Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behövs citaträtt för bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Citaträtt för text tillåts ju med vad som i bildsammanhang skulle anses vara en "kraftig beskärning".
Så kraftig att du inte kan bilda dig en ordentlig uppfattning om verket i sin helhet.

Jag kan bara dra slutsatsen att du inte vill förstå. Jag sitter inte och fabricerar lagtexter, utan jag pekar bara på möjligheter, som skulle kunna användas som riktlinjer.

Vid en sådan beskärning finns ingen orsak att bilda sig en uppfattning om verkets helhet; den får man hitta där verket är publicerat. Citatet är bara för att visa den detalj som diskuteras med hjälp av citatet. För mig är det okomplicerat. Vi har redan sett exempel på sådan citering i Flashbacks Terje-tråd.

Jag kan bara konstatera att om inte viljan finns, så kan man inte åstadkomma mycket.
 
...

Vid en sådan beskärning finns ingen orsak att bilda sig en uppfattning om verkets helhet; den får man hitta där verket är publicerat. Citatet är bara för att visa den detalj som diskuteras med hjälp av citatet. För mig är det okomplicerat.
...

Då jag inte kan utesluta att jag har missförstått dig så måste jag ställa en fråga till.
Hur pass "bred" vill du att citaträtten för bilder skall vara?
Vilka skall den gälla?

Ska den gälla enbart möjligheten att diskutera en bild.
Ja, då är vi faktiskt överens om att det går att få hanterbart.
(Något som jag har konstaterat redan tidigare i den här tråden)ö.

Men då du faktiskt svävar på målet en hel del så får jag intrycket av att du vill ha en citaträtt som ger större möjlighet än så att "citera" bilder?
Stämmer det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.