Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Av de 216 Stationära Windowsdatorer _hemma hos privatpersoner_ som jag sköter om via min egen operations-miljö (WSUS, MDT, MOM, liknande), , så är två(!) anslutna via trådlöst nät. Nitton av datorerna HAR WLAN-interface.

11% alltså. Det var nog lite lägre än jag skulle ha gissat på, men jag har inget som helst eget material att utgå från. (Utom hemma hos mig. Där är 100% av de stationära datorer som har WLAN-interface anslutna via det trådlösa nätet. :)
 
Nej. Frågan var hur stor del av stationära datorer som använder trådlöst nät. INTE hur stor del av de datorer som har trådlöst nät som använder det.

Den frågeställningen är inte relevant, eftersom det kräver att merparten av alla icke datornördar öppnar sin låda köpt på SIBA eller liknande och petar in ett kort.
Det är majoriteten inte beredd att göra, och man får ett skevt resultat
 
Vet du hur jävla skönt det är att varje gång någon far/mor/morbror/whatever/vän ringer och har strul med sin maskin direkt kunna veta EXAKT vilken mjukvara som finns på den, EXAKT vilka patchar som finns på den och helt kunna hoppa över frågan "Vad installerade du precis innan det började strula?"

Det är förstås precis samma situation som på ett företag. Ska man vara administratör för en större mängd burkar så vill man förstås ha kontroll över hur de är konfigurerade. Inget konstigt alls.

OS X Lion kommer f.ö. att ha en del fjärradministrationsverktyg som inte finns i tidigare versioner av OS X.

(Fast det finns en del fjärradministrationshjälpmedel redan nu, t.ex. ARDAgent).
 
Den frågeställningen är inte relevant, eftersom det kräver att merparten av alla icke datornördar öppnar sin låda köpt på SIBA eller liknande och petar in ett kort.
Det är majoriteten inte beredd att göra, och man får ett skevt resultat

Jaså? man måste öppna lådan för att sätta en WLAN-adapter i en USB2.0-port?
 
Det är förstås precis samma situation som på ett företag. Ska man vara administratör för en större mängd burkar så vill man förstås ha kontroll över hur de är konfigurerade. Inget konstigt alls.

OS X Lion kommer f.ö. att ha en del fjärradministrationsverktyg som inte finns i tidigare versioner av OS X.

(Fast det finns en del fjärradministrationshjälpmedel redan nu, t.ex. ARDAgent).

Visst, ARD-finns. Men handen på hjärtat, hur pass komplett är det? Vilka möjligheter har du _egentligen_ för automatisering och framförallt asynkron/offline hantering (Vidare så är ju ARD en tilläggsprodukt som kostar pengar).

Eftersom du verkar ha kikat en del på de möjligheter som finns med OS X så tror jag inte du ser något konstigt i mitt påstående att OS X fortfarande inte erbjuder en bråkdel av de möjligheter som Windows gjorde redan för sexton år sedan vad gäller denna typ av göromål.
 
Visst, ARD-finns. Men handen på hjärtat, hur pass komplett är det? Vilka möjligheter har du _egentligen_ för automatisering och framförallt asynkron/offline hantering (Vidare så är ju ARD en tilläggsprodukt som kostar pengar).
Att det kostar pengar spelar väl inte så stor roll? Frågan är snarare om det är värt pengarna, dvs om man sparar in kostnaden inom rimlig tid. För ett vinstdrivande bolag är inte gratisprogram det viktigaste här i världen.

Eftersom du verkar ha kikat en del på de möjligheter som finns med OS X så tror jag inte du ser något konstigt i mitt påstående att OS X fortfarande inte erbjuder en bråkdel av de möjligheter som Windows gjorde redan för sexton år sedan vad gäller denna typ av göromål.
Nej visst, det finns, än så länge, mer verktyg för sådant i Windowsvärlden. Jag vet inte varför Apple inte har satsat mer på sånt hittills, men en gissning är att det inte finns lika stora marginaler på företagsmarknaden som på privatmarknaden, så Apple tycker inte att det lönar sig att satsa så mycket där. Merparten av Apples intäkter kommer dessutom inte längre från datorförsäljning.

Men nu har vi drivit rätt långt från ursprungsfrågan. Trådskaparen vill ha tips om hur han bäst kan utnyttja sin nya iMac.
 
Men nu har vi drivit rätt långt från ursprungsfrågan. Trådskaparen vill ha tips om hur han bäst kan utnyttja sin nya iMac.
jupp, som vanligt i dessa trådar :-\

Bästa sättet är att bara använda den och njuta av det problemfria datoranvändandet.
Peta in lite appar från AppStore, utan strul och med supersmidig betalning.
Känna sig lite säker från virus och annat tjafs, inte för att Apple är säkrare utan för att stugan så att säga står mitt i skogen och inte behöver låsas
 
Är bara nyfiken om några av de program jag använder mest finns i Mac App Store.

Office 2011 for Mac
Photoshop Elements 9

Om de finns, vad kostar det att köpa dem från Mac App Store?
 
Är bara nyfiken om några av de program jag använder mest finns i Mac App Store.

Office 2011 for Mac
Photoshop Elements 9

Om de finns, vad kostar det att köpa dem från Mac App Store?

Office finns inte, troligen Inte elements heller. Fast Adobe har lite grejjor i AppStore så det kanske kommer om inte annat.
 
Office finns inte, troligen Inte elements heller. Fast Adobe har lite grejjor i AppStore så det kanske kommer om inte annat.

Problemet där (MS förhandlade om detta med Apple i Januari). Apple vägrar att backa på att 30% av försäljningspriset på allt som säljs i App-store skall tillfalla Apple, och där har vi ett litet problem. Vidare säger ju Apples avtal att alla kampanjer som sker kring produkter som finns på App Store ENBART får annonseras ut via App Store.

Dessutom tror jag inte att "de stora" tillverkarna har riktigt lika stor nytta av att finnas på App Store eftersom "alla vet" att "Photoshop är defacto standard för bildhantering" etc etc.

Sagt på ett annat sätt: Jag tror _väldigt_ få av de som lägger 10.000kr på en licens av Photoshop bryr sig om huruvida den finns på App Store, eller om de köper den direkt via Adobe.com och betalar med kreditkortet där. Vidare så ser nog företagsanvändare hellre att de får en faktura på vanligt sätt. Så varför skulle Adobe vilja ge 30% av de pengarna till Apple?

Apple skal dock ha en stor eloge för vad de lyckats åstakomma med App Store.
 
Nä, de dyra versionerna som företag använder (Office Business och PS CS5) förstår jag att inte de ligger på Mac App Store. Däremot borde det finnas intresse för de bantade versionerna som är riktade till privatpersoner (Office Home och PS Elements 9).
 
Jaså? man måste öppna lådan för att sätta en WLAN-adapter i en USB2.0-port?
Har vi inte lämnat "fungerar out of the box" oavsett?

Exemplifierar problematiken. Sitter på jobbet med exakt ett ååh vad jag hatar windows-problem.

set PATH ger:
Path=C:\lc\myBat;C:\lc\myBin; [mer pather följer efter]

Tror du cmd hittar md5sum.exe som ligger i myBin-katalogen? Nä så klart inte, det gör dock powershell. Powershell hittar inte bat-filerna i myBat-katalogen fast det gör å andra sidan inte cmd heller. Alla andra pather t.ex. C:\perl\bin fungerar.
Alla filer fungerar så klart om man pekar ut dem med fullständig sökväg

Vad ska man säga?
 
Senast ändrad:
Jag vågar påstå att det är väldigt svårt att få ett virus på en fullt uppdaterad Windows 7-installation där man inte kör Internet Explorer, eller vad säger du?

Jo, numera började det ju bli lite krångligt. Har väl inte påstått något annat heller, eller?
 
Jag vågar påstå att det är väldigt svårt att få ett virus på en fullt uppdaterad Windows 7-installation där man inte kör Internet Explorer, eller vad säger du?

Jag har hjälpt flera stackare den senaste månaden som alla fått in "MS Removal Tool" (ett scareware som lurar folk att betala för att bli av med uppdiktade virus) i Windows 7 via Firefox eller Google Chrome. De hävdar alla att de inte installerat något eller godkänt något utan plötsligt bara haft det jäkla eländet inne i datorn. Det är dessutom ganska pillrigt att bli av med eländet eftersom det tar kontroll över en stor del av datorn och hindrar en att starta kommandotolken, registereditorn, aktivitetshanteraren, att starta i felsäkert läge samt avaktiverar virusskyddet, etc.
Så helt säkert verkar det inte vara att surfa med Windows 7...
 
Jag har hjälpt flera stackare den senaste månaden som alla fått in "MS Removal Tool" (ett scareware som lurar folk att betala för att bli av med uppdiktade virus) i Windows 7 via Firefox eller Google Chrome.
Grattis! Själv fick jag städa bort MacDefender från en väns MacBook nyligen.
De hävdar alla att de inte installerat något eller godkänt något utan plötsligt bara haft det jäkla eländet inne i datorn. Det är dessutom ganska pillrigt att bli av med eländet eftersom det tar kontroll över en stor del av datorn och hindrar en att starta kommandotolken, registereditorn, aktivitetshanteraren, att starta i felsäkert läge samt avaktiverar virusskyddet, etc.
MacDefender avaktiverade docken. Det var riktigt roligt.
Så helt säkert verkar det inte vara att surfa med Windows 7...
Inte heller Mac OS, verkar det som.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.