** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

behöver tips för inköp av kamera för ca 6000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

LinnOtto

Ny medlem
Hej allihop! Jag skulle behöva tips på en bra digital systemkamera. Jag har tänkt lägga ca 6000-7000kr ink. objektiv. Har varit inne på en Canon 450D eller Nikon D60. Är det bättre att köpa huset för sig och köpa till ett bättre objektiv? Ge mig råd, tycker att det här är en djumgel. Detta kommer att bli min första systemkamera då jag vill utvecklas i mitt fotointresse.

Tack på förhand! / Linn

Jag är ledsen, Linn, men du är inte helt ensam om att ställa den frågan. Det har gjorts så ofta att det frestar på folks tålamod.

I korthet:

1. Det finns inga dåliga systemkameror.
2. Kit-objektiv är bra och ruskigt billiga, köp ett sådant att börja med. Sedan vet du bättre vad du behöver tillfoga.
3. Köp samma system som dina kompisar använder.

Per.

Jag håller med Per.
Om du känner någon som har systemkamera så kan du kanske ta med den personen och köpa ett begagnat hus så kan du få mer kamera för pengarna.
Ett hus som är en eller två generationer är ändå ingen dålig kamera men mycke billigare. Så kan du köpa en ny när du vet att du tycker det är skoj och då vet du även vad du behöver och skall titta efter.

Nikon D80

Hej.
Jag stod för samma val för två veckor sedan, jag köpte en beg. Nikon D80 med 18-135 objektiv. Är mycket nöjd.

Jag valde mellan en Canon 400D och Nikon D80, jag valde Nikonen bl.a för att Nikonen kändes mycket bättre i handen än Canonen. Vidare kändes menyerna/knapparna bättre mm. Det handlade om känslan för mig.
Mitt råd, "fingra" på de olika kamerorna du väljer mellan.

Bildmässigt kan jag tänka mig att de är likvärda, men kvallitén på bilderna är mycket beroende på fotografens kunskap har jag hört/läst.
//Thomas

Skulle jag köpa min första systemkamera skulle jag verkligen inte ge mig ut på begagnad-marknaden. Precis lika lite som jag skulle köpa en begagnad bil utan att kunna något, tycker inte det är särskilt bra förslag. Det är mer motiverat för oss som kan en del. Som nybörjare tycker jag att du skall köpa en ny kamera. Finns inte heller anledning att köpa ett par modeller gammal kamera, mtp att utvecklingen går framåt så snabbt och att de bara blir bättre och billigare hela tiden. Nikon D200 var och är en jättebra kamera, men ändå vettigare att köpa en ny ingångsmodell idag, bättre brusnivåer och så. Tycker jag i alla fall. För de pengarna du nämnde tror jag du redan är inne på rätt väg, en 450d eller d60 blir alldeles utmärkt.

Ack den eviga och lika omöjliga frågan att besvara, som att fråga vad ska jag köpa för kläder. För att ge bra råd måsta man känna dina behov väl. Det kan nog bli lika många råd som rådgivare, du kan nog börja med att rensa bort dem som förordar en viss modell o fabrikat. För ca 6000 får man nu inte så mycket även om priserna en tid varit ganska låga men är på väg upp. När jag köpte min DSLR (det aktuella fabrikatets då billigaste modell) gick köpet på 28000 kr, trots att jag redan hade en del tidigare Jag skippade kitgluggen och satsade direkt på en ljustark normalzoom med bs då jag behövde en sådan och en vidvinkelzoom jag har sedan köpt till allrundzoom, macro o telezoom, mycket pengar blir det, var beredd på det om du vill fortsätta. Det är också roligare att upptäcka nya möjligheter o finesser med kameran än att få konstatera att den inte riktigt räcker till ens ambitioner. Det kan vara lockande att köpa något avancerat begagnat, det kan bli en mycket bra affär men också det motsatta, en ny är ju tryggare och beakta också den tekniska utveclingen, digitalkameror är ju en ganska ny företelese så utvecklingen märks onekligen mellan kameragenerationerna. En nyutvecklad billig kamera ger oftast bättre bilder än en några år gammal toppmodell, men den senare är robustare och har fler användbara finesser.

Hej allihop! Jag skulle behöva tips på en bra digital systemkamera. Jag har tänkt lägga ca 6000-7000kr ink. objektiv. Linn

Råd 1: Köp hellre en ny kamera med objektiv än en begagnad. Då får du garantier, bytesrätt och kan vara säker på att kameran inte är föråldrad, utsliten eller har behandlats ovarsamt. Om du köper en begagnad kamera som är över året gammal, betala inte mer än 50 procent av dagens pris för en motsvarande kamera. (För ett förstklassigt objektiv är det en annan sak.)

Råd 2: Kläm på kamerorna i olika fotoaffärer, eller låna kompisarnas kameror. Välj sen den modell som du gillar bäst.

Råd 3: Strunta i alla råd om att märket A är bättre än märket B. Det finns gott om märkesfanatiker. Skillnaden mellan märkena blir tydlig först den dag som kameran måste skickas till service, och du får besked om att det tar tio dagar eller sex veckor (jag har provat).

Råd 4: Gå in på Cyberphotos sajt, klicka dig fram till systemkameror, och sortera listan på pris. Då får du en snabb överblick över vad du får för 6-7000 kronor.

/Per S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar