Annons

Behövs utbytbara objektiv i framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)
...

Varför då? Att ha en plan sensor är faktiskt den enklaste kompromissen för alla olika typer av objektiv, att ha den krökt fungerar visserligen bättre med vissa objektiv, men i gengäld sämre med andra och summan blir inte bättre.

...

Jag lurade mig själv. Jag tänkte på hur ögats form är och att jag inte upplever hur exempelvis höga hus lutar mot varandra när jag tittar uppåt så som dr gör på ett fotografi. Men det är ju såklart för att när ögat tittar så finns inte den rektangulära formen som referens. Håller jag upp en ram i synfältet så visst sjutton lutar husen mot varandra. Eller åtminstone så blir linjerna konvergenta uppåt.

Petter...
 
Nu ska...

...jag vara "tråkig"! Det finns många saker jag är dålig på-och några jag tror jag är bra på. Enl min kära lagvigda är jag dålig på att leva i nute (eller catch the day som uttrycks allt som oftast).

Det ställer till med besvärligheter och jag kan oroa mig mycket för vad som kan hända mig i framtiden och blicka bakåt och hitta en massa saker som får mig att tänka svart.

Men OM jag nu tar mig till att befinna mig här och nu så serverar jag ett sannolikt upprepat "tråkigt" mantra:

Om man blickar i backspegeln och ser hur kameror och objektiv utvecklats till dags dato så måste jag påstå att vi kan skatta oss lyckliga med de fantastiska prylar vi har att tillgå idag.

Handen på hjärtat: Hur många kan med gott samvete hävda att han/hon har vuxit ur dagens teknik och verkligen saknar något på marknaden så mycket att bildskapandet hämmas?

Det man kanske saknar mest är kanske pengar att skaffa befintliga prylar. Men jag har stött på så många fotografer som faktiskt inte behärskar sina kameror ens till halva kapaciteten och ändå jagar nya prylar.

Tråkigt inlägg? Ja, troligen anser många det, men jag anser att man bör komma ihåg hur avancerade sensorer och objektiv det faktiskt finns.

Jag har en ganska diger arsenal av kameror och objektiv av olika märken, men trots en hel del yrkeserfarenhet far jag inte med sanning om jag skriver att jag behärskar dem till fullo.

Och likväl förbaskat tillhör jag den förtappade skara som ändå blickar framåt och undrar vad som ska serveras för innovationer "imorgon".

//Lennart
 
Jag lurade mig själv. Jag tänkte på hur ögats form är och att jag inte upplever hur exempelvis höga hus lutar mot varandra när jag tittar uppåt så som dr gör på ett fotografi. Men det är ju såklart för att när ögat tittar så finns inte den rektangulära formen som referens. Håller jag upp en ram i synfältet så visst sjutton lutar husen mot varandra. Eller åtminstone så blir linjerna konvergenta uppåt.

Petter...

Den mänskliga synen är över huvud taget alltid en lurig måttstock :) Vi har ju en superkool bildprocessor en bit bakom ögonen som anpassar det vi ser på en massa olika sätt. Allt från automatisk vitbalansjustering till att vi - som du är inne på - inte tänker på lutande perspektivlinjer. Du har säkert hört det klassiska experimentet att hänga på en människa glasögon som vänder upp och ned på det vi ser. En stund ser man då allt upp och ned ... Sedan anpassar sig hjärnan och vänder bilden rätt igen eftersom den utifrån erfarenhet vet saker som att himlen skall vara över havet och inte tvärtom :) Tar man sedan av sig de glasögonen blir världen ånyo upp och ned ett tag ... Tills hjärnan justerat tillbaka sig.

Sedan kan det finnas tillfällen då det finns en poänger med välvda sensorer. Som om man vill bygga in ett vidvinkelobjektiv med bra prestanda i en tunn mobiltelefon. Där kan man få bättre (eller bibehållna) prestanda med en tunnare konstruktion genom att inte enbart anpassa objektivet till sensorn, utan att de båda så att säga går halva vägen var.
 
...
Handen på hjärtat: Hur många kan med gott samvete hävda att han/hon har vuxit ur dagens teknik och verkligen saknar något på marknaden så mycket att bildskapandet hämmas?
...

Jag hämmas inte ens av de prylar jag redan har. Eller jo föresten, jag skulle vilja ha ett 200-400/2.8 för kortare skärpedjup på mina fotbollsbilder. Men i övrigt är det mest kompetens inom bildskapande som är min begränsning. Inte min åtta år gamla EOS 1D iii.

Men den här tråden ser jag som ett tillfälle att spekulera lite bortom hörnet.

Petter...
 
Och på sjuttiotalet, när jag var grabb, fantiserade vi om en tv som kunde hängas på väggen som en tavelram.
Platta skärmar fanns väl i Star Trek, så en sådan fantasi var helt rimlig. :)

Jag tror att science fiction har bidragit med ganska många tekniska landvinningar genom att inspirera ungdomar som har vuxit upp till att bli duktiga tekniker.
 
Och så länge vi har pixelbaserad sensor kommer digitalzoom vara lika dåligt som det varit de senaste tjugo åren (eller hur länge det nu funnits). Jämförelsen mellan sensorns maximala möjlighet och dess beskurna förmåga kan inte upphävas. Det blir alltid fler pixlar i obeskuret läge.
Det är förvisso helt riktigt, men när sensorns totala pixelmängd kan kategoriseras som "alldeles enormt för många", så kan en lagom beskärning fortfarande vara "tillräckligt många".
 
Det är förvisso helt riktigt, men när sensorns totala pixelmängd kan kategoriseras som "alldeles enormt för många", så kan en lagom beskärning fortfarande vara "tillräckligt många".

Ja om vi dessutom har en parametersättning av processorn som begränsar hur mångapixlar bilden blir så är vi nästan i samma tanke som jag framförde.
Alltså låt sensorn rymma 3 000 000 Mpixel medan största bildstorlek är begränsad till 300 Mpixel oavsett vilket utsnitt vi tar ur sensorn så funkar ju digitalzoom.
Ja.

Men jag kan slå vad om att någon slulle vara besviken för att han inte kunde fåmut alla 3 000 000 som sensorn skulle kunna leverera.

Petter..
 
Hur ska det funka?

Jag kanske räknar fel men jag får det till att pixlarna då blir några tiotals nanometer breda (vid fullfomatsstorlek på sensorn). En våglängd ljus är i storleksordningen några 100 nanometer lång. Har ingen direkt koll på detta men det låter som om bilden skulle bli mer än suddig.
 
.......

Handen på hjärtat: Hur många kan med gott samvete hävda att han/hon har vuxit ur dagens teknik och verkligen saknar något på marknaden så mycket att bildskapandet hämmas?.....

//Lennart

Jag tycker du ser på saken bakvänt.

Man blir inte så bra på att fota att kameran inte längre duger.

Man är snarare så dålig på att fota att man behöver hjälp av bättre grejer än vad som finns ännu för att klara av att ta de bilder man vill.
 
Jag kanske räknar fel men jag får det till att pixlarna då blir några tiotals nanometer breda (vid fullfomatsstorlek på sensorn). En våglängd ljus är i storleksordningen några 100 nanometer lång. Har ingen direkt koll på detta men det låter som om bilden skulle bli mer än suddig.

Mina siffror är bara påhittade exempel för att förklara en tanke. Men varför begränsa sig till 24*36?

Petter..,
 
Jag tycker du ser på saken bakvänt.

Man blir inte så bra på att fota att kameran inte längre duger.

Man är snarare så dålig på att fota att man behöver hjälp av bättre grejer än vad som finns ännu för att klara av att ta de bilder man vill.

Missförstå mig nu inte. Jag älskar nya prylar. Det var bara ett ögonblick av självrannsakan som fick mig att skriva inlägget.

Men jag tycker du målar upp en lite väl drastisk bild i din sista mening. Fast jag vet ju inte exakt vilka bilder du vill ta.

Sedan kommer vi ju fram till den gamla sanningen att en bättre kamera eller sensor/objektiv i alla fall inte gör en fotograf sämre.

Men för att strikt återgå till ämnet är jag övertygad om att utbytbara objektiv kommer att behövas i framtiden, oavsett sensorns beskaffenhet. Möjligtvis kanske antalet objektiv man behöver kan minskas till något eller några färre.
Då tänker jag mest på zoomobjektivens utveckling. Men jag tror att 16-400mm zoomen med riktigt bra återgivning över hela brännviddsområdet och bra ljusstyrka samtidigt som det ska kunna gå att hantera och frakta ligger ganska långt in i framtiden.

Slutligen tror jag att mycket beror på hur folk i framtiden värderar stillbilden. Fast det är en helt annan diskussion.

Mvh//Lennart
 
TV fanns på 1930-talet. :)

Visst ska man inte låsa sig till dagens tekniska lösning när man spekulerar om framtiden, men det finns väldigt, väldigt lite som tyder på att våra nuvarande kunskaper om den fysiska verkligheten inte är korrekt. Några små justeringar av verklighetsbilden kan jag tänka mig att fysikforskningen kan komma med, men tänk på att den senaste banbrytande upptäckten när det gäller fysik förutspåddes för 100 år sen så fysiken är rätt stabil.

TV-bilder togs fram i Tyska labb redan på 1920-talet.
 
TV-bilder togs fram i Tyska labb redan på 1920-talet.

Den enda likheten mellan dåtidens och nuidens tv är väl att det sitter linser i kameran.
Transporten av bilden sker på helt nytt sätt, och så även uppspelningen i en platt digital tv.

Men hur var den gamla tidens tv kamerors sensorer byggda? Var det pixelteknik som sedan gjordes om till anlog bildsignal, och i tv rörets svepningar ritades upp linjevis på den fosforiserade glasytan?


Edit. Hittade på wikipedia. Före sensorernas tid användeman katodstrålerör i kamerorna. Alltså typ samma som i tv:n fast omvänt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Video_camera_tube

Petter...
 
Tekniken

TV fanns på 1930-talet. :)

Visst ska man inte låsa sig till dagens tekniska lösning när man spekulerar om framtiden, men det finns väldigt, väldigt lite som tyder på att våra nuvarande kunskaper om den fysiska verkligheten inte är korrekt. Några små justeringar av verklighetsbilden kan jag tänka mig att fysikforskningen kan komma med, men tänk på att den senaste banbrytande upptäckten när det gäller fysik förutspåddes för 100 år sen så fysiken är rätt stabil.

Jo fysiken är hyfsat stabil, som tur är, men tekniken utvecklas med en allt snabbare takt. Flera av oss här började med kemiska bildsensorer (film) och nu har nästan alla elektroniska sensorer insina kameror. Vem vet vad nästa steg är, biologiska sensorer????
 
Den enda likheten mellan dåtidens och nuidens tv är väl att det sitter linser i kameran.
Transporten av bilden sker på helt nytt sätt, och så även uppspelningen i en platt digital tv.

Men hur var den gamla tidens tv kamerors sensorer byggda? Var det pixelteknik som sedan gjordes om till anlog bildsignal, och i tv rörets svepningar ritades upp linjevis på den fosforiserade glasytan?


Edit. Hittade på wikipedia. Före sensorernas tid användeman katodstrålerör i kamerorna. Alltså typ samma som i tv:n fast omvänt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Video_camera_tube

Petter...

Det är väl ifrån katodstrålerörens tid i kameror som begreppet 1" sensor kommer ifrån har jag för mig?

I verkligheten så är ju 1" sensorn i RX100, GX-7 och Nikon 1 series betydligt mindre än 1" på diagonalen (som man först kan luras tro av namnet).
 
År 1897 upptäckte engelsmannen J.J. Thomson elektronen, vilket visade att atomer inte var odelbara utan hade en inre struktur.[1

Från Wikipedia.

Vi upptäcker nya utökade territorier hela tiden.
Trots det är fysiken "hyfsat stabil" och har varit det det senaste seklet. Nya partiklar upptäcks då och då, men de allra flestas existens har då redan förutsagts av teoretiska fysiker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.