Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nx686? Som blev AMD K5?

(Jag tror historieskrivningen är lite annorlunda.)

AMDs konstifika processor emulerade ändå x86, och man körde x86-program på dem. Ur användarens (och programmerarens) synvinkel var det x86.
 
Senast ändrad:
Du menar "googla som fan för att hitta något som motsäger x, oavsett om jag förstår det eller inte"? ;)

Anyway, anledningen till att Wintel-världen ännu inte tillverkat några _rena_ (U)EFI-moderkort för konsumentbruk är ganska enkelt... Ingenting äldre än Windows 7 och Server 2008 hanterar (U)EFI fullt ut. Windows Vista och Server 2003 hanterar det "bra nog" för att kunna _starta_, men där slutar de.

Alltså tar man fram BIOS-emulatorer för sina (U)EFI-kort för att inte smälla bakåtkompabiliteten.

Apple sa ju lite "Screw you" till all maskinnära mjukvarukompabilitet iochmed övergången till x86-baserade plattformar. Okej, screw you var väl lite inflammatoriskt... men man beslutade ju bevisligen att helt lämna den gamla plattformen utan en tanke på bakåtkompabilitet.

Fujitsu läste jag att dom bytt i sina datorer. Dom flesta (om inte alla) Linux-distributioner hanterar UEFI också. Så på nya datorer kan man nog räkna med att inget äldre än det som klarar UEFI installeras. Vista SP1 och nyare hanterar UEFI också, om någon skulle komma på den aldeles utomförträffligt dåliga idéeen att installera Vista.

/Karl
 
Fujitsu läste jag att dom bytt i sina datorer. Dom flesta (om inte alla) Linux-distributioner hanterar UEFI också. Så på nya datorer kan man nog räkna med att inget äldre än det som klarar UEFI installeras. Vista SP1 och nyare hanterar UEFI också, om någon skulle komma på den aldeles utomförträffligt dåliga idéeen att installera Vista.

/Karl

"Räkna med" är en sak.. Men, eftersom det är sjukt enkelt att skapa en BIOS-plug för (U)EFI, varför inte göra det och _garantera_ att kunderna inte hör av sig och har synpunkter?

Jo, som jag sa så stöder Vista _delvis_ (U)EFI. Men inte fullt ut.
 
Apple sa ju lite "Screw you" till all maskinnära mjukvarukompabilitet iochmed övergången till x86-baserade plattformar. Okej, screw you var väl lite inflammatoriskt... men man beslutade ju bevisligen att helt lämna den gamla plattformen utan en tanke på bakåtkompabilitet.

Riktigt så illa var det inte. Apple skickade med Rosetta tillsammans med OS X upp till version 10.5. I 10.6 följer det inte med, men laddas ned vid behov. I 10.7 finns inte längre stöd för Rosetta enligt ryktet.

Apple var ungefär lika snälla mot sina användare av gamla maskiner när man införde OS X. Det fanns ett emuleringslager kallat "Classic" för att köra OS 9-program.
 
Riktigt så illa var det inte. Apple skickade med Rosetta tillsammans med OS X upp till version 10.5. I 10.6 följer det inte med, men laddas ned vid behov. I 10.7 finns inte längre stöd för Rosetta enligt ryktet.

Apple var ungefär lika snälla mot sina användare av gamla maskiner när man införde OS X. Det fanns ett emuleringslager kallat "Classic" för att köra OS 9-program.

Ja, jag vet, jag har kört Apple "pre x" också.

Men jag sa ju "maskinnära mjukvara".
 
Det var "men man beslutade ju bevisligen att helt lämna den gamla plattformen utan en tanke på bakåtkompabilitet" jag invände mot.
 
Det var "men man beslutade ju bevisligen att helt lämna den gamla plattformen utan en tanke på bakåtkompabilitet" jag invände mot.

Men hårdvarumässigt gjorde man ju bevisligen det. Jag må ha varit otydlig där kanske, men jag jämför Apples övergång till EFI utan _firmvarumässig_ emulering mot att de flesta Wintel-tillverkare har nån form av BIOS-emulator för sina (U)EFI.
 
Men det var inte riktigt samma som "utan en tanke på bakåtkompatibilitet". Man kunde ju ladda PPC-binärer och köra (med vissa undantag). Det är långt ifrån att strunta i all bakåtkompatibilitet.
 
Men det var inte riktigt samma som "utan en tanke på bakåtkompatibilitet". Man kunde ju ladda PPC-binärer och köra (med vissa undantag). Det är långt ifrån att strunta i all bakåtkompatibilitet.

Sålänge du körde en Apple-plattform så klarade du dig skapligt.. Men de som körde Linux/BSD/liknande hade det (initialt) inte lika kul.

Men visst, jag generaliserade en aning.
 
..samtidigt så belyser faktiskt APples övergång till (U)EFI en av fördelarna med att kontrollera all hårdvara själv... Man KAN göra en ändring som borde gjorts för länge sen på Wintel-sidan, utan att behöva oroa sig för vad marknaden säger. Det är ganska coolt.
 
Men hårdvarumässigt gjorde man ju bevisligen det. Jag må ha varit otydlig där kanske, men jag jämför Apples övergång till EFI utan _firmvarumässig_ emulering mot att de flesta Wintel-tillverkare har nån form av BIOS-emulator för sina (U)EFI.

Apple skall faktiskt ha all heder av att dom tittar framåt och inte bakåt när dom gör hårdvara. Gör man en ny dator idag så tycker jag faktiskt att man kan strunta i MS-DOS och Windows 95 -användarna. Allt jädrans daltande med dom 2% som kör gamla stenålderssystem är jag klart mot.
Sedan använder Apple kikare när dom blickar framåt ibland som med TB nu istället för USB 3.

När det gäller UEFI så är ju en av fördelarna att det skall vara så litet som möjligt och bara sparka igång operativsystemet så att det går riktigt snabbt att starta datorn. Ett minimalt UEFE jämtemot BIOS ger säkert 3-4sek snabbare uppstart efter systemet gått i idé eller vid kallstart. Det är rätt mycket idag när Windows7 på en SSD startar på 10sek på en inte allt för märkvärdig PC.
Visst man kan ladda hela BIOS också, men vad har man då vunnit? NADA.

/Karl
 
Apple skall faktiskt ha all heder av att dom tittar framåt och inte bakåt när dom gör hårdvara. Gör man en ny dator idag så tycker jag faktiskt att man kan strunta i MS-DOS och Windows 95 -användarna. Allt jädrans daltande med dom 2% som kör gamla stenålderssystem är jag klart mot.
Sedan använder Apple kikare när dom blickar framåt ibland som med TB nu istället för USB 3.

När det gäller UEFI så är ju en av fördelarna att det skall vara så litet som möjligt och bara sparka igång operativsystemet så att det går riktigt snabbt att starta datorn. Ett minimalt UEFE jämtemot BIOS ger säkert 3-4sek snabbare uppstart efter systemet gått i idé eller vid kallstart. Det är rätt mycket idag när Windows7 på en SSD startar på 10sek på en inte allt för märkvärdig PC.
Visst man kan ladda hela BIOS också, men vad har man då vunnit? NADA.

/Karl

Jag vet ärligt talat inte om TB kommer att besegra USB3. Glöm inte bort bakåtkompabiliteten. Jag tror snarare att systemen kommer att samexistera, och att Apples produkter kommer att få USB3.0-stöd.

Problemet är ju det att 2% på Wintelsidan är TIOTALS MILJONER användare... och en majoritet av dem är troligen företagskunder med gamla system.

Så jo, sådana VILL man dalta med.

Alla dina uppskattningar på tidsbesparingar och sånt lämnar jag dock därhän, eftersom jag inte är enig med dig, och jag har inga EFI-kort hemma för att kunna labba med.
 
Jag vet ärligt talat inte om TB kommer att besegra USB3. Glöm inte bort bakåtkompabiliteten.

Samtidigt så kan du ju faktiskt skapa en adapter för TB-->USB 3.
Är rätt säker att sådant kommer att dyka upp framöver.

Bortsett från den högre hastigheten så stödjer ju TB vissa saker som inte finns i USB 3.
Tänker närmast på möjligheten att seriekoppla flera enheter i en kedja.
Samt möjligheten att koppla upp till två externa skärmar via TB-porten.

Med detta sagt så tror jag förvisso att TB och USB 3 kommer att sammexistera till att börja med.
Men jag ser inte avsaknaden av USB 3 på de nyaste Macarna som något som helst problem.
 
Samtidigt så kan du ju faktiskt skapa en adapter för TB-->USB 3.
Är rätt säker att sådant kommer att dyka upp framöver.

Bortsett från den högre hastigheten så stödjer ju TB vissa saker som inte finns i USB 3.
Tänker närmast på möjligheten att seriekoppla flera enheter i en kedja.
Samt möjligheten att koppla upp till två externa skärmar via TB-porten.

Med detta sagt så tror jag förvisso att TB och USB 3 kommer att sammexistera till att börja med.
Men jag ser inte avsaknaden av USB 3 på de nyaste Macarna som något som helst problem.

Visst har du rätt i att TB är mer sofistikerad än USB3.

Men jag resonerar lite såhär:

Tror ni Apple inom en överskådlig framtid kommer att helt ta bort USB-portarna från sina maskiner? (Jag tror inte det, det finns för många tillbehör som kör USB för att användarbasen skall vara bekväm med att behöva adapers till det)

Jag har lite svprt att se logiken att inte gå upp till stöd för USB3.0 när portarna bevisligen redan sitter på maskinen så att säga.
 
Sålänge du körde en Apple-plattform så klarade du dig skapligt.. Men de som körde Linux/BSD/liknande hade det (initialt) inte lika kul.
Yellow Dog eller nåt sånt fanns visst, och A/UX (fast det var nog dött sen länge vid det laget), men inte var det direkt någon massrörelse att köra annat än OS X på Mac.

Det vore nog dessutom väldigt överoptimistiskt att tro att Apple skulle bry sig om annat än OS X.

Men visst, jag generaliserade en aning.

Se slutet av inlägg #467. :)
 
Senast ändrad:
Visst har du rätt i att TB är mer sofistikerad än USB3.

Men jag resonerar lite såhär:

Tror ni Apple inom en överskådlig framtid kommer att helt ta bort USB-portarna från sina maskiner? (Jag tror inte det, det finns för många tillbehör som kör USB för att användarbasen skall vara bekväm med att behöva adapers till det)

Jag har lite svprt att se logiken att inte gå upp till stöd för USB3.0 när portarna bevisligen redan sitter på maskinen så att säga.

Visst är det högst troligt att Apple släpper framtida maskiner med USB 3, men i dagsläget erbjuder ju inte Intel USB 3, de lär väl troligen hoppa på det tåget också framöver.

Dock är inte avsaknaden av USB 3 något större problem med tanke på möjligheten att köra det via adapter mot TB.

Att ta bort USB-portarna lär väl inte hända så snart kanske.
Men Apple tog ju faktiskt bort de seriella portarna rätt tidigt.
Så det återstar faktiskt att se vad som händer här.
 
Med detta sagt så tror jag förvisso att TB och USB 3 kommer att sammexistera till att börja med.
Men jag ser inte avsaknaden av USB 3 på de nyaste Macarna som något som helst problem.

TB verkar ju klart koolare än USB, men ett litet problem är det allt att nya Mac:eek:r saknar USB3. Det finns redan 173 diskar med USB3 på Prisjakt, men inga med TB.
 
Visst är det högst troligt att Apple släpper framtida maskiner med USB 3, men i dagsläget erbjuder ju inte Intel USB 3, de lär väl troligen hoppa på det tåget också framöver.

Dock är inte avsaknaden av USB 3 något större problem med tanke på möjligheten att köra det via adapter mot TB.

Att ta bort USB-portarna lär väl inte hända så snart kanske.
Men Apple tog ju faktiskt bort de seriella portarna rätt tidigt.
Så det återstar faktiskt att se vad som händer här.

Thunderboltkontrollern finns än så länge bara hos intel och dom tar $90 för den och en USB 3 kostar $9, så bara materialkostnaden för din TB->USB3-adapter $99 just nu, så räkna med att den kommer kosta bort emot 2000kr.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.