Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara att följa wikipedia-länken du själv nämnde och titta på källhänvisningen till citatet du använde.

Sen var det inte jag som sa nåt om bättre och billigare dator, det var nån annan, även om jag skulle kunna bygga en själv som är både snabbare och har bättre skärm än den vassaste iMac:en till en lägre kostnad och med rejäl överklockningspotential på köpet. Enda den inte skulle ha är att vara en allt-i-ett-dator.

Men för en som är inne på att köpa en iMac är det nog inte aktuellt att bygga själv, så...

Jag skall inte klanka på dig, ledsen om du känner så. Jag blir bara trött på alla troll som ploppar ur sig att Mac är överprisat och dyrt. Trots upprepade frågor i fler trådar än denna, så har ingen levererat ett förslag på billigare dator med samma spec. Det är en myt att Mac är dyrt. Det var så för 10 år sedan, men inte nu längre.

Om jag får utmana dig lite så tror jag faktiskt att du får svår att plocka ihop en egen windows-burk till det priset utan att använda piratprogrammvara. Bara Windows som operativsystem kostar 3000+ kr. (och bjuder inte på fri telefonsupport i 90 dagar)
 
Om jag får utmana dig lite så tror jag faktiskt att du får svår att plocka ihop en egen windows-burk till det priset utan att använda piratprogrammvara. Bara Windows som operativsystem kostar 3000+ kr. (och bjuder inte på fri telefonsupport i 90 dagar)
Nja, en OEM-licens (som man kan köpa ihop med hårdvaran) av Windows 7 Pro kostar drygt tusen spänn.
 
Bortsett från att man får stå ut med bökiga Finder :)
Fast det e klart, man kan ju alltid slänga upp ett bash-fönster.

Ja, Finder suger!
(Det erkänner jag villigt :) trots att jag själv föredrar mac)

- skickat från min HP EliteBook som man faktiskt också kan jobba på...
 
Fast då är det just en OEM-licens. Apple bjuder alltid på en riktig licens, bifogad på CD eller USB-sticka.
Du missförstår nog vad en OEM-licens innebär.
När du köper en sån så får du en installations-skiva, förutsättningen är att du köper operativsystemet ihop med hårdvara.
 
Du missförstår nog vad en OEM-licens innebär.
När du köper en sån så får du en installations-skiva, förutsättningen är att du köper operativsystemet ihop med hårdvara.

En OEM-licens är knuten till en dator. Om du byter för mång komponenter i datorn kan OEM-licensen sluta fungera. OEM-licensen får inte flyttas över till en annan dator en den det kom förinstallerat på.

Dvs, om du har en gammal dator med XP/Vista på och vill installera OEM-licensen från en skrotad dator på den så är det INTE tillåtet.

OSX (eller Retail-licens) kan och får du fritt flytta mellan datorer.

Det är lite skillnad på att äga och fritt disponera ett operativsystem mot att ha ett bundet mot en viss fysisk dator.

Jo jag vet vad OEM är...
 
Efter många års strul med Windows gav jag häromdagen upp kampen, när min PC tog sig sin sista suck.
I irritation beställde jag en iMac 21,5" Core i3 3.06GHz, 4GB-RAM, 500GB. Min plånbok hatar mig och jag söker botgörning. Varför behöver jag denna datorn? Jag arbetar med mycket bildbehandling, ofta bröllop och reportage.
Använder du själv iMac? Vad är det som utmärker darorn för tillräckligt bra bildbehandlingsstation? Vad säger att den kan fullfölja sin tjänstegöring några år in i framtiden?
Några nackdelar?
Du kommer att bli jättenöjd! En grej jag kan rekommendera är att skaffa en Trackpad. Jag brukar växla mellan den och musen. http://www.apple.com/se/magictrackpad/
 
En OEM-licens är knuten till en dator. Om du byter för mång komponenter i datorn kan OEM-licensen sluta fungera. OEM-licensen får inte flyttas över till en annan dator en den det kom förinstallerat på.
En OEM-version av Windows 7 är knuten till den modellen av moderkort du först installerar den på. Du kan byta hur många komponenter du vill så länge det är samma modell av moderkortet. Och skulle det vara så att du av nån anledning byter till ett annat moderkort så brukar det gå att lösa genom ett samtal till Microsoft (t ex om du bytt moderkort till ett liknande från en annan tillverkare för det gamla har gått sönder, etc).

Och så sällan som man behöver uppgradera hela sitt system, om man bygger smart, blir det inte en särskilt stor kostnad att köpa en ny licens när det behövs. Min nuvarande burk är snart tre år gammal och jag har då inga planer på att uppgradera moderkort och processor än på åtminstone ett år. Cirka 300 spänn om året är inga pengar för ett OS.
 
Nu har väl tråden spårat ut alldeles totalt men ändå - vad gör den som byter moderkort (inte alldeles ovanligt)? Pröjsar ännu en hacka till microsoft? Strålande affärsidé.
 
Nu har väl tråden spårat ut alldeles totalt men ändå - vad gör den som byter moderkort (inte alldeles ovanligt)? Pröjsar ännu en hacka till microsoft? Strålande affärsidé.
Blir ju fortfarande mindre än vad en full-licens kostar. Oftare än vart tredje år behöver man då inte uppgradera sin dator om man köpt/byggt smart, och inom 9 år har det kommit ett nytt OS...
 
Ok om du accepterar den principen skulle du inte invända mot att betala en gång till för dina CD/DVD-skivor om du byter spelare?
 
Ok om du accepterar den principen skulle du inte invända mot att betala en gång till för dina CD/DVD-skivor om du byter spelare?
Jag betalar en månadsavgift till Spotify och är alldeles utomordentligt nöjd med det, vad nu musik har med saken att göra.

Om man vet i förväg att man inte kommer använda operativsystemet mer än vad en OEM-licens räcker till så är det väl onödigt att köpa en full-licens, och således bra att alternativet OEM finns?
Vad är problemet?
 
Nu har väl tråden spårat ut alldeles totalt men ändå - vad gör den som byter moderkort (inte alldeles ovanligt)? Pröjsar ännu en hacka till microsoft? Strålande affärsidé.

Håller med om att tråden spårat ut, men jag är fortfarande intresserad av den billiga och bra datorn. Kan jag inte åtminstone få se specen på ett "hemma-fix" med motsvarande prestanda till ett pris klart under iMacs?

Please.... :)
 
Håller med om att tråden spårat ut, men jag är fortfarande intresserad av den billiga och bra datorn. Kan jag inte åtminstone få se specen på ett "hemma-fix" med motsvarande prestanda till ett pris klart under iMacs?

Please.... :)

Gå in på valfri näthandlare (inet/komplett/dustin/etc) och plocka ihop motsvarande grejer så ska du se att du har 12-13 tusen över till skärm, och ännu mer om du är noga med att köpa där det är billigast.
 
Ursäkta off topic..

Nu blir det här en motsvarande iMac 27". Eftersom jag har låda, nätagg, fläktar, tangentbord, mus, ritplatta osv behöver jag inte köpa dessa saker och det är ju en fördel när man plockar ihop det själv.

Men har jag plockat ihop ett paket, och lägger jag till en Dell 27" så hamnar jag på under 16 000 ink moms.

Mitt paket på inet: Kundvagn

Sen är jag själv grymt sugen på just en iMac 27", mest på grund av designen och kvaliteten, men har svårt att motivera prisskillnaden och när jag dessutom programmerar i windowsmiljö så känns det ännu svårare
 
Senast ändrad:
Gå in på valfri näthandlare (inet/komplett/dustin/etc) och plocka ihop motsvarande grejer så ska du se att du har 12-13 tusen över till skärm, och ännu mer om du är noga med att köpa där det är billigast.

Hur kan du få 12-13 tusen över på en dator som kostar 10.995 kr?
 
Ursäkta off topic..

Nu blir det här en motsvarande iMac 27". Eftersom jag har låda, nätagg, fläktar, tangentbord, mus, ritplatta osv behöver jag inte köpa dessa saker och det är ju en fördel när man plockar ihop det själv.

Men har jag plockat ihop ett paket, och lägger jag till en Dell 27" så hamnar jag på under 16 000 ink moms.

Mitt paket på inet: Kundvagn

Sen är jag själv grymt sugen på just en iMack 27", mest på grund av designen och kvaliteten, men har svårt att motivera prisskillnaden och när jag dessutom programmerar i windowsmiljö så känns det ännu svårare

Det är ju ingen just jämförelse om du inte köper hela datorn (låda, nätagg, mus, mm)
Glöm nu inte:
Operativsystem 3000kr
Programvara x kr
Thunderbolt ? Går det ens att köpa till PC?
Kamera

Det saknas en hel del. Måhända att du inte vill ha detta, men försök att gämföra äpplen med äpplen. Kan ingen som verkligen kan PC-marknaden sätta ihop en äpple-äpple-jämförelse?
 
Ursäkta off topic..
Ja, fy på mig som inte kan låta bli att kommentera.

Nu blir det här en motsvarande iMac 27". Eftersom jag har låda, nätagg, fläktar, tangentbord, mus, ritplatta osv behöver jag inte köpa dessa saker och det är ju en fördel när man plockar ihop det själv.
Jag tycker att det är lite tveksamt att inte räkna med någon kostnad alls för detta. Sakerna är ju inte helt gratis och har kostat pengar en gång i tiden.

Nu måste jag göra bot och bättring och ge trådskaparen ett gott råd: installera Perian så får du stöd för en hel drös mediaformat som normalt inte stöds av OS X. Med Perian så kan du fortsätta att använda de medföljande mediaspelarprogrammen även med lite mer obskyra mediafilformat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.