Ack den eviga och lika omöjliga frågan att besvara, som att fråga vad ska jag köpa för kläder. För att ge bra råd måsta man känna dina behov väl. Det kan nog bli lika många råd som rådgivare, du kan nog börja med att rensa bort dem som förordar en viss modell o fabrikat. För ca 6000 får man nu inte så mycket även om priserna en tid varit ganska låga men är på väg upp. När jag köpte min DSLR (det aktuella fabrikatets då billigaste modell) gick köpet på 28000 kr, trots att jag redan hade en del tidigare Jag skippade kitgluggen och satsade direkt på en ljustark normalzoom med bs då jag behövde en sådan och en vidvinkelzoom jag har sedan köpt till allrundzoom, macro o telezoom, mycket pengar blir det, var beredd på det om du vill fortsätta. Det är också roligare att upptäcka nya möjligheter o finesser med kameran än att få konstatera att den inte riktigt räcker till ens ambitioner. Det kan vara lockande att köpa något avancerat begagnat, det kan bli en mycket bra affär men också det motsatta, en ny är ju tryggare och beakta också den tekniska utveclingen, digitalkameror är ju en ganska ny företelese så utvecklingen märks onekligen mellan kameragenerationerna. En nyutvecklad billig kamera ger oftast bättre bilder än en några år gammal toppmodell, men den senare är robustare och har fler användbara finesser.