Annons

behövs tillstånd att fota i T-bana ?

Produkter
(logga in för att koppla)
tritub skrev:
Kul, då hänger jag på. Har vart där ett antal gånger me, fast bara kört bil.
De roliga med c5an e att den inte har gått på tub 3... utan bara på tvåan.

Som jag skrev innnan, den har gått förbi, men endast vid ett fåtal tillfällen :)
Jag har också endast åkt dit med bil. :)
 
Jag ska åka förbi "spökstationen" om några timmar när jag ska på föreläsning i Kista. Var det inte där inne i gångarna som polisen var och spanade efter ett värderån mot PSAB för ca 2-3 (?) år sedan?
 
För ordningens skull:

Fisken det talas om i tråden heter grönling.
Gröngölingen är en fågel och finns knappast i Igelbäcken. :)

//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
För ordningens skull:

Fisken det talas om i tråden heter grönling.
Gröngölingen är en fågel och finns knappast i Igelbäcken. :)

//Anders

Haha jo det stämmer. Mikael skrev gröngöling, det var jag som råkade ändra det till gröngölingen :)

Märkligt sammanträffande det där, att aftonbladet skrev om det just idag...

Dessutom var jag besökare 111111 på http://www.t-banan.se/ i natt :D
 
Damocles skrev:
Tror du fått gröngöling på fingrarna idag... ;)

Hahahaha jag lyckades igen! :D Det är ju för bra för att vara sant! Men jag skyller på att jag är dyslektiker. När jag har läst nåt fel en gång så blir det lätt fel nästa gång också :)
 
Walle skrev:
Daniel: Det var tack vare en Krönika av Agneta Pleijel på 80'talet som dom historierna dök upp. Myten hade sin kulm i slutet på 80-talet, och hade börjat klinga av på 90-talet. Dock så är det i.o.f.s. just myten om Silverpilen. Jag kommer inte ihåg när kymlinge bygdes.
Ok, du har säkert rätt. Tunnelbanan förbi Kymlinge öppnades för trafik 1977, den slutgiltiga planen för sträckan fastställdes 1972. Silverpilen levererades redan 1963.

Walle skrev:
Var har du hittat din information om anledningen till att det inte blev av? Dels så har jag nämligen pratat med folk som var med och bygde stationen, som har påstått att det berodde på Gröngölingen, dels så tycker man ju att det är märkligt att dom skulle påbörja ett sånt stort projekt utan att ha det politiska klart.
Jag har flera oberoende källor till uppgiften att det planerades en instutionsstad för statliga verk vid Kymlinge, vill man gå till botten avgav "Statens järvafältsdelegation" ett betänkande med titeln "Statlig stadsdel" 1968. Uppgiften finns också i den tekniska redogörelse för tunnelbanebygget (Stockholms tunnelbanor 1975) som Landstinget gav ut i samband med järvabanans öppnande.

Att förutsättningarna ändrades drastiskt vid denna tid är inte så märkligt om vi betänker tidsandan, avfolkningen och storskaligheten började allt mer ifrågasättas. Vi får inte heller glömma bort att järvabanan faktiskt var tänkt att fortsätta fyra stationer bortom Akalla (Hansta), där stadsdelar för 150 000 boende planerades, men konjunkturen vände i början av 1970-talet och planerna lades i malpåse för att senare skrotas helt.

På 1980-talet fanns åter tankar på en exploatering av området, det var väl först då Grönlingen på allvar dök upp i debatten (i vilket fall gjordes den första stora inventeringen 1988, se http://www.ab.lst.se/upload/dokumen...portserien/Gronlingen_Igelbacken_2000_R09.pdf)

/Daniel
 
Stockholms tunnelbana är rätt intressant!

Tunnelbanan invigdes den första oktober 1950, men redan 16 år tidigare (om jag inte minns helt fel) bygdes den första tunnelbanebron (den mellan city och kungsholmen).

Vid närmare efterforskning verkar det stämma som du säger att grönlingen upptäcktes långt efter att kymlingeprojektet lades ned. Dock så är det lite komiskt att till och med aftonbladet påstår att det är på grund av grönlingen som projektet lades ned :)
Det verkar vara djupt rotat att det var firren som var orsaken.
 
Det är inte några av er i tråden som roat er med att vandra omkring på spökstationen? Såg en del fotavtryck i snön på perrongen när jag passerade förbi där häromdagen.
 
EleyT skrev:
Det är inte några av er i tråden som roat er med att vandra omkring på spökstationen? Såg en del fotavtryck i snön på perrongen när jag passerade förbi där häromdagen.

Jodå, flera gånger faktiskt. Fast då på behörigt sätt! =)
 
Aha coolt :)

Iof OT men eftersom det finns så många insatta personer i denna tråd så måste jag bara fråga något som jag funderade på häromdagen.

Hur många resenärer (aka boskap) ryms det i ett fullsatt tunnelbane tåg?
 
EleyT skrev:
Aha coolt :)

Iof OT men eftersom det finns så många insatta personer i denna tråd så måste jag bara fråga något som jag funderade på häromdagen.

Hur många resenärer (aka boskap) ryms det i ett fullsatt tunnelbane tåg?

En kvalificerad gissning...

Minst 550
 
macmolarin skrev:
En kvalificerad gissning...

Minst 550

Du måste minst dubbla siffran, ett nytt tåg (C20) rymmer 1242 och ett gammalt (Cx) 1248 trafikanter. Detta är dock siffror beräknade utifrån antalet sittplatser och golvyta, i praktiken klämmer säkert ännu fler trafikanter in sig i tågen under rusningen.

/Daniel
 
jag läste någon stans att för att ersätta tunnelbanan mellan centralen och slussen med bilar så skulle det krävas en 30-filig motorväg! :)
 
Runt 1500 i ett fullsatt c20 tåg.
Men då e de trångt!
Visserligen drar c20 ruskigt bra, men de känns rejält när man drar på att de e många passagerare ombord. =)
 
Så pass mycket! Inte undra på att det blir löjligt trångt på perrongerna så fort det är strul med tuben.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.