Citaträtt när det gäller bild bör rimligen ses som två skilda funktioner, som beror på vad det är som citeras, vad som är
verket:
- En bild ingår som en mindre del i ett verk som citeras; då ska bilden återges i sin helhet, men inte nödvändigtvis i full skala. I det här fallet är verket inte bilden.
- Bilden är verket som citeras; då kan en mindre del ur bilden, som inte i sin helhet omfattar bildens motiv, återges som ett citat ur bilden.
Det är onekligen en aning mer komplicerat, men hanterbart. Citaträtten bör även i samtliga fall begränsas så att man inte får använda citat på irrelevant sätt, om det är nödvändigt för att hålla den inom rimliga gränser. Det bör alltså finnas någon slags ram för vad som är ett citat.
Hanterbart!?
Verkligen?
Med tanke på din argumentation så verkar det lite som om du anser att det är någon sorts nödvändighet att reformera upphovsrätten, och att ändamålen helger medlen.
Jag vill bestämt påstå att ditt förslag ovan ger kraftiga problem med gränsdragningar även det.
För att återgå till den bild jag använt som exempel tidigare:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2538679.htm
Tänk dig en artikel, med ett flertal bilder.
Och bilden ovan är en av dessa.
Lägg till det faktum att bilden är högst generell, och att den därför kan ses vara "I sammanhanget" i ett stort antal sammanhang.
Så blir det ju en högst komplicerad fråga om vad som är ett "relevant" sammanhang, och vad som inte är det.
Med citaträtten för text som utgångspunkt för vad som är "relevanta sammanhang" och bilden ovan som en av flera bilder i en artikel.
Så uppstår ju exakt de problem som jag tagit upp i mina tidigare inlägg i den här tråden.
En annan gränsdragningsfråga, som definitivt är komplicerad.
Om det är fråga om enbart en bild.
Hur hårt måste den då beskäras för att få användas som citat?
Så hårt att det nästan inte går att koppla det till "orginalbilden"?
Med tillräckligt hårda krav på beskärning riskerar du att hamna i en situation där du ändrar bildens budskap.
Något som inte är tillåtet vad det gäller nyhetsbilder.
Och som helt klart är viktigt för bilders trovärdighet i ett antal sammanhang.
Måste ärligt säga, att ju mer du argumenterar för din sak.
Desto svårare har jag för att tycka att citaträtt för bilder är något som skall tillåtas.