Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns hur många som helst. Den vanligaste diskussionen är kanske den om tyngd och storlek hos kamerahus. Vissa tycker att det är en fördel att t ex Canon 7D är lite större och tyngre än Canon 600D. Andra tycker att det är en stor nackdel.

Även när det gäller trådens ämne, Imac, är storlek förstås en subjektiv egenskap. Vissa tycker att större skärm är bättre, andra tycker att Imac 27 är för stor.
 
Finns hur många som helst. Den vanligaste diskussionen är kanske den om tyngd och storlek hos kamerahus. Vissa tycker att det är en fördel att t ex Canon 7D är lite större och tyngre än Canon 600D. Andra tycker att det är en stor nackdel.

Även när det gäller trådens ämne, Imac, är storlek förstås en subjektiv egenskap. Vissa tycker att större skärm är bättre, andra tycker att Imac 27 är för stor.
Att skärmen är "stor" är ingen kvantitativ egenskap, men däremot att den är 27".
 
Vettiga tankar! Tack för svar. Vad som mest förundrar mig är att jag får betala några tusenlappar extra för att få likvärdiga specar som jag skulle ha fått för en billigare dator med Windows. Så frågan är, handlar extrapriset enbart om design och varumärkeshysteri?

Vänligen länka till var du hittar billigare dator med bättre spec levererad som fungerande paket (allt installerat och klart)

2,5 GHz Quad-Core Intel Core i5 (Sandy Bridge, inte tidigare generation)
4 GB 1333MHz DDR3 minne
AMD Radeon HD 6750M med 512 MB
Thunderbolt-kontakt
Fullt operativsystem (inte någon stympad "home/student"-variant)
Grundläggande programvara (inga trial-versioner)
Trådlöst tangentbord och mus
90 dagars fri telefonsupport
mm

Jag har svårt att hitta någon?

/Daniel
 
2,5 GHz Quad-Core Intel Core i5 (Sandy Bridge, inte tidigare generation)
4 GB 1333MHz DDR3 minne
AMD Radeon HD 6750M med 512 MB
Varför måste det vara Sandy Bridge, när det knappt skiljer nåt mot Nehalem? (För övrigt är Westmere snabbast).
Och varför måste det vara det sunkiga grafikkortet som är standard i iMac? :)
 
Varför måste det vara Sandy Bridge, när det knappt skiljer nåt mot Nehalem? (För övrigt är Westmere snabbast).
Och varför måste det vara det sunkiga grafikkortet som är standard i iMac? :)

Jag tror du får svåt att belägga att Nehalem är snabbare...
http://www.intel.com/sv_se/consumer/products/processors/index.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge
"Up to 17% more CPU performance clock-for-clock compared to Lynnfield processors (Nehalem generation), while its integrated graphics provides around twice the performance of Clarkdale/Arrandale's, which has 12 EUs." - klippt ur Wikipedia

Om grafikkortet är sunkigt så gör det ju ditt jobb enklare :)

Walk the talk! Var är länken? Hitta en bättre och billigare dator moterad och klar att använda. Det borde vara enkelt, Mac är ju så dyrt... eller?
Bara att surfa in på Dell, HP, Asus, mm.
 
Jag är också intresserad, när man pratar om 27 tummaren så lyckas ju aldrig någon hitta dator + likvärdig skärm mycket billigare, kanske lite billigare men då utan all programvara som medföljer macen.
 
Jag tror du får svåt att belägga att Nehalem är snabbare...
Ja, fast jag har heller aldrig påstått att så är fallet.

Men däremot är det inte så stor skillnad mellan Nehalem och Sandy Bridge prestandamässigt sett. Sandy Bridge är mest en uppdaterad arkitektur.

Hade du dessutom faktiskt läst och tolkat artikeln som citatet från wiki-sidan du citerar refererar till hade du sett att "clock-for-clock" skiljer det ungefär 10% mellan Nehalem och Sandy Bridge.

Artikelns slutsats inleds också med "In terms of absolute CPU performance, Sandy Bridge doesn't actually move things forward.".

Du kanske borde låta bli att referera till saker du inte läst.
 
Ja, fast jag har heller aldrig påstått att så är fallet.

Men däremot är det inte så stor skillnad mellan Nehalem och Sandy Bridge prestandamässigt sett. Sandy Bridge är mest en uppdaterad arkitektur.

Hade du dessutom faktiskt läst och tolkat artikeln som citatet från wiki-sidan du citerar refererar till hade du sett att "clock-for-clock" skiljer det ungefär 10% mellan Nehalem och Sandy Bridge.

Artikelns slutsats inleds också med "In terms of absolute CPU performance, Sandy Bridge doesn't actually move things forward.".

Du kanske borde låta bli att referera till saker du inte läst.

Länka gärna. Jag hittar inte ditt citat eller din slutsats.

Och jag har fortfarande inte sett någon länk till en bättre och billigare dator. Sluta dribbla och försök göra mål...
 
Länka gärna. Jag hittar inte ditt citat eller din slutsats.

Och jag har fortfarande inte sett någon länk till en bättre och billigare dator. Sluta dribbla och försök göra mål...

Det är bara att följa wikipedia-länken du själv nämnde och titta på källhänvisningen till citatet du använde.

Sen var det inte jag som sa nåt om bättre och billigare dator, det var nån annan, även om jag skulle kunna bygga en själv som är både snabbare och har bättre skärm än den vassaste iMac:en till en lägre kostnad och med rejäl överklockningspotential på köpet. Enda den inte skulle ha är att vara en allt-i-ett-dator.

Men för en som är inne på att köpa en iMac är det nog inte aktuellt att bygga själv, så...
 
Nu är det ju så att trådskaparen redan har köpt sig en iMac, så det behövs inga råd om alternativ här.

Kom med tips om hur kan bäst använder sin Mac istället!
 
Och då har man missat en stor del av poängen. Men plastlådor med klisterlappar duger till vissa, och det är helt ok:)
Plattlådor? Klisterlappar? Ptja, om man vill köpa fula lådor.

Jag har en clean, svart låda helt i aluminium, blank finish, inte en klisterlapp så långt ögat når.
 
Nu är det ju så att trådskaparen redan har köpt sig en iMac, så det behövs inga råd om alternativ här.

Kom med tips om hur kan bäst använder sin Mac istället!
Jag använder den precis som vilken dator som helst; det är i praktiken ingen större skillnad.
Ska tanka ned Pixelmator och Aperture, App Store är mycket bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.