Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du inte försöka bygga en konkurentkraftig PC från grunden. Om det inte är möjligt måste du väl ändå medge att man får mycket för pengarna med iMac.
Jag gjorde det redan för 2½ år sen. Den burken jag byggde då är, tack vare överklockningen, snabbare än den nuvarande vassaste iMac:en och kostade 13-14 tusen (+skärm) när jag byggde den.
 
Kriget i full gång (som vanligt)

Det är lite tragiskt att se hur vuxna (nåja, kanske fel ordval) människor så fullständigt ignorerar varandras inlägg och enbart är megafoner för sin egen åsikt.

En färdig Mac (packa upp sätt i sladden och du är färdig) i jämförelse med ett överklockat hemmabygge som kom i 12 lådor från 10 tillverkare tillsammans med ett otillräckligt EDS-handledsband i papper.

Jag tror inte någon tycker det är en bra jämförelse egentligen.
Den är ju dålig på alla tänkbara sätt, så ge upp och gå vidare i era egna val. Ni kommer inte lyckas omvända någon :)
 
Det har jag svårt att tro på. Visa mig spec och pris på komponentern.

cpu: Core i7 920 @ 4GHz - 2050kr
mobo: Gigabyte EX58-UD5 - 2079kr
ram: 6GB 2GHz DDR3 - 1300kr
gfx: XFX HD4890 (som numera är utbytt mot ett gtx460) - 1500kr
psu: Thermaltake Toughpower Q-Fan 850W - 1500kr
chassi: Antec P180B (finns nog inte att köpa längre, har ersatts av ett par efterföljare, t ex P183) - 1200kr

Summa: 9 629:-

Jämfört med iMac:
Kvar att spendera på skärm, godtyckligt antal diskar, mjukvara, tangentbord och mus: 17 371kr
 
Ebermark: Jag byggde egna PC-datorer i flera år men slutade och gick över till Mac - det har jag aldrig ångrat. Nu kan jag, vis av erfarenheten, jämföra - och det går inte! Mac är en komplett produkt som du köper för att du gillar funktion, design och elegans. Att bygga en PC gör man för att man tycker det är roligt att meka och experimentera. Två helt skilda saker.
 
En färdig Mac (packa upp sätt i sladden och du är färdig) i jämförelse med ett överklockat hemmabygge som kom i 12 lådor från 10 tillverkare tillsammans med ett otillräckligt EDS-handledsband i papper.
Man kan välja att betala ett antal hundralappar och låta företaget man köper delarna av bygga ihop datorn åt dig, om man inte vill göra det själv. Sen är det bara att packa upp och sätta i sladden.
Och för övrigt består en Mac består av delar från samma tillverkare som gör komponenterna till hemmabygget, med undantag för de fåtal grejer som Apple själva gjort.
 
Ebermark: Jag byggde egna PC-datorer i flera år men slutade och gick över till Mac - det har jag aldrig ångrat. Nu kan jag, vis av erfarenheten, jämföra - och det går inte! Mac är en komplett produkt som du köper för att du gillar funktion, design och elegans. Att bygga en PC gör man för att man tycker det är roligt att meka och experimentera. Två helt skilda saker.
Fast jag har inte sett en enda Mac som jag tycker är snygg, bortsett från Air.
I övrigt föredrar jag max prestanda till så liten peng som möjligt. Jag använder min dator, jag tittar inte på den.
Vore en Mac billigare och snabbare än nåt jag sätter ihop hade jag köpt en.
 
Fast jag har inte sett en enda Mac som jag tycker är snygg, bortsett från Air.
I övrigt föredrar jag max prestanda till så liten peng som möjligt. Jag använder min dator, jag tittar inte på den.
Vore en Mac billigare och snabbare än mitt bygge hade jag köpt en.

Självklart tar man sig fram även med Trabant - men det innebär ju inte att man kör BMW ;-)
 
Bekvämt..

Håller med Peter Carlsson - Mac är bekvämt , det fungerar!
Har du PC - nu måste jag erkänna att jag gav upp med det förbannade ( på ren svenska) Vista kom som ännu en väldigt outvecklad produkt vilket gjorde att jag fick spendera 3-4 dagar med uppdateringar och dylikt ...
..när jag köpte min första Mac - åkte jag hem stoppade i sladden tryckte på ON - och det FUNGERADE!!

Jag förstår dom som gillar att uppdatera och bygga själva - funkar säkert kanon och till bra pris - men om man inte är datatekniker så kan Mac vara en fördel ... programmen har fungerat väldigt väl - framkallningar via Iphoto håller bra klass och så är den ju snygg också .. kan väl aldrig vara fel?
Subjektivt - javisst , liksom bilder...
Mä väl alla och kör på det som ni gillar bäst och själva är nöjda med.
Glenn
 
Nej, skrivningar till disk går långsammare om man gör dem via ett operativsystem.
 
Prestandan är kontant oavsett vad man kör. Det är ett mått på kapaciteten.

Prestandan är bara en av komponenterna som gör användarupplevelsen. Där finns också design, funktion, operativsystemets funktioner, backuplösning, mjukvaruintegrering, programmens funktion, TCO-värde (Total Cost of Ownership, kvalitet, glädje, produktivitet, driftsäkerhet, stolthet över ägandet, pedagogiska finesser, enkelhet och inte minst känsla. mm mm. Det är allt detta tillsammans som gör Mac till en trevligare upplevelse. Det är i alla fall vad jag tycker - efter att ha använt både Mac och PC sedan 1993.
 
Prestandan är bara en av komponenterna som gör användarupplevelsen. Där finns också design, funktion, operativsystemets funktioner, backuplösning, mjukvaruintegrering, programmens funktion, TCO-värde (Total Cost of Ownership, kvalitet, glädje, produktivitet, driftsäkerhet, stolthet över ägandet, pedagogiska finesser, enkelhet och inte minst känsla. mm mm. Det är allt detta tillsammans som gör Mac till en trevligare upplevelse. Det är i alla fall vad jag tycker - efter att ha använt både Mac och PC sedan 1993.

"Stolthet över ägandet" fick mig att skratta i alla fall. Hoppas du inte allvarligt menar att du skulle vara stolt över att äga en dator av ett visst märke :)
 
"Stolthet över ägandet" fick mig att skratta i alla fall. Hoppas du inte allvarligt menar att du skulle vara stolt över att äga en dator av ett visst märke :)

Där visar du lite av skillnaden klart och tydligt. Varför skulle man inte kunna vara stolt över att ha en kvalitetsdator i aluminium istället för en bullrig låda av ihop-plockade delar eller en plastbit från Siba? Allt är inte slit och släng utan en del saker har ett värde på andra nivåer också. I alla fall för mig.
 
Fast jag har inte sett en enda Mac som jag tycker är snygg, bortsett från Air.
I övrigt föredrar jag max prestanda till så liten peng som möjligt. Jag använder min dator, jag tittar inte på den.
Vore en Mac billigare och snabbare än nåt jag sätter ihop hade jag köpt en.


Använda en pc?! Går det? Haha

Känner fan inte en enda som gått från pc till Mac som ångrat sig!
 
Använda en pc?! Går det? Haha

Känner fan inte en enda som gått från pc till Mac som ångrat sig!
Det är inte många i min extremt datorkunskapsberikade umgängeskrets som har en Mac annat än möjligtvis en Macbook vid sidan av sin stationära, hemmabyggda windows/linuxburk.

Jag vet inte hur pass lite man måste kunna för att uppleva problem med användandet av en icke-mac-pc.
 
Det är inte många i min extremt datorkunskapsberikade umgängeskrets som har en Mac annat än möjligtvis en Macbook vid sidan av sin stationära, hemmabyggda windows/linuxburk.

Jag vet inte hur pass lite man måste kunna för att uppleva problem med användandet av en icke-mac-pc.

Fråga 98% av alla Svensson som köper ny pc 2-3ggr om året för att skiten bara strular. Eller du menar att man helst ska ha gått ngn typ av utbildning och då vara extremt datorkunskapsberikad för att inte uppleva strulet som faktiskt väldigt många har?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.