Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet faktiskt inte hur många datorpaket jag tagit fram i denna (och andra trådar) som är bertydligt billigare än motsvarande Apple-hårdvara, med förbehållet att det inte är en allt-i-ett-maskin, och man får klara sig utan TB, på samma sätt som man får klara sig utan USB3.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att Apple säljer mer än hårdvara. Det räcker inte att presentera en burk, man måste ha resten också.

Har alla läst nu att Apple är MER än en hårdvaruleverantör?
 
Samma över två år gamla artikel. Du har inget nyare att komma med? Fler modeller kanske? För det kan väl inte vara så att hon hade fel, eller möjligen jämförde grejer med olika ålder?

Jag har flera gånger varit tydlig om vad det är jag är ute efter.
Att jämförelsen är nogrannt gjord för att få till en så rättvis jämförelse som nu är möjligt.

Vill du förstå detta?

Det räcker uppenbarligen inte med att jag varit mycket tydlig om vad det är jag villl ha sagt med länken, för att budskapet ska nå fram.

Såvida du inte ämnar att återkomma med en seriös jämförelse som påvisar sakfakta.
Alternativt bemöta den betydligt mer intressanta frågan om TCO.

Så ber jag att få tacka för mig då den här diskussionen i nuläget inte leder till något konstruktivt.
 
Dessa trådar gör sällan det.

Du har tråkigt nog rätt i detta.
För mig som ser faktisk fördel med både Windows och OS X beroende på var när och hur det skall användas är det riktigt tråkigt att det ska vara så svårt att föra en vettigt nyanserad debatt i ettnågorlunda vettigt tonläge.

Det finns företrädare för båda sidor som beter sig som om de vore medlemmar i någon sorts sekt, och som är totalt ointresserade av sakfakta, precis som om de fått någon sorts "uppenbarelse" om att just deras val av operativsystem och hårdvara är det enda rätta för allt och alla.
 
Du har tråkigt nog rätt i detta.
För mig som ser faktisk fördel med både Windows och OS X beroende på var när och hur det skall användas är det riktigt tråkigt att det ska vara så svårt att föra en vettigt nyanserad debatt i ettnågorlunda vettigt tonläge.

Det finns företrädare för båda sidor som beter sig som om de vore medlemmar i någon sorts sekt, och som är totalt ointresserade av sakfakta, precis som om de fått någon sorts "uppenbarelse" om att just deras val av operativsystem och hårdvara är det enda rätta för allt och alla.

Håller med till fullo. Kul att trycka på knapparna hos dessa individer kan det ju vara oavsett även om man i förväg vet exakt vart det kommer att sluta. ;-)

Räknade efter och kom fram till att jag i alla fall använt 6-7 olika leverantörer av operativsystem genom åren. Sedan tillkommer alla olika releaser från dess leverantörer. Alla hade väl sina fördelar, även om några hade väldigt få (Windows Millenium hade inte mycket att erbjuda till exempel)

Personliga favoriter:
HP:s UNIX-burkar, den bästa hårdvaran man kan hitta.
IBM RS-6000 hade grymt bra tangentbord på 90-talet.
AmigaOS, lååångt före sin tid, våldsamt misshandlat av Commodore.
Apple OSx UNIX för vanliga människor, bara älskar det :)

Inga PC-burkar oavsett pris kommer in på listan, Sorry!
 
Va?! Folk är trevliga mot varandra i den här tråden, det går ju inte;-)

Nåja, minns min första kontakt med en persondator; det var min storebror som köpte en ZX81 i byggsats (var billigare än monterad), måste varit typ 1981. Det var tider, det! Minns med värme maratonspelandet på en Vic20 tidigt 80-tal...!

Min första dator var en Atari 1040, (tror jag det var). Sedan dröjde det ett par år, blev med Windows 95 just 1995, och med OSX för två år sedan.
 
Vad jag förstått har dom något BIOS som inte används på samma sätt som en PC vid uppstarten men att det ger ett ok att starta OS/X på datorn. Det är det man får simulera när man installerar OS/X på en "vanlig" PC.

BIOSet är tack och lov på väg bort från helt och hållet, flera tillverkare av Windows-PCn har även dom slopat BIOS.

UEFI är standarden som börjar ta över efter BIOS. Apple kör en variant av det som heter EFI.

/Karl



Du har fel. Det finns inget bios av något slag i äpples intelbaserade maskiner.
 
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit att Apple säljer mer än hårdvara. Det räcker inte att presentera en burk, man måste ha resten också.

Har alla läst nu att Apple är MER än en hårdvaruleverantör?

Jag tycker Apple förespråkare liknar HD (Harley Davidson) anhängare. Man köper lite av en livsstil, prestandan är inte bäst men man får något annat på köpet, något diffust, en känsla.

Apple har skapat sig en mängd troende anhängare som inte vill/kan acceptera att Apple inte är bäst på allt. Apple har verkligen lyckats med sitt varumärke!
 
Jag tycker Apple förespråkare liknar HD (Harley Davidson) anhängare. Man köper lite av en livsstil, prestandan är inte bäst men man får något annat på köpet, något diffust, en känsla.

Apple har skapat sig en mängd troende anhängare som inte vill/kan acceptera att Apple inte är bäst på allt. Apple har verkligen lyckats med sitt varumärke!

Fast nu finns det faktiskt en del situationer där man mätbart får lägst TCO med Macar.
Dvs mest för pengarna.

Inget diffust eller "religöst" alls i dessa fakta.
Likaså finns det fortfarande vissa fördelar gällande färg och profilhantering som jag personligen ser nytta av i mitt arbete som fotograf.

Lika självklart som det är för mig att just jag får mest ut av en Mac, lika självklart är det att för andra är andra tillverkares datorer och opertivsystem det bästa valet.
 
EFI har inte ett jävla skit med BIOS att göra.
Nä nä, vi säger väl de då.
Scsi har inte ett jävla skit med fast-scsi att göra heller, ändå så hänger de lixom ihop på något vis.
Samma sak med usb1 och usb2
Samma sak med win xp och win 7
Samma sak med Mac Pro och Dell Lattitude

(Börjar poängen gå hem eller......)
 
Senast ändrad:
Nä nä, vi säger väl de då.
Scsi har inte ett jävla skit med fast-scsi att göra heller, ändå så hänger de lixom ihop på något vis.
Samma sak med usb1 och usb2
Samma sak med win xp och win 7
Samma sak med Mac Pro och Dell Lattitude

(Börjar poängen gå hem eller......)

Nej, faktiskt inte. Alla dina exempel (förutom Mac/Dell) är ju vidareutvecklingar, som dessutom är bakåtkompatibla med varandra.

EFI är en totalt annorlunda plattform än BIOS. Jag inser att det kan vara svprt för en lekman att inse detta dock, eftersom båda _till synes_ har samma uppgift: Att starta en dator.

En mer korrekt jämförelse vore nog Microsoft DOS och OS X 10.6.7
 
Senast ändrad:
Jag har flera gånger varit tydlig om vad det är jag är ute efter.
Att jämförelsen är nogrannt gjord för att få till en så rättvis jämförelse som nu är möjligt.

Vill du förstå detta?

Det räcker uppenbarligen inte med att jag varit mycket tydlig om vad det är jag villl ha sagt med länken, för att budskapet ska nå fram.

Såvida du inte ämnar att återkomma med en seriös jämförelse som påvisar sakfakta.
Alternativt bemöta den betydligt mer intressanta frågan om TCO.

Så ber jag att få tacka för mig då den här diskussionen i nuläget inte leder till något konstruktivt.

Jag förstår men jag håller inte med.

Du vältrar över bevisansvaret på andra, trots att flera gjort jämförelser som du underkänner. Det är kanske dags att du själv plockar fram några macmodeller och motsvarande PC-modeller för den jämförelsen du vill se.

Med lite tur har du någon kompis som ska köpa och då kan du ju utgå från dennes behov så blir det en realistisk jämförelse.

Tillägg: Min kritik av denna typ av artiklar beror på nyhetsvärdet som blir lägre om hennes slutsats hade blivit annan, tex "Mac är dyr, läs det stora testet". Dvs, vad de flesta tror sig redan veta.

Det är det ett rörligt mål, det kommer ut macmodeller sällan och pc-modeller precis hela tiden så åldern på de ingående datoerna är viktigt. Dessutom är det på laptop, inte på stationära där det är lättare att jämföra de ingående delarna.
 
Senast ändrad:
Nej, faktiskt inte. Alla dina exempel (förutom Mac/Dell) är ju vidareutvecklingar, som dessutom är bakåtkompatibla med varandra.

EFI är en totalt annorlunda plattform än BIOS. Jag inser att det kan vara svprt för en lekman att inse detta dock, eftersom båda _till synes_ har samma uppgift: Att starta en dator.

En mer korrekt jämförelse vore nog Microsoft DOS och OS X 10.6.7

Det är bara det att folk (slarvigt) kallar programmet som startar datorn för BIOS oavsett plattform.

Har du något bättre namn? Bootstrap?
 
Det är bara det att folk (slarvigt) kallar programmet som startar datorn för BIOS oavsett plattform.

Har du något bättre namn? Bootstrap?

Hårdvaruinitiering är väl en relativt adekvat benämning kanske?

Jag fnissar dock åt folk som slänger sig med citat i stil med "Och du har mage att kalla dig för expert", när de själva tydligen saknar ens grundläggande kunskap i ämnet ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.