Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har aldrig fått den att accetera mina CF-kort.

men, ja, jag vet att den har SD/SDHC/SDXC-läsare.

Skärmen har lägre uupplösning också.

Kan du hitta en som tar dyraste 27 tummaren i standardutförande. Ofta köper man kanske med 4gb och ser hur långt det räcker. Alla sa till mig att köpa 8gb men ja kör på 4 och aperture och photoshop flyter fint, med 21 mp raw.

Nu närmar det sig :)

Skärmen är betydligt billigare (inte IPS-panel) och jag såg ingen USB3 (missade jag det?)
Inget trådlöst tangentbord / mus
Ingen Tunderbolt
Kan du koppla ytterligare en skärm till denna?

1 år på platsen service är inte samma sak som 90 dagars fri support. I fri support kan du ringa och få hjälp med nästan alla problem, som installationer, uppkoppling på nätverk, inställningar, mm. Plats service innebär bara att de lever upp till konsumentköpslagen. (om de inte ger på plats service så har du rätt till kostnadsteckning för dina utgifter att transportera datorn till dem).
Det är skillnad på support och (hårdvaru)service, precis som skillnad mellan skit och pannkaka ;-). Hittar du någon av de stora tillverkarna som ger fri support?

Den ska ha USB3, enligt HP. Jag har tillochmed mailat Dustins kundtjänst och be dem dubbelkolla det.

Nej, du kan inte dra paralleller till "bara för att leva upp till konsumentköpslagen"

Ja, HP har nyttjandesupport för privatpersoner för produkter som täcks av något supportavtal som är _bättre_ än "inskicksservice".

Vad gäller IPS eller inte... Jag lovar att du har råd med nästan vilken skärm du vill för mellanskillnaden, och huruvida PVA/TN/IPS är bäst för bildbehandling är också ett religionskrig.

Den har VGA/DVI/Displayport. (Dock kan bara två av dem användas samtidigt).

Skärmen har lägre uupplösning också.

Kan du hitta en som tar dyraste 27 tummaren i standardutförande. Ofta köper man kanske med 4gb och ser hur långt det räcker. Alla sa till mig att köpa 8gb men ja kör på 4 och aperture och photoshop flyter fint, med 21 mp raw.

Det är väl 1920x1080 på dem bägge? (Om vi kan köpa USB3/TB-differensen)

Med all respekt, att hitta en Wintelmaskin som klår _de dyrare_ iMac.maskinerna är faktiskt ännu enklare.

Samma maskin som ovan: http://www.dustinhome.se/pd_5010550953.aspx plus en (bara för att slippa snacka om "Skärmen är sämre". https://www.dustinhome.se/pd_5010471247.aspx Samma elelr bättre prestanda, ett par tusen billigare.

Stoppar vi in en bildksärm från DELL så stannar vi ¨på under 13.000kr

Man kan välja att betala ett antal hundralappar och låta företaget man köper delarna av bygga ihop datorn åt dig, om man inte vill göra det själv. Sen är det bara att packa upp och sätta i sladden.
Och för övrigt består en Mac består av delar från samma tillverkare som gör komponenterna till hemmabygget, med undantag för de fåtal grejer som Apple själva gjort.

Om man låter någon firma bygga ens PC (windows alltså) så brukar väl det mest betyda att man får en massa bloatware och i värsta fall inte ens en riktig installerationsskiva utan en förhatlig återställningsskiva. Köp en Dell t.ex. och man måste installera om den det första man gör för att bli av med allt junk. Sedan måste man på med div paket för att få full funktion på all hårdvara och så är cirkusen i full gång redan innan styrofoam och wellpapp hamnat i återvinningen.

Apple har några få modeller, alla har hög kvallite, alla funkar out of the box. Inga har bloatware.
Vad du än köper med Apple-märket på så funkar det, smidigt värre!
Sedan funkar det kanske inte så bra för admins i stora företag, vem bryr sig? (förutom admins i stora företag)
Dyrt, tja det går uppenbart att diskutera :)

Om man låter någon firma bygga ens PC (windows alltså) så brukar väl det mest betyda att man får en massa bloatware och i värsta fall inte ens en riktig installerationsskiva utan en förhatlig återställningsskiva. Köp en Dell t.ex. och man måste installera om den det första man gör för att bli av med allt junk. Sedan måste man på med div paket för att få full funktion på all hårdvara och så är cirkusen i full gång redan innan styrofoam och wellpapp hamnat i återvinningen.
Till Dells försvar (trots att jag skaffade Mac för ett par år sedan och kan inte se någon anledning att gå tillbaka till Windows) så funkade min Dell bra. Visst, den segade ner sig ganska mycket efter tre år och vissa mysko egenheter hade ju XP, men i stort var den helt ok.
Jag tror det är lätt att överdriva nackdelarna i respektive system, när det för de flesta är strunt samma egentligen.

Apple har några få modeller, alla har hög kvallite, alla funkar out of the box. Inga har bloatware.
Vad du än köper med Apple-märket på så funkar det, smidigt värre!
Sedan funkar det kanske inte så bra för admins i stora företag, vem bryr sig? (förutom admins i stora företag)
Dyrt, tja det går uppenbart att diskutera :)
Håller helt och hållet med.

Till Dells försvar (trots att jag skaffade Mac för ett par år sedan och kan inte se någon anledning att gå tillbaka till Windows) så funkade min Dell bra. Visst, den segade ner sig ganska mycket efter tre år och vissa mysko egenheter hade ju XP, men i stort var den helt ok.
Jag tror det är lätt att överdriva nackdelarna i respektive system, när det för de flesta är strunt samma egentligen.

Var väl inte riktat specifikt mot Dell egentligen, kunde varit Sony, HP eller valfritt märke. Cirkusen behöver ju inte vara så stor (liten loppcirkus rent av) Poängen är att den finns där och gnager på sinnesfriden.

Det gör den inte med Apple, det är uppenbart viktigt. Det är ju bara titta på Apples tillväxt senaste åren.

En leverantör till har tagit detta till sig, Ubuntu. Det har äntligen gjort open source tillgängligt för de stora massorna.

Var väl inte riktat specifikt mot Dell egentligen, kunde varit Sony, HP eller valfritt märke. Cirkusen behöver ju inte vara så stor (liten loppcirkus rent av) Poängen är att den finns där och gnager på sinnesfriden.

Det gör den inte med Apple, det är uppenbart viktigt. Det är ju bara titta på Apples tillväxt senaste åren.
Återigen, håller med. Ville bara visa på att allt inte är superkrångligt med Windows. Däremot föredrar jag klart OSX med Apples hårdvara.

Min kompis som är IT-tekniker på ett företag köpte en Vaio till sin sambo. Han tänkte att om han köper en "kvalitetslaptop" så skulle han slippa allt strul.

Det slutade med att han fick ta hem en Windowsskiva från jobb och installera om allt, det var det enda sättet han lyckades få datorn användbar. Den bara strulade av allt skräp som var förinstallerat, innan han ominstallerade Windows.

Om en som jobbar med datorer har problem med att få en märkesdator att fungera direkt ur kartongen, är det ju något som är väldigt fel.

Jag har aldrig hört någon som haft liknande problem med en Appledator.

Min kompis som är IT-tekniker på ett företag köpte en Vaio till sin sambo. Han tänkte att om han köper en "kvalitetslaptop" så skulle han slippa allt strul.

Det slutade med att han fick ta hem en Windowsskiva från jobb och installera om allt, det var det enda sättet han lyckades få datorn användbar. Den bara strulade av allt skräp som var förinstallerat, innan han ominstallerade Windows.

Om en som jobbar med datorer har problem med att få en märkesdator att fungera direkt ur kartongen, är det ju något som är väldigt fel.

Jag har aldrig hört någon som haft liknande problem med en Appledator.

Jag skötte om några hundra Applemaskiner på ett tidigare jobb. Bristen på centraladministrarionsverktyg gjorde att de krävde solklart mer omsorg från ITavdelningen än motsvarande wintel-maskiner.

Återigen, håller med. Ville bara visa på att allt inte är superkrångligt med Windows. Däremot föredrar jag klart OSX med Apples hårdvara.

Vi är överens alltså, coolt :)

Har Windows XP & 7 pro här hemma så helt värdelöst är det ju inte ;-) Fördrar dock OSX på desktop, Linux på servern.

Sedan är ju iOS bättre än de Android-varianter jag prövat (HTC & Sony Ericsson) Fast det är ju en helt annan sten som vi kanske inte ska vända på i den här tråden, man vet ju aldrig vad som kryper fram menar jag ;-)

Det är väl 1920x1080 på dem bägge? (Om vi kan köpa USB3/TB-differensen)

Med all respekt, att hitta en Wintelmaskin som klår _de dyrare_ iMac.maskinerna är faktiskt ännu enklare.

Samma maskin som ovan: http://www.dustinhome.se/pd_5010550953.aspx plus en (bara för att slippa snacka om "Skärmen är sämre". https://www.dustinhome.se/pd_5010471247.aspx Samma elelr bättre prestanda, ett par tusen billigare.

Stoppar vi in en bildksärm från DELL så stannar vi ¨på under 13.000kr

Skärmen du länkade till hade lägre upplösning.

Jag kan som sagt inte mycket om datorer. Men hårddisken var mindre i den du länka till nu, och så tror jag att grafikkortet var sämre? Iaf 512 mb mot 1 gb?

Skärmen du länkade till hade lägre upplösning.

Jag kan som sagt inte mycket om datorer. Men hårddisken var mindre i den du länka till nu, och så tror jag att grafikkortet var sämre? Iaf 512 mb mot 1 gb?

Lägre upplösning? Då ser du något som jag inte ser. Jag länkade till fel dator. Notera att jag dock SKREV 'samma dator som förut'

Eller menar du jämfört med basmodellen? Jaja, skillnaden mellan 1920x 1080 och är någon hundralapp. Prisskillnaden är fortfarande tusenlappar.

En stor fördel med Mac.

Har haft mac sen 2004 och aldrig fått virus vilket jag tycker är en stor fördel. Sen alla råd och lärdomar man får i Apple butiken har oxo känts som en fördel.

Jag skötte om några hundra Applemaskiner på ett tidigare jobb. Bristen på centraladministrarionsverktyg gjorde att de krävde solklart mer omsorg från ITavdelningen än motsvarande wintel-maskiner.

Då är det ju tur att de flesta som använder datorer privat inte kör via en server.

Nu närmar det sig :)

Skärmen är betydligt billigare (inte IPS-panel) och jag såg ingen USB3 (missade jag det?)
Inget trådlöst tangentbord / mus
Ingen Tunderbolt...
... och ingen Firewire, ingen Bluetooth, ingen wifi, ingen kortläsare... Och inget OSX, inget Ilife.

Dessutom får man tydligen med en stor svart plastlåda. Vad ska man ha den till? Var ska man göra av den?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar