Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, du förstår inte alls.
Trots att jag flera gånger förklarat vad jag menar, och vad jag frågar efter.

Har, tråkigt nog helt tappat tron på möjligheten att föra den här diskussionen på en någorlunda vettig nivå.
Så jag tackar för mig.

Du vill att testet ska göras på ditt sätt men vill inte göra det själv. Vi förstår. Det är nämligen rätt jobbigt och man kommer få massor med kritik hur man än gör det så den som gör det kommer få en otacksam uppgift.

Tack själv, lycka till med fotandet.
 
Nej, faktiskt inte. Alla dina exempel (förutom Mac/Dell) är ju vidareutvecklingar, som dessutom är bakåtkompatibla med varandra.

EFI är en totalt annorlunda plattform än BIOS. Jag inser att det kan vara svprt för en lekman att inse detta dock, eftersom båda _till synes_ har samma uppgift: Att starta en dator.

En mer korrekt jämförelse vore nog Microsoft DOS och OS X 10.6.7

Både ja och nej. BIOS och UEFI/EFI innehåller programvaran för att startat datorn, dvs den programvara som körs innan operativsystemet tar över.

UEFI/EFI kan dock bara just det, BIOS är också ett interfaceen programerare kan använda för att prata med hårdvaran. På DOS-tiden användes BIOSet flitigt för att prata med t.ex. hårddiskar och grafikkort
 
Hårdvaruinitiering är väl en relativt adekvat benämning kanske?

Jag fnissar dock åt folk som slänger sig med citat i stil med "Och du har mage att kalla dig för expert", när de själva tydligen saknar ens grundläggande kunskap i ämnet ;)

Fnissa på du, så sällar jag mig till de som anser att bios och efi är två parallella spår som gör i stort sett samma sak.

Att sedan de flesta kallar efi för bios, precis som de flesta säger PC när de menar en intelbaserad dator med operativsystem från Microsoft.

Tycker fortfarande att det är roligt när folk ger sig själv expertstatus, luktar lite storhetsvansinne.
 
Tycker fortfarande att det är roligt när folk ger sig själv expertstatus, luktar lite storhetsvansinne.

Dueeee.... Jante bor inte hemma hos mig. Jag ÄR en av de absolut bästa och mest kompetenta IT-resurserna du någonsin kommer att prata med, och jag är inte ett dugg ödmjuk inför detta.
 
Dueeee.... Jante bor inte hemma hos mig. Jag ÄR en av de absolut bästa och mest kompetenta IT-resurserna du någonsin kommer att prata med, och jag är inte ett dugg ödmjuk inför detta.

Du har ingen aning om vem jag är och inte heller vilka jag känner.
Så det uttalandet bevisar mer eller mindre min tes om storhetsvansinne.
 
Wiiiii 66% av vaddå (sett till total marknadsandel?) ;)

Rätt liten, antar jag, men jag har inte orkat googla fram nån siffra. Det är ändå intressant just med tanke på att Apple inte marknadsför sig speciellt mot företagsmarknaden. Det ska bli kul att se om det är en tillfällighet eller en trend.
 
UEFI/EFI kan dock bara just det, BIOS är också ett interfaceen programerare kan använda för att prata med hårdvaran. På DOS-tiden användes BIOSet flitigt för att prata med t.ex. hårddiskar och grafikkort

Javisst är det så? Det vore ju totalt hål i huvudet att återupprepa BIOS-tidens interruptvektorbaserade hårdvaruanrop. Med EFI kan ju hårdvarutillverkarna plugga i firmware till alla perfiera enheter direkt i EFI. Självklart skal EFI-ramverket INTE ha någon som helst input på I/O-trafik.

Vad jag gissar att folk INTE kommer att bli lika glada åt är ju att det går att använda vissa DRM-tekniker i EFI, vilket ju är ett jätteslag mot de OSS-projekt som vill ge sig på att försöka med reverse engineering för att utveckla mjukara för att driva spännande hårdvara.
 
Jag läste texten men tittade inte på bilderna. :)

Jag citerade texten, och såg bilderna ;)

Skämt åsido.. Det där är en såndär volymjämförelse som haltar lite (vilket du säkert också inser).

Ok.. "PC-försäljningen" gick frammåt nån procent, och Mac 66%... Om vi översätter det till sålda enheter, eller nettofakturering så är nog de där 66% inte riktigt lika kaxiga. Men, jag ser definitivt med spänning fram emot hur samma jämförelse ser ut om fem och och tio år.
 
Senast ändrad:
Oj vad kul med så mycket röster i ämnet! Jag har definitivt fått både kunskap och skratt av era svar! Jag tror mig numera definitivt bli nöjd i slutändan! Kul sidodebatter måste jag dock medge! Imorgon ska jag skapa en tråd om vilket system som är bäst - canon eller nikon ;-)

Hur går det med din nya iMac?
 
Ok.. "PC-försäljningen" gick frammåt nån procent, och Mac 66%... Om vi översätter det till sålda enheter, eller nettofakturering så är nog de där 66% inte riktigt lika kaxiga. Men, jag ser definitivt med spänning fram emot hur samma jämförelse ser ut om fem och och tio år.

Ja, det intressanta är förstås inte den absoluta storleken av försäljningen utan förändringen.
Dessutom extra intressant eftersom Apple inte marknadsför sig speciellt mot företagsmarknaden.
 
Ja, det intressanta är förstås inte den absoluta storleken av försäljningen utan förändringen.
Dessutom extra intressant eftersom Apple inte marknadsför sig speciellt mot företagsmarknaden.

Man ser inte mycket marknadsföring mot företag i annonskampanjer o dyl, men jag vet att Apple-resellers har sitt breda kontaktnät i grafiska industrin sedan många herrans år och i den sektorn är Mac nästan helt dominerande. Likaså mot skolor sker marknadsaktiviteter och där vinner man mycket mark sedan några år.
 
Du har fel. Det finns inget bios av något slag i äpples intelbaserade maskiner.

Det säger du bara för att du bara tänker på en utav BIOS två funktioner. Givetvis har även en mac en inbygd programvara för att starta upp datorn så pass mycket så att operativsystemet på ett lagringsmedium kan ta över.

/Karl
 
Det säger du bara för att du bara tänker på en utav BIOS två funktioner. Givetvis har även en mac en inbygd programvara för att starta upp datorn så pass mycket så att operativsystemet på ett lagringsmedium kan ta över.

/Karl

Javist, den kallas EFI, är usrprungligen en Intel-teknik och är inte ett dugg besläktad med BIOS.

Den började användas av HPoch intel tidigt på tjugohundratalet, och Apple hakade på nångång kring 05-06 när de började med sina x86-baserade maskiner.
 
Javist, den kallas EFI, är usrprungligen en Intel-teknik och är inte ett dugg besläktad med BIOS.

Den började användas av HPoch intel tidigt på tjugohundratalet, och Apple hakade på nångång kring 05-06 när de började med sina x86-baserade maskiner.

Nu slår du bara ifrån dig utan att läsa vad jag skriver.

/Karl
 
2) Installerat det och godkänt genom att slå in systemlösenordet.
Du vet, precis som UAC kräver i Windows.
Detta är inte vad jag kallar ett virus, utan snarare en korkad datoranvändare som köper eller laddar ner skräp bara för att det står så på en hemsida... (är det samma personer som handlar på tv-shop?)
Fast det gäller ju alla OS i det fallet.
Avinstallation är enkelt:
1) Tvångsavsluta programmet
Hur gör Svensson detta? Docken är ju borta!
 
Nu slår du bara ifrån dig utan att läsa vad jag skriver.

/Karl

Nej. Jag ser vad du skriver. Men det ändrar inte det faktum att Mac inte på något sätt använder BIOS som sin Pre Execution Environment. Om någon vill säga BIOS när de menar EFI så är det inte min huvudvärk.

Det påståendet är lika falskt som att säga att moderna Mac'ar fortfarande använder PowerPC-processorer.

Vi tar några ja/nej-frågor

Använder Mac'ar av idag BIOS?
Sade jag någonstans att Mac'ar inte skulle ha någon PXE av något slag?
Sade jag något annat än att Mac'ar inte har BIOS av något slag?

Eftersom svaren är Nej, Nej och Nej så är väl den saken färdigbehandlad? ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.