Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips

Produkter
(logga in för att koppla)

ExInferis

Ny medlem
Jag är en gammal analogare som fotat till och från i några år utan att egentligen ta steget upp från amatör/nybörjare.

Jag är nu på gång att skaffa mig en digitalkamera men sitter i ett litet dilemma med familjen.

Jag vill ha en kamera som jag kan växa med och ha någorlunda manuell kontroll över medans resten av familjen vill ha en rätt kompakt och helautomatisk kamera som man inte lämnar hemma för att den är för stor och klumpig.

Några förslag på vad jag kan kika vidare på?

/Mats

Jo det kanske blir det..

.. men kanske svårar att få de andra att se det så.

:)

Några tips på var ett bra insteg i digitala världen är. Kompaktkameran blir nog en Ixus eller liknande. Men var hamnar på för vettiga kameror med möjlighet att växa på kring 6-9000:-

/Mats

A80

Canon A80, utan tvekan.
Bra kvalitet
manuella kontroller
Fullt auto-läge
3X zoom
4 megapixlar, räcker långt.

hils
Mats

ps .kör Canon själv just nu, men annars gammal Nikonist med Olympusbackup (för att nu stilla alla väntande påhopp från fundamentalister). :)

Re: Jo det kanske blir det..

Äsch, berätta bara för familjen hur mycket du kommer använda kameran och hur lite tid det blir över för resten av familjen att låna den (typ 0 timmar/vecka i snitt).

Liten lista (ca-priser från nätet i skrivande stund):
Canon G5 ca 5800:-
Canon A80 ca 3300:-
Minolta A1 ca 7200:-
Nikon 5400 ca 5800:-
...men listan kan göras mycket längre.

/AnnaKarin

ExInferis skrev:
.. men kanske svårar att få de andra att se det så.

:)

Några tips på var ett bra insteg i digitala världen är. Kompaktkameran blir nog en Ixus eller liknande. Men var hamnar på för vettiga kameror med möjlighet att växa på kring 6-9000:-

/Mats

Nikon Coolpix 5700 kan köpas från ca 6200kr.
Både Konica Minolta A2 och Nikon coolpix 8700 kan köpas från ca 8800kr.

Tycker du kan kolla på Pentax Optio 555 eller den nya Casio Exlim 600 båda är lite mindre men inte små:) Skulle kanske passa, då för hela familjen?

Tack för alla tips. Nu har jag bara kvar jobbet med att bestämma mig för vad jag vill ha men åtminstone har jag någonstans att börja.

Det blev för övrigt en Olympus mju-410 digital till övriga familjen. Med tanke på att vi är ute i skog och mark och fotar rätt mycket så tyckte jag att det lilla skydd som allvädersskyddet ger kan nog behövas.

Många tack till alla som svarat.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar