Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Windows Indexing Services med stöd för Ifilter-mining av deep content dök upp i NT 4.0 Option Pack, och har varit standard sedan Windows 2000.

Ja, det känner jag till (är gammal MCP-räv). Men det är inte alls samma sak som indexeringen i Spotlight.
 
Ja, det känner jag till (är gammal MCP-räv). Men det är inte alls samma sak som indexeringen i Spotlight.

Helt riktigt, det är inte samma sak. Windows Indexing Services var faktiskt mer avancerad redan då än Spotlight är nu om man skall kika på kärnfuktionalitet.

Jag kan förvisso hålla med om att användarinterfacen inte var särskilt roliga "på den tiden", och inte har blivit riktigt användbara fören i Windows Vista. Men API'erna var det definitivt inget fel på.
 
Senast ändrad:
cpu: Core i7 920 @ 4GHz - 2050kr
mobo: Gigabyte EX58-UD5 - 2079kr
ram: 6GB 2GHz DDR3 - 1300kr
gfx: XFX HD4890 (som numera är utbytt mot ett gtx460) - 1500kr
psu: Thermaltake Toughpower Q-Fan 850W - 1500kr
chassi: Antec P180B (finns nog inte att köpa längre, har ersatts av ett par efterföljare, t ex P183) - 1200kr

Summa: 9 629:-

Jämfört med iMac:
Kvar att spendera på skärm, godtyckligt antal diskar, mjukvara, tangentbord och mus: 17 371kr

Du verkar kommit över fantastiskt billiga komponenter:

i7
Här kommer en länk till priset i USA. Med ett dollarpris på 7,4 och svensk moms blir det ca 2700 kr
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2008/11/06/overclocking-intel-core-i7-920/1

Gigabyte EX58-UD5
Pris 2799kr enligt
http://www.pcpro.co.uk/reviews/motherboards/237852/gigabyte-ex58-ud5

Minne
Det billigaste jag hittar idag på dustinhome är 1490. Svårt att tro de kostade mindre för 2,5 år sedan.
http://www.dustinhome.se/pd_5010548996.aspx

Grafikkort:
Verkar ha kostat ca 3700kr i april 2009. Troligtvis dyrare ett halvår tidigare.
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/xfx_hd_4890_xxx_1gb_pcie_graphics_card/1

Så med de priser jag hittar kostar ditt paket ovan ca 13500kr.
Så med trådlöst tangentbord + mus (1000 kr), Windows (3000kr), Thunderboltkontakt, bra skärm, 3 månaders fri support, kostnad för att bygga ihop paketet, hårddiskar... Tja, till och med ditt hemmabygge får svårt att konkurrera med den mest påkostade iMac.

Och än har ingen visat en dator som motsvarar en iMac för 10995kr. Den är mycket dator för pengarna.
 
Du verkar kommit över fantastiskt billiga komponenter:

i7
Här kommer en länk till priset i USA. Med ett dollarpris på 7,4 och svensk moms blir det ca 2700 kr
http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2008/11/06/overclocking-intel-core-i7-920/1

...
Jag orkar inte ens kommentera allt, för det är så dumt.

Jämför du med priser som är långt ifrån det billigaste idag så är det klart att iMac:en verkar prisvärd.

En Core i7 920 kostar 2050:- på komplett.se
Resten av priserna är också vad det kostar att bygga datorn idag. Drygt 13000:- var vad det kostade 2009.

Tja, till och med ditt hemmabygge får svårt att konkurrera med den mest påkostade iMac.
Nej, det får det inte.
 
Senast ändrad:
Frågeställningen är ju fortfarande vad en Windowsmaskin som man inte behöver bygga ihop själv, kostar med motsvarande spec som instegs-iMac:en.
 
Det ska vara en allt-i-ett-maskin också.

Problemet där är att den genomsnittliga Wintel-användaren inte _vill_ ha en allt i ett maskin. Man vill ha friheten att välja sina egna komponenter.

Jag kan ju lika gärna vända på det och säga "Visa en iMac där jag kan byta skärm när jag tröttnat på den?" - Det är ju bara en fråga om vad vi använder som baslinje.

Vidare kan jag int ehitta NÅGON Wintel-allt-i-ett-maskin som har mindre än ett års fri support, och då måste man ju väga in supportkostnaden i ekvationen.

Rent krasst sätt är det nog lenovos Thinkcentre / Idea-centre som kommer närmast iMac i specifikation. Men de levereras ju som standard med TV-tuner och liknande.

Inte heller kan jag hitta någon av de modellerna (förutom Atom-modellerna) som har lika låg prestanda som imac, eftersom Lenovo gör som DELL och skeppar maskinerna med "vad som är aktuellt" i processorväg.

Blandar vi sedan in såna saker som att Wintel kan centraladministreras på ett sätt som är _omöjligt_ med Apple / OS X.. skall man ta med sådant i ekvationen, trots att det som regel är ointressant för en _hem_användare?

Skall vi (om vi tittar åp någon som BYTER Wintel->Apple/OS X) väga in kostnaderna för de mjukvaror som kan behöva licensieras om?

Så, hur skall vi på ett någorlunda opartiskt sett kunna nollställa ekvationen?
 
Senast ändrad:
Men om iMac:arna är så dyra, så kan vi ju vända på det. Då borde det ju inte vara något problem att hitta en Windowsmaskin med bättre prestanda till ungefär samma pengar.
 
Men om iMac:arna är så dyra, så kan vi ju vända på det. Då borde det ju inte vara något problem att hitta en Windowsmaskin med bättre prestanda till ungefär samma pengar.

Återigen: Sålänge vi talar om en klassisk maskin (separat skärm) och att vi i Apple-priset väver in kostnaderna för att få MINST ett års fri tlefonsupport, och service i hemmet, och kortläsare så är det inte särskilt svårt att ta fram en sådan maskin. Jag kan liksom inte hitta någon Wintelmaskin som har lägre supportspeccar än så, om det fortfarande skall vara en "märkesmaskin".
 

Tala om EXAKT vad jag skall visa för att du inte skall säga "Men du kan ju inte jämföra...". Tala om hur en sådan ekvation skall nollas för att vara tillfyllest.

Sen skall jag gladeligen använda denna Mac Pro XQC för att plocka fram en sådan maskin ;)
 
Det enda jag har sagt är att jag vill se en dator med samma eller bättre prestanda till samma eller billigare peng.
 
Jag behöver inte använda det i samma omfattning som Windows för att bilda mig en uppfattning om det.

Uppfattningen blir dock mindre vag ju mer du använder det. Jag har använt både OS X och Windows i snart 10 år (Windowsanvändandet under betydligt längre tid än så), och har förstås mycket större möjligheter att bedöma de båda systemens styrkor och svagheter nu är förr.
 
Helt riktigt, det är inte samma sak. Windows Indexing Services var faktiskt mer avancerad redan då än Spotlight är nu om man skall kika på kärnfuktionalitet.

Specifikationen var kanske mer avancerad, men det fungerade ju inte. Vista hittade jättedåligt. Jag har inte använt Windows 7 tillräckligt mycket för att ge ett omdöme. Det kanske har blivit bättre.
 
Problemet där är att den genomsnittliga Wintel-användaren inte _vill_ ha en allt i ett maskin. Man vill ha friheten att välja sina egna komponenter.

Det tror jag inte på. Den genomsnittlige WIndowsanvändaren är knappast en person som bygger ihop en byggsatsdator. Möjligen kan jag tro på att den genomsnittlige Windowsanvändaren gärna vill ha separat burk och skärm för att hon tror att skärmen räcker betydligt längre tid än burken (vilken ofta också är rätt gissat).
 
Tala om EXAKT vad jag skall visa för att du inte skall säga "Men du kan ju inte jämföra...". Tala om hur en sådan ekvation skall nollas för att vara tillfyllest.

Sen skall jag gladeligen använda denna Mac Pro XQC för att plocka fram en sådan maskin ;)

En ide kan ju vara att du hittar en dator med samma eller bättre komponenter, separat skärm i samma klass, storlek och upplösning. Ta med allt som går som följer med imacen, trådlösmus, tangentbord etc.
Lägg inte till mer minne i applebutiken. :) det köper man nån annanstans :)

Sedan kan du ju skriva vid sidan om vad som förövrigt medföljer i köpet som är bättre? T.ex. Garantitider och liknande.

Jag hade gärna gjort det själv, men jag kan inte för har ingen som helst koll på datorer.
Kör mac pga designen, känslan och OSX + dåliga erfarenheter av windows
 
Senast ändrad:
Problemet där är att den genomsnittliga Wintel-användaren inte _vill_ ha en allt i ett maskin. Man vill ha friheten att välja sina egna komponenter.
Jag tror, med all respekt, att du har totalt fel. Kolla bara den lavinartade ökningen av bärbara datorer de senaste åren.
Jag känner inte en kotte (bland Windows-användarna) som köper stationärt idag.

Kolla på MediaMarkt (iallafall här Norrköping) ; det är fullpackat med laptops och på sin höjd fem, sex stationära burkar. Och det är på sådana ställen "genomsnittliga Wintel-användaren" köper sin dator.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.