och oneshot eller AF-C och continous. Varför vet jag inte riktigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.