Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju ingen just jämförelse om du inte köper hela datorn (låda, nätagg, mus, mm)
Glöm nu inte:
Operativsystem 3000kr
Programvara x kr
Thunderbolt ? Går det ens att köpa till PC?
Kamera

Det saknas en hel del. Måhända att du inte vill ha detta, men försök att gämföra äpplen med äpplen. Kan ingen som verkligen kan PC-marknaden sätta ihop en äpple-äpple-jämförelse?

Men det är ju just det som är fördelen med att plocka ihop en dator själv, att jag inte behöver köpa dessa delar eftersom jag kan använda dom jag har. Sen fungerar en oem-licens alldeles utmärkt, har aldrig haft problem att flytta den när jag bytt tex moderkort, helt gratis. Sen tb klarar jag mig utan, alla fall i nulläget och när set kommer kan byta till det om jag känner för det. Sen vet jag inte vad du menar med program x-kronor, säg något som följer med Mac som du menar att jag måste ha.

Ursäkta svenskan, skriver på iPhone ;-) och svårt att få en helhetsbild på vad man har skrivit.
 
Stabila

Jag har en iMac 27'' och det är tamigfan den bästa datorn jag har haft. Skärmen är grymt bra (ska visst vara en aning bättre än 21,5''), datorn är snabb och stabil. Jag har även en vit macbook som tuggar på bra efter ca 3 år nu. En windowsdator tycker jag bara blir segare och segare ju äldre den blir. Oavsett om man sköter den bra. Min macbook är lika snabb idag som den var ny. Sen att allt bara fungerar med en gång är en enorm lättnad.

Kan tillägga att förr i tiden var jag inbiten datanörd och byggde datorer m m, men det är bara så skönt att slappna av och veta att datorn bara fungerar :). Där har du den största fördelen med en mac.
 
Att datorn "bara fungerar" när man har en Macintosh är en sanning med modifikation. Ibland fungerar inte datorn som avsett. Häromdagen kraschade min MacBook Pro pga något fel i drivrutinen för grafikkortet. (Det var åtminstone vad jag klurade ut med hjälp av detaljerna i felrapporten till Apple som jag automatiskt erbjöds att skicka).

Jag har dock oftast färre problem med Mac:eek:r än med Windowsdatorer, så på det hela taget så föredrar jag OS X framför MS Windows.

Det var värre på tiden innan OS X. Då var Macintoshar minst lika kraschbenägna som Windows-PC:ar.
 
iMac:en jag jämför med kostar 27 tusen, den för 11 tusen är inte mycket att ha.

Inte mycket att ha?
Jag tycker att den verkar väldigt prisvärd.
Allt beror ju på vad den ska användas till. Alla spelar ju inte de mest krävande spelen, eller rendrerar avancerade 3D-modeller.

Det behöver inte vara topmodellen för att det ska vara något att ha. Eller du köper bara Mercedes S-klass, C-klass är ju inget att ha (du kan välja annat bilmärke om det stör med Mercedes).
 
Jag hade inte vågat köra Windows utan antivirusprogram.
Har jag gjort i flera år. Kör en scan eller två om året...aldrig nåt som dyker upp. Windows firewall räcker långt. Virus utgör inget stort hot idag, det är främst trojaner. Det är inte mycket som går förbi UAC och firewallen. Lägg till sunt förnuft så är saken biff.

Sist jag hade nåt virus var på Windows 95-tiden...
 
Har jag gjort i flera år. Kör en scan eller två om året...aldrig nåt som dyker upp. Windows firewall räcker långt. Virus utgör inget stort hot idag, det är främst trojaner. Det är inte mycket som går förbi UAC och firewallen. Lägg till sunt förnuft så är saken biff.

Jag tycker att det är svårt att ställa in brandväggen på ett vettigt sätt, så att den inte stör för mycket i det dagliga arbetet. Har du några tips?
 
Jag tycker att det är svårt att ställa in brandväggen på ett vettigt sätt, så att den inte stör för mycket i det dagliga arbetet. Har du några tips?
Man får helt enkelt konfigurera den efter sina behov och släppa igenom det man kör.
Enklaste sättet är väl att ta det allt eftersom när man märker att legitim trafik inte kommer in/ut.
 
@Joakim Ebermark
Om det stämmer att du lyckats hålla en windowsmaskin fri från malware är detta nog mer ett kvitto på sunda surfvanor och försiktighet med installation av program än ett betyg på 'firewallen'.
(Alternativt att maskinen inte är ansluten till ngt nät)
 
@Joakim Ebermark
Om det stämmer att du lyckats hålla en windowsmaskin fri från malware är detta nog mer ett kvitto på sunda surfvanor och försiktighet med installation av program än ett betyg på 'firewallen'.
(Alternativt att maskinen inte är ansluten till ngt nät)
Ja, jag är inte dum i huvet. Vad är det för konstigt med att ha ett vettigt datoranvändande? Det har jag oavsett vilket OS jag kör...
 
Microsoft Security Essentials är ett bra anti-virus-alternativ. Ganska resurssnålt. Jag kör det på min senaste Windows-dator (Windows 7, VirtualBox).
 
Men det är ju just det som är fördelen med att plocka ihop en dator själv, att jag inte behöver köpa dessa delar eftersom jag kan använda dom jag har. Sen fungerar en oem-licens alldeles utmärkt, har aldrig haft problem att flytta den när jag bytt tex moderkort, helt gratis. Sen tb klarar jag mig utan, alla fall i nulläget och när set kommer kan byta till det om jag känner för det. Sen vet jag inte vad du menar med program x-kronor, säg något som följer med Mac som du menar att jag måste ha.

Ursäkta svenskan, skriver på iPhone ;-) och svårt att få en helhetsbild på vad man har skrivit.

Men om du räknar på det sättet så blir ju Macbook Pro billigast, för en sådan har jag redan så den kostar 0 kr...
Lika billigt som HP ElitBook är för mig.

Kan du inte försöka bygga en konkurentkraftig PC från grunden. Om det inte är möjligt måste du väl ändå medge att man får mycket för pengarna med iMac.

Med program menar jag iLife-paketet, mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.