Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Givetvis ska man titta både på för- och nackdelar. Men om en nackdel inte är en nackdel för majoriteten av användarna, så spelar det ju ingen roll.

De flesta som använder datorer privat har ju inte 10+ datorer sammankopplade via en server. Det är nog i så fall vanligare att man har 2-5 datorer i samma hushåll som kan kommunicera med varandra och då är det nog ingen större skillnad mellan systemen.
 
Givetvis ska man titta både på för- och nackdelar. Men om en nackdel inte är en nackdel för majoriteten av användarna, så spelar det ju ingen roll.

De flesta som använder datorer privat har ju inte 10+ datorer sammankopplade via en server. Det är nog i så fall vanligare att man har 2-5 datorer i samma hushåll som kan kommunicera med varandra och då är det nog ingen större skillnad mellan systemen.

M'kay.. Hur många privatanvändare har så många Thunderbolt-anslutna enhter att det är motiverat? Hur många privatanvändare ansluter stationära datorer via WiFi? Hur många promille av privatanvändarna använder faktiskt blåtand?
 
Thunderbolt vet vi ju inte hur etablerad den blir som standard, så det kan man ju inte veta.
WiFi är ganska vanligt. Jag känner många som har första jacket i ena änden av huset och datoen i andra, då är WiFi smidigt.
BT är väl en sån sak som man uppskattar om man har, men inte saknar om man inte har.
 
Thunderbolt vet vi ju inte hur etablerad den blir som standard, så det kan man ju inte veta.
WiFi är ganska vanligt. Jag känner många som har första jacket i ena änden av huset och datoen i andra, då är WiFi smidigt.
BT är väl en sån sak som man uppskattar om man har, men inte saknar om man inte har.

Det låter som om du enligt din egen logik inte borde räkna dem som "fördelar" för Apple, eftersom du ansåg att adminsystemen i WIndows var en marginal fördel?
 
Diskussionen om fördelar och brister i win resp mac, kan enkelt lämnas därhän - skifta till linux för en trygg tillvaro på nätet med äkta användarmakt ;)
 
Diskussionen om fördelar och brister i win resp mac, kan enkelt lämnas därhän - skifta till linux för en trygg tillvaro på nätet med äkta användarmakt ;)

Sure. Ge mig applikationer som gär mig lika produktiv som jag är med OS X och Microsoft så är jag på.
 
En iMac är, i min situation sett, en värdelös arbetsstation.

  • Skärmen är glossy. Jag har ett fönster bakom mig. Behöver jag säga mer?
  • Mina RAW-bilder tar en hel del utrymme. Uppenbarligen måste jag lagra dessa någonstans. Jag har inte råd att investera i en bra NAS just nu. Resultatet skulle bli att jag skulle få ha typ fyra, fem externa diskar på skrivbordet som tar upp alla USB-portar samt fem nätkablar. Riktigt snyggt och stilrent! I min dator lyfter jag bara på locket och trycker i ett par kablar så är diskarna där.
  • Det är omöjligt att få en bra SSD i en iMac, och i och med den nyaste versionen är det ännu mer omöjligare. Jag kommer aldrig någonsin ha en hårddisk som systemdisk igen. Ser ni konflikten här?
  • Återigen, SSD. Har man haft en SSD kommer man aldrig någonsin byta tillbaka.

Operativsystemen är ungefär likvärdiga. So, why bother?
Har haft mac sen 2004 och aldrig fått virus vilket jag tycker är en stor fördel.
En Mac har inte magisk hårdvara som gör den immun mot virus.
 
Det låter som om du enligt din egen logik inte borde räkna dem som "fördelar" för Apple, eftersom du ansåg att adminsystemen i WIndows var en marginal fördel?

Många privatanvändare uppskattar trådlösa lösningar, så jag kan nog se det som fördelar iaf. Däremot är det inte många privatanvändare som har nytta av ett adminsystem.

Men det verkar som att om man "jobbar" med datorer så är det mycket viktigare att kunna rota i systemet än att det ska vara användarvänligt och flyta smidigt.
 
Många privatanvändare uppskattar trådlösa lösningar, så jag kan nog se det som fördelar iaf. Däremot är det inte många privatanvändare som har nytta av ett adminsystem..

Du svarade inte på frågan. Vi tar den igen: Hur stor del av de som använder stationära datorer tror du har dem anslutna trådlöst?
 
Du svarade inte på frågan. Vi tar den igen: Hur stor del av de som använder stationära datorer tror du har dem anslutna trådlöst?

Måånga av de som har en trådlös lösning i datorn använder den, skulle jag tro.
Man får ofta en trådlös lösning från sin ISP och dessutom är sladdar kors och tvärs i lägenheten något bara nördar uppskattar.

Själv hade min dotters stationära dator wlan länge.
 
Måånga av de som har en trådlös lösning i datorn använder den, skulle jag tro.
Man får ofta en trådlös lösning från sin ISP och dessutom är sladdar kors och tvärs i lägenheten något bara nördar uppskattar.

Själv hade min dotters stationära dator wlan länge.

Vänligen uppskatta "måååånga" som en procentsats av alla stationära datorer som är i drift?
 
Vänligen uppskatta "måååånga" som en procentsats av alla stationära datorer som är i drift?

Svårt att uppskatta då jag inte frågar alla som har stationära datorer om de har dem inkopplade med sladd eller utan. Jag har ej heller genomfört en Gallupundersökning till en statistiskt säkerställd grupp.

Men ett skott från höften kan jag pröva.... 20% av alla privatanvändare. När det gäller företag är nog siffran mycket lägre.

Hur stor andel privatanvändare tror du behöver ett adminsystem?
 
Vänligen uppskatta "måååånga" som en procentsats av alla stationära datorer som är i drift?

Tja 2% eller 98% vad vill du ha? Ska jag lägga ut en undersökning på SCB eller?
Skärp dig lite va!
Du kan ju komma med en exakt siffra på hur många som inte gör det i stället.
 
Tja 2% eller 98% vad vill du ha? Ska jag lägga ut en undersökning på SCB eller?
Skärp dig lite va!
Du kan ju komma med en exakt siffra på hur många som inte gör det i stället.

*knackar lite i sin WMI-adminkonsol*

Av de 216 Stationära Windowsdatorer _hemma hos privatpersoner_ som jag sköter om via min egen operations-miljö (WSUS, MDT, MOM, liknande), , så är två(!) anslutna via trådlöst nät. Nitton av datorerna HAR WLAN-interface. Nåja, skall vi vara petnoga så misstänker jag att 34 av datorerna faktiskt inte används längre.

Helt riktigt, en hel hög personer har valt att lita på att jag sköter om deras datorer åt dem, och därför länkat sig mot mina burkar.

Ja, vi pratar privatpersoner. Nej, jag tar inte betalt. Nej, om datorn tillhör någon som jag inte känner personligen så kommer jag inte att göra vederbörande den tjänsten.

Men ojdå.. Privatpersoner KAN tydligen ha nytta av adminverktyg, även om de som regel inte kör själva managementverktygen själv ;)

Vet du hur jävla skönt det är att varje gång någon far/mor/morbror/whatever/vän ringer och har strul med sin maskin direkt kunna veta EXAKT vilken mjukvara som finns på den, EXAKT vilka patchar som finns på den och helt kunna hoppa över frågan "Vad installerade du precis innan det började strula?"
 
*knackar lite i sin WMI-adminkonsol*

Av de 216 Stationära Windowsdatorer _hemma hos privatpersoner_ som jag sköter om via min egen operations-miljö (WSUS, MDT, MOM, liknande), , så är två(!) anslutna via trådlöst nät. Nitton av datorerna HAR WLAN-interface."

lite drygt 10 % av de som har använder de alltså.
 
*knackar lite i sin WMI-adminkonsol*

Av de 216 Stationära Windowsdatorer _hemma hos privatpersoner_ som jag sköter om via min egen operations-miljö (WSUS, MDT, MOM, liknande), , så är två(!) anslutna via trådlöst nät. Nitton av datorerna HAR WLAN-interface. Nåja, skall vi vara petnoga så misstänker jag att 34 av datorerna faktiskt inte används längre.

2 av 19 så 10% alltså, varför frågar du när du redan vet?

[Edit] oops to slow
 
Du svarade inte på frågan. Vi tar den igen: Hur stor del av de som använder stationära datorer tror du har dem anslutna trådlöst?

Det där är en fråga som är omöjlig att svara vettigt på genom att gissa. Utan att kvantifiera så tror jag att en hel del av de datorer som är utrustade med trådlöst nät också är anslutna via det trådlösa nätet (om det finns ett i närheten). Det är ju helt klart bekvämare än att dra en sladd.

iMac är en sån dator, förstås.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.