Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behövs tillstånd att fota i T-bana ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik Ivarsson skrev:
Visst, det är väl normal hänsyn att inte använda stativ&blixt men jag tror inte SL:s personal kan hänvisa till någon rättsregel för att att man inte får använda dem.

Området är inte allmän plats utan Connex har med allt rätt satt upp ett antal ordningsregler.

Vad händer nu om man bryter mot deras ordningsregler?

Jo, deras personal (biljettkontrollanter, spärrvakter, städare, "tågförare" osv kan alltid säga till dig att sluta och gå därifrån.

MEN dom har ingen befogenhet att hindra dig eftersom envar (vem som helst) inte får ingripa så länge det inte är ett brott där fängelse ingår som begåtts.
Då får envar gripa en person och kvarhålla denna till polis hinner fram. Polis måste alltid tillkallas.
Detta går ju naturligtvis inte att tillämpa på folk som fotograferar i tunnelbanan då det normalt inte är olagligt.
Har du brutit dig in någonstans eller gått in i tunnlarna har du gjort dig skyldig till olaga inrång som om det är grovt kan ge fängelse vilket ger envar möjlighet att agera mot dig genom att gripa dig och tillkalla polis. Bara köra ut dig får dom inte göra.

En ordningsvakt däremot (i princip en väktare med tilläggsutbildning och ett förordnande) har större befogenheter.
Om ordningsvakten anser att du stör ordningen tex genom att bryta mot dom uppsatta ordningsreglerna får han be dig gå därifrån eller sluta och om du inte gör det slänga ut dig alternativt omhänderta dig och tillkalla polisen.

En ordningsvakt känner man igen på att dom har en guldfärgad ordningsvaktsbricka på vänster bröst.
Är du osäker på om du har att göra med en ordnignsvakt eller väktare så kan du alltid fråga vänligt efter denna bricka. Har dom ingen bricka på sig så är dom inte att anse som ordnigsvakt även om dom har alla papper i ordning men bara har glömt brickan i bilen.
Är du otrevlig och aggressiv kan ordningsvakten med all rätt hävda att situationen inte medgav att han visade sin bricka utan var tvungen att agera omedelbart.

Bilderna är dina och ingen får ta din kamera eller radera bilder. dEt är endast åklagare samt domstol som får fatta detta beslut.
Blir du gripen får dom ta din kamera och förvara den åt dig men dom får inte förstöra någonting eller radera någonin utan endast omhänderta kameran enom sk skyddsvisitation som går ut på att ta ifrån den gripne sådan egendom som han kan skada sig själv eller andra med.

Det finns en del rötägg inom ordningsvaktskåren så om man vet med sig att man kanske kommer att få ta en diskussion med någon företrädare för Connex så kanske man bör använde en MP3-spelare med diktafonfunktion i fickan hela tiden för att i efterhand kunna styrka din version om vad som hände när vakten brottade ner dig och din dyra kamera gick sönder (som du inte får ersättning för om det var ett lagligt ingripande).

Står det ord mot ord så är det vaktens ord som gäller.
 
Daniel Nordling Jag tittade igenom dina bilder i "Kollektivtrafikvardag". Jag tyckte mycket om dom, kul att känna igen de flesta av de platser som du fotat, bor själv i Svedmyra. Och du har verkligen lyckats fånga känslan i stockholms lokaltrafik, härligt!
 
Walle skrev:
Jag tror det kan bli mycket svårt. Rent regelmässigt så krävs det att varje person som skall beträda banområdet har en tågvarnare (behörighetsklass 16, eller högre) som ledsagare. Alternativt att varje person har behörighet TRI TUB minst klass 8 (Depåbehörig). Alternativt att du har behörighetsklass 16.

Har du depåbehörighet (tri tub 18) får du inte beträda trafikspår / område runt trafikspår. tri tub 19 ("tunnelbehörighet") räcker för endast beträdan / passage på spårområde och depåer. Kolla med SL infra / Tågia som är verksamma i depåerna om tillstånd att gå ner / fota, med ledsagning. Är man bara trevlig är det nog inga problem. Jag utbildar mig i detta nu till förare, och är tågvarnare sen tidigar i annan tjänst, och anser att TRIn ska följas... Annars kan det både det ena och andra hända....
 
I Moskvas tunnelbana

Vid resande i Moskvas tunnelbana hade jag min kamera väl synlig på magen och jag tog bilder bl.a. den här

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=116128

och där var det inga vakter som hindrade mig.
Det är möjligt att det rådde fotograferingsförbud där ändå, men det fanns inga skyltar om det och det var ingen som reagerade på mitt fotograferande och i resebroschyren stod det bara att man inte fick fotografera poliser eller militärer eller försvasanläggningar.

Otroligt dåligt att Connex likställer normalt diskret amatörfotograferande med stora och omfattande filminspelningar.
 
I Londons tunnelbana är det totalförbud att foto med blixt, tror att de har något med deras övervakningssytem att göra. Dvs. att övervakningskamerorna kan triggas utav kamerablixtar. Men tror att det är ok att fota utöver det, var ett tag sedan jag var där.
 
Hmm, jag hade för mig att depåbehörigheten (18) var en högre behörighet än tunnelbehörigheten (19), men jag har inte så bra koll. Vet bara vad jag själv har för behörighet och rättigheter/skyldigheter :)

Men att få tillstånd att fota med studioblixtar på kymlinge kan nog bli svårt, med tanke på att det i så fall skulle ske i den underjordiska delen. Men det skadar ju inte att försöka :)



tritub skrev:
Har du depåbehörighet (tri tub 18) får du inte beträda trafikspår / område runt trafikspår. tri tub 19 ("tunnelbehörighet") räcker för endast beträdan / passage på spårområde och depåer. Kolla med SL infra / Tågia som är verksamma i depåerna om tillstånd att gå ner / fota, med ledsagning. Är man bara trevlig är det nog inga problem. Jag utbildar mig i detta nu till förare, och är tågvarnare sen tidigar i annan tjänst, och anser att TRIn ska följas... Annars kan det både det ena och andra hända....
 
Kymlinge räknas även till spårområde då den inte är en station. Dvs de krävs behörighet även för att vistas mitt på PLF. Sen måste man knalla över söderspår för att ta sig till PLF, då någon normal "uppgång" inte finns. Men som tidigare talare sa, försöka kan man alltid. Har man bara ett vettigt syfte så.
 
Kalle_B skrev:
jamen nu förstår jag ingenting...

i drubriken frågar du om man behöver tillstånd att fota i t-banan, sedan säger du att du vill fotografera i gråzonen till det lagliga...

Då ska du väl inte fråga oss om laglighet inte helelr conex. Då avstår man helt eller så bryter man mot reglerna och gör det, vilket jag inte rekomenderar...

eller ni kanske vill vara nya ljushuvuden som dom grababrna som gick på tågtaken och dog..? Vad ni än vill göra så anser jag att ni ska fråga conex, får ni nej så avstår ni. får ni ja så kör på. Ingen här lär ju varken kunna hjälpa eller säga att ni sak göra saker som är olagligt/direkt farligt.


men Herregud, har jag sagt att jag ska smyga runt i tunnlarna ? Jag menade snarare att jag gärna ville fota med extern blixt i tunnelbanavagn när det inte är någon i den, typ natttåg och tidiga morgontåg. Är det här i "gråzonen" kan jag mycket väl tänka mig att göra det, jag har däremot inte sagt att jag ska springa runt i tunnlar och bryta mig in på spökstationer.
Tycker det är så trist när folk inte låter andra ha en diskussion, om du inte tycker om diskussionen behöver du inte delta i den.
 
Den ligger på blå linjen mellan Hallonbergen och Kista. Den är lite krånglig att hitta till med bil, men det går att åka dit. Dock så har jag för mig att det är motortrafik förbjuden. Har varit där och jobbat vid ett antal tillfällen.
 
tja... pratar man om gråzooner så vet ju inte jag hur det ska uppfattas... tyckte det bara vore synd om fler skulle skadas... men ska ni bara fotta inne i vagnarna så lär ni ju inte dö i alla fall.

Men jag anser fortfarande att man frågar connex först. Då får man reda på hur saken ligger till..d et kan ingen här svara bättre på än just dom. Sedan vad du fattar för besluta efter ditt samtal är inte heller något vi kan hjälpa dig med..

se, vi killar är praktiskt laggda och fixar alla problem.. ;)
 
"Intressanta" fakta om Kymlinge:

Uttrycket "endast de döda stiger av i Kymlinge" kom till efter att SL började köra "spöktåget", den så kallade "silverpilen". "Silverpilen" var givetvis inget spöktåg, det var helt enkelt 8 stycken olackerade prototypvagnar (Vagn C5), som aldrig serietillverkades. Men de var så udda, så det bildades en massa skrönor om dem. Det gick till och med så långt så det var många som inte ens vågade kliva på "silverpilen", eftersom det ansågs vara "de dödas tåg". I huvudsak så tjänstgorde "silverpilen" på röda linjen som "insatståg", men trafikerade även blåa linjen (fast väldigt sällan).

Sen finns fanns det ett tåg till som kallades för silverpilen, det var soptåget som transporterade stockholmarnas sopor från stockholm till lövsta.

Anledningen att Kymlinge station aldrig blev av sägs vara att det upptäcktes en utrotningshotad fiskart i en bäck i närheten, och att det var på grund av den som hela projektet stoppades. Om detta stämmer vet jag dock inte helt säkert, men jag har hört det från flera håll.
 
Korrekt Mikael! Nu när du säger det så kommer jag ihåg att det är just Gröngölingen som har nämnts!
 
Ifall intresse finns så skulle jag kunna "guida" en liten tur till Kymlinge. Dock så skulle vi i så fall endast kunna se stationen utifrån staketet, då jag dels endast får ta med mig _en_ obehörig in på spårområde, och då endast i arbetet. Jag får altså inte ta med mig obehöriga in "för nöjes skull".
 
Anledningen till att Kymlinge inte kom till användning var att området var tänkt att användas för utflyttade statliga verk, det var (är) staten som är markägare. Men av regionalpolitiska skäl kom dessa verk istället att flyttas ut i landet med resultat att marken kring Kymlinge förblev obebyggd. Det var långt senare som fisken grönlingen uppmärksammades i Igelbäcken.

När det gäller silverpilen så fanns detta tåg redan innan stationen i Kymlinge byggdes. Myten om att de döda skulle stiga av i Kymlinge dök väl upp först i ett TV-program som sändes i mitten av 90-talet, det var i vart fall första gången som jag hörde talas om någon koppling mellan silverpilen och Kymlinge.

/Daniel
 
Daniel: Det var tack vare en Krönika av Agneta Pleijel på 80'talet som dom historierna dök upp. Myten hade sin kulm i slutet på 80-talet, och hade börjat klinga av på 90-talet. Dock så är det i.o.f.s. just myten om Silverpilen. Jag kommer inte ihåg när kymlinge bygdes.

Var har du hittat din information om anledningen till att det inte blev av? Dels så har jag nämligen pratat med folk som var med och bygde stationen, som har påstått att det berodde på Gröngölingen, dels så tycker man ju att det är märkligt att dom skulle påbörja ett sånt stort projekt utan att ha det politiska klart.
 
men vänta nu. Du har nog rätt. Stationen bygdes ju på slutet av 70, början 80. Men då var det bara lösa planer att bygga stadsdelen.

C5'an gick i trafik 1966
 
Walle skrev:
Ifall intresse finns så skulle jag kunna "guida" en liten tur till Kymlinge. Dock så skulle vi i så fall endast kunna se stationen utifrån staketet, då jag dels endast får ta med mig _en_ obehörig in på spårområde, och då endast i arbetet. Jag får altså inte ta med mig obehöriga in "för nöjes skull".

Kul, då hänger jag på. Har vart där ett antal gånger me, fast bara kört bil.
De roliga med c5an e att den inte har gått på tub 3... utan bara på tvåan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.