Photocon
Aktiv medlem
Det verkar bli alltför komplicerat i framtiden!
Tur, att jag har kvar mina A-SLR och analoga "kompakter", där en rulle tri-x passar.
Tja, hittills har ingen mig veterligen lärt sig något av framtiden...och dessvärre är det för få som verkar lära sig av förfluten tid (e.g historien). Åsyftar ej dig Lars. Bara något jag reflekterar över.
Den ultimata bildarean är redan uppfunnen sedan länge inom bildkonsten. Finns ju andra utövare inom denna genré än fotografer. Fast de använder pensel, färg och andra ritverktyg istället...De bestämmer själv storlek, utsnitt, perspektiv etc.
Undrar förresten hur länge Tri-X finns att tillgå. Det säljs faktiskt fabriksnya Nikon F6 fortfarande.
Men det som jag ställer mig mest frågande till är vad större, pixelrikare sensorer eller "gränslösa" sådana kan tillföra själva motivet. Det mesta verkar redan vara fotograferat.
Självklart skulle jag vilja ha tillgång till en "gränslös" sensor och välja vilken storlek och utsnitt som helst, men jag är osäker på om jag skulle kunna hitta på något nyskapande motivmässigt med den.
Det känns som som den största framtida utmaningen.
//Lennart