Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga 98% av alla Svensson som köper ny pc 2-3ggr om året för att skiten bara strular. Eller du menar att man helst ska ha gått ngn typ av utbildning och då vara extremt datorkunskapsberikad för att inte uppleva strulet som faktiskt väldigt många har?
Hade dom köpt välbyggda datorer med komponenter av hög kvalitet hade dom knappast strulat lika mycket. Det är INTE vad man får när man köper en billig skit-laptop på OnOff, Siba eller liknande.
Och det är klart att det underlättar att vara datornörd. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Nån som vet vad den pysslar med kommer alltid få ut mer av sin dator.
 
Hade dom köpt välbyggda datorer med komponenter av hög kvalitet hade dom knappast strulat lika mycket. Det är INTE vad man får när man köper en billig skit-laptop på OnOff, Siba eller liknande.
Och det är klart att det underlättar att vara datornörd. Så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Det är bara att titta på nöjd-kund-index. Mac ligger alltid i topp - Windows alltid i botten. Det är faktum inte tyckande. Så är det bara.
 
Det är bara att titta på nöjd-kund-index. Mac ligger alltid i topp - Windows alltid i botten. Det är faktum inte tyckande. Så är det bara.
lol, ja statistik på ett urval användare är ju lika med fakta.
Sen vad spelar det för roll hur nöjda andra användare är? Jag skiter väl i om Agda 82 år är nöjd med sin laptop hon köpt på Elgiganten för 3999:- med cykel på köpet. Jag blir inte mindre nöjd med det jag har för det.
 
Tack!

Oj vad kul med så mycket röster i ämnet! Jag har definitivt fått både kunskap och skratt av era svar! Jag tror mig numera definitivt bli nöjd i slutändan! Kul sidodebatter måste jag dock medge! Imorgon ska jag skapa en tråd om vilket system som är bäst - canon eller nikon ;-)
 
Oj vad kul med så mycket röster i ämnet! Jag har definitivt fått både kunskap och skratt av era svar! Jag tror mig numera definitivt bli nöjd i slutändan! Kul sidodebatter måste jag dock medge! Imorgon ska jag skapa en tråd om vilket system som är bäst - canon eller nikon ;-)
Ja, mac-anhängarna tror ju alltid att deras datorer är magiska, så :)
 
Hade dom köpt välbyggda datorer med komponenter av hög kvalitet hade dom knappast strulat lika mycket. Det är INTE vad man får när man köper en billig skit-laptop på OnOff, Siba eller liknande.
Och det är klart att det underlättar att vara datornörd. Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Nån som vet vad den pysslar med kommer alltid få ut mer av sin dator.

Aha så det är komponenterna som gör att deras nya fina plastburk går 25% långsammare och med felmeddelanden var 20min så fort de gått ut på nätet? ;)
 
Ja, mac-anhängarna tror ju alltid att deras datorer är magiska, så :)

Inte alls. Men om du faktiskt testade Mac, låt oss säga, bara en månad och vägde in ALLA för och nackdelar så kunde du komma med ett informerat omdöme baserat på erfarenhet av båda systemen. Det jag reagerar på är mest att du inte gett båda samma chans.
 
Inte alls. Men om du faktiskt testade Mac, låt oss säga, bara en månad och vägde in ALLA för och nackdelar så kunde du komma med ett informerat omdöme baserat på erfarenhet av båda systemen. Det jag reagerar på är mest att du inte gett båda samma chans.
Jag har använt Mac under flera års tid.
 
Jag menar dagligen och i samma omfattning. Och det tillåter jag mig tvivla på att du har då jag ser hur du uttrycker dig om att bygga egna burkar.
Jag behöver inte använda det i samma omfattning som Windows för att bilda mig en uppfattning om det. En Mac blir heller inte mer prisvärd för att jag använder den mer. Det är fortfarande mindre dator för pengarna. Jag skulle hellre köra Slackware än OS X, men nu föredrar jag Windows 7 och att lätt kunna uppgradera datorn efter behag och behov.
Och visst finns det en del funktioner som är användbara i OS X/Finder. Exposé, till exempel. Så en sån funktion har jag skaffat i Windows i form av tredjepartsprogram.
 
Jag behöver inte använda det i samma omfattning som Windows för att bilda mig en uppfattning om det. En Mac blir heller inte mer prisvärd för att jag använder den mer. Det är fortfarande mindre dator för pengarna. Jag skulle hellre köra Slackware än OS X, men nu föredrar jag Windows 7 och att lätt kunna uppgradera datorn efter behag och behov.

Då har du ju funnit det som gör dig lycklig. Jättebra. Microsofts monopol behöver ju inte vara dåligt för alla.
 
Och visst finns det en del funktioner som är användbara i OS X/Finder. Exposé, till exempel. Så en sån funktion har jag skaffat i Windows i form av tredjepartsprogram.

Exposé använder jag nästan inte alls.

Spotlight, däremot, är alldeles lysande bra. Mycket bättre än sökningen i Windows.
 
Exposé använder jag nästan inte alls.

Spotlight, däremot, är alldeles lysande bra. Mycket bättre än sökningen i Windows.
Jag har då inget att klaga på vad gäller sökfältet i 7:an...hittar alltid det jag är ute efter på sekunden.
Hur använder du spotlight som gör det bättre?
 
Jag behöver inte använda det i samma omfattning som Windows för att bilda mig en uppfattning om det. En Mac blir heller inte mer prisvärd för att jag använder den mer. Det är fortfarande mindre dator för pengarna. Jag skulle hellre köra Slackware än OS X, men nu föredrar jag Windows 7 och att lätt kunna uppgradera datorn efter behag och behov.
Och visst finns det en del funktioner som är användbara i OS X/Finder. Exposé, till exempel. Så en sån funktion har jag skaffat i Windows i form av tredjepartsprogram.

Men du som verkar ha koll på datorer. Kan du visa en dator med skärm som är mycket billigare än imac ? Som inte är ihopplockad själv. Utan t.ex. Dell elle liknande.

För som jag förstått det så är imacen prisvärd i jämföresle med andra tillverkare? Om detta stämmer så borde det ju inte heta " mac är dyrt" utan att alla datorleverantörer är dyra, det enda vettiga är att plocka ihop själv?
 
Jag har då inget att klaga på vad gäller sökfältet i 7:an...hittar alltid det jag är ute efter på sekunden.
Hur använder du spotlight som gör det bättre?

Grejen med Spotlight är att det inte bara söker utan löpande och automatiskt indexerar allting. Du kan på sekunden få fram listor på mejl, dokument, bilder och filer genom att bara söka på ett litet ord inne i själva dokumentet. Söket i win 7 har ibland problem att hitta enkla filnamn till och med om jag pekar på mappen man vet att de ligger i. Tyvärr går det inte alls att hitta filer eller mejl genom att skriva ett ord som finns inne i dokumenten. Dessutom får man hela tiden manuellt indexera nya filtyper om man vill ha kontinuitet.
 
Exposé använder jag nästan inte alls.

Spotlight, däremot, är alldeles lysande bra. Mycket bättre än sökningen i Windows.

På en stand-alone-dator... Kanske. Samtidigt har ju HFS+ bara några procent av de filattribut som finns i NTFS att hålla reda på. Lägg till det att det på Windowssidan (tyvärr) finns på tok för många dåliga IFilter-implementationer.

I ett nätverk så har Spotlight inte ett dugg att komma med jämfört med Microsoft Search Services i Win7 + Server 2008. Dynamiska resultatuppdateringar är jävligt användbart.
 
Grejen med Spotlight är att det inte bara söker utan löpande och automatiskt indexerar allting. Du kan på sekunden få fram listor på mejl, dokument, bilder och filer genom att bara söka på ett litet ord inne i själva dokumentet..

Sådär har Windows gjort i mååånga år. Faktiskt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.