Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver tips, prisklass ca 10'000

Produkter
(logga in för att koppla)

Damien74

Avslutat medlemskap
Mitt huvud håller på att falla söner här. Har setat flera timmar i sträck i 2 dagar nu och bara letat och läst och letat.
Därför gör jag en egen tråd tror jag.

Jag letar alltså efter en kamera i prisklassen ca 9000 inkl. ett teleobjektiv så jag kan ta bilder på fåglar och sådant också.
Kameran jag vill ha skall ha alla inställningar som krävs för att kunna lära sig bli en "riktig" fotograf (inte massa auto eller nedskurna menyer så inte en familjekamera).
Fotar dock inte bara på avstånd så den behöver vara ok i olika tillfällen men jag vet också att det hänger mycket på objektiven, just den biten (och fotografen såklart ;) ).
En fundering jag fått nu efter att ha läst mycket är en fullformatskamera, låter det vettigt?
Innan tänkte jag att det var viktigt att ha en Gen II-kamera men det är det ju inte vad jag förstår. Dels för jag vill ju lära mig själv, vill inte att kameran förbättrar för mycket. Och dels för att jag är en ganska avancerad Photoshop-användare.

Hoppas på lite hjälp här då jag har fastnat lite och det bara snurrar i huvudet. Vet för lite än.
Lite tips jag fått är D90 och en jag själv tittade på var D3100. Men jag vet iaf att D3100 inte är en fullformat.
Vilka Canon är fullformat? Finns det kanske andra märken som är lika bra men billigare?
Jag kan också tänka mig att gå högre i pris om det är en kamera som kan tänkas hänga med länge.
 
Fullformatskameror kostar mer än 10 000 för bara huset, dessutom så blir det inte riktigt lika mycket tele på dom, du kommer närmre med ett hus med Crop-sensor.
 
Det finns en D7000 med 18 - 105 objektiv för 11'000 ja. Men det objektivet lär väl inte hjälpa mycket. Kanske tips på sidor har bra priser på kamerapaket?
 
Val av kamera

Till det du vill ha den till använder jag NIKON D90 , NIKON AF-S 70-300VR, Funkar bra för mig
. Skulle nog rymmas i din prisklass.
 
Tyvärr kan jag inte köpa begagnat.
Har inte "reda" pengar just nu och får ta det på avbetalning.
D90, har den alla inställningar osv att fippla med?
Är den bra nog för skymningsbilder osv? Tålig?
 
Mitt huvud håller på att falla söner här. Har setat flera timmar i sträck i 2 dagar nu och bara letat och läst och letat.
Därför gör jag en egen tråd tror jag.

Jag letar alltså efter en kamera i prisklassen ca 9000 inkl. ett teleobjektiv så jag kan ta bilder på fåglar och sådant också.
Kameran jag vill ha skall ha alla inställningar som krävs för att kunna lära sig bli en "riktig" fotograf (inte massa auto eller nedskurna menyer så inte en familjekamera).
Fotar dock inte bara på avstånd så den behöver vara ok i olika tillfällen men jag vet också att det hänger mycket på objektiven, just den biten (och fotografen såklart ;) ).
En fundering jag fått nu efter att ha läst mycket är en fullformatskamera, låter det vettigt?
Innan tänkte jag att det var viktigt att ha en Gen II-kamera men det är det ju inte vad jag förstår. Dels för jag vill ju lära mig själv, vill inte att kameran förbättrar för mycket. Och dels för att jag är en ganska avancerad Photoshop-användare.

Hoppas på lite hjälp här då jag har fastnat lite och det bara snurrar i huvudet. Vet för lite än.
Lite tips jag fått är D90 och en jag själv tittade på var D3100. Men jag vet iaf att D3100 inte är en fullformat.
Vilka Canon är fullformat? Finns det kanske andra märken som är lika bra men billigare?
Jag kan också tänka mig att gå högre i pris om det är en kamera som kan tänkas hänga med länge.

Hur viktigt är fåglar? Ska du fota fåglar är ljusstark optik med lång brännvidd ett krav och då pajar budgeten på en gång. Fullformat ska du nog vänta med om långa brännvidder är viktigt, du får ju 1.5x brännviddsförlängning"gratis" med DX-kamerorna, D5000, D3100, D90, D300s, D7000.

Du verkar seriös och då tycker jag du ska tänka om lite. Fullformat är för dyrt. Lägg ner om du inte vill köpa beg. Kamerahus kommer och går, optik består. Du är ny och vet inte riktigt vad du vill fota. Så köp ett billigt och nytt hus, tex D3100 (ev den gamla D90, mkt populär) och lägg pengar på en lång zoom. Det finns en realtivt ny 18-200 (knappt 7000kr) som jag garanterar kommer räcka och täcka dina behov ett tag. Du kommer älska den. Om några år kommer du höja kraven, Vi ses då :)
 
Hmm..
Vad jag vill fota är porträtt, makro och djur.
Alltså behöver jag kort sagt en kamera som klarar ta foton i lite mörkare miljöer också utan att det blir massa brus.
Det är väl i kort vad jag faktiskt behöver. Jag inser att jag kan inte få allt om jag inte vill lägga en väldigt massa pengar. Det vill jag, men kan inte :)
Skulle väl dock kunna lägga 15 max om det då är en kamera som håller minst 5 år.
 
Nu såg jag en sak jag inte tänkt på innan, objektiven:
Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR
och
Nikon AF-S DX 55-300 mm f/4.5-5.6G ED VR
Är de nå vidare bra bländare det för bilder i lite mörkare miljöer? Bör jag inte ha någon som är i alla fall 2 som störst? Eller är det någon speciellt med dem för det är DX som uppväger det?
 
Jag vill också tillägga att detta köpet är viktigt för mig. Har fått en chans här att skaffa en bra kamera som jag inte kommer få igen på länge troligen. Därför är det viktigt som tusan.
Har suttit och gjort efterforskningar i 3 dagar nu förutom dessa inläggen. Så jag är inte lat! Vill bara få rätt sorts hjälp. Och en del av det har ju faktiskt hjälpt mig börja förstå saker runt omkring foto med.
Tackar så mycket alla.

Nu såg jag en sak jag inte tänkt på innan, objektiven:
Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR
och
Nikon AF-S DX 55-300 mm f/4.5-5.6G ED VR
Är de nå vidare bra bländare det för bilder i lite mörkare miljöer? Bör jag inte ha någon som är i alla fall 2 som störst? Eller är det någon speciellt med dem för det är DX som uppväger det?
 
Nu såg jag en sak jag inte tänkt på innan, objektiven:
Nikon AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR
och
Nikon AF-S DX 55-300 mm f/4.5-5.6G ED VR
Är de nå vidare bra bländare det för bilder i lite mörkare miljöer? Bör jag inte ha någon som är i alla fall 2 som störst? Eller är det någon speciellt med dem för det är DX som uppväger det?

Inget av dem är bra för porträtt eller mörker. Lyckligtvis finns 50/1.8, som ofta säljs för endast 999 till 1200kr som är bra för precis detta.
 
Jag tycker D90 är ett rimligt val av kamera. Hyffsade brusprestanda. Kompetent vad gäller inställningar och väldigt prisvärd nu. Fick en annonsutgåva idag från Mediamarkt (Göteborg) och de säljer D90 huset för 4995:- - ett kap tycker jag.

Vad gäller objektiv har du angivit två områden som kräver specialoptik: fågel (minst 400mm) och makro. Du måste fundera på hur viktiga dessa områden är för inom din budget, även om man sträcker sig till 15.000:- så blir det svårt att ha råd med båda. Däremot så räcker 300mm för naturfoto av större däggdjur.

Prioritet fågel: Sigma 120-400 DG OS ny 6000-7000:-. Sigma 150-500 DG OS ca 8000-9000:- (inte fullt lika skarp som 120-400 men går till 500mm). Dålig ljusdtyrka 5,6 vid teleändan för första och 6,3 för den andra. Men det är uppoffringen man får höra gör priset.

Makro till Nikon: allround är något 90 till 105mm bäst. Billigast Tamron 90/2,8 - skarp men långsam AF. Sigma 105/2,8 ungefär samma. Nikkor 105/2,8 VR hamnar på 7-8000:-. Dessa klarar lite sämre ljus. Då har du råd med allroundtelen 70-300 AF-S VR för ca 5000:-. Ett bra köp.

För riktigt dåligt ljus 35/1,8 Dx eller 50/1,8. Båda lite över tusenlappen och bra om än plastiga.

På Canonsidan finns 550D med 18-55 IS nu för 5990:- Mediamarkt. Canons styrka är ffa stort utbud av rel billiga telen. Ett 100-400/4,5-5,6 är bättre än Sigma/Tamron men kostar ny nästan 13.000:-. Givetvis finns Sigma & Tamron till den också.
 
Hej och tackar så mycket. Det var bra tips!

Jag tror jag landar på en Nikon 5100 med 18-55/3,5-5,6GII och
55-300/4,5-5,6 ED VR för 9700:-
Tittade på den och Canon 550D faktiskt, så då var jag inne på rätt spår :)
Men den hade jag fått för ca 9000. Också med 2 objetiv men tele 55-250 och då känner jag att denna Nikon, som har fått bra recensioner på många ställen är mer värd priset.

Har ju fotat en hel del med en D80 nu så jag har kommit i alla fall bit och det känns som att 5100 kommer räcka ett bra tag till det är dax att uppgradera om några år.

Synpunkter? :)
 
Har ju fotat en hel del med en D80 nu så jag har kommit i alla fall bit och det känns som att 5100 kommer räcka ett bra tag till det är dax att uppgradera om några år.
Vet inte vad du menar med "en hel del", men om du har använt D80 mycket kanske du skulle fundera på en D90 istf D5100. Jag vet att jag själv skulle ha väldigt svårt att "nedgradera" på det viset. Sämre sökare, krångligare inställningar osv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.