Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
...men vi som anser oss vara mångåriga "super users" av både Windows och OS X/Apple i såväl Hem som Företagsmiljö, och fortfarande anser att OS X har allvarligare tillkortakommanden än Windows då?

Ni är ju definitionsmässigt Windowsanvändare. :)
 
Visst går det. Man tittar på en mac, och jämför med en PC med motsvarande komponenter minus de som man inte är intresserad av, eller inte finns. Lägger kanske till någon komponent eftersom det går och sen räknar man på priset.

Tex som ovan: om man redan har en blu-rayspelare och tangentbord och mus som man inte vill byta belastar dessa komponenter inte ens PC-datorköp.

Fast då gäller det ju enbart dig, jag är inte intresserad av att debattera dina behov.
Måste väl vara mer generell debatt än så?
 
Precis, så lika som möjligt men Mac vinner inte automatiskt över PC för att egenskap x inte finns hos PC. PC har andra egenskaper som utbyggbarhet, öppenhet som många värdera högt. Så därför räcker det med "motsvarande dator".

Men om inte datorerna du jämför är så lika som möjligt, så kan du inte göra en rättvis prisjämförelse.
Poängen i det jag skriver, och även andra påpekar.
Är att det finns "Windows-maskiner" vars hårdvara ligger mycket nära befintliga Macar, och att prisskillnaden mellan dessa jämförbara maskiner, är en högst marginell prisskillnad.

Om du sedan anser dig klara dig utmärkt utan vissa specifikationer så är det inget problem i sig.
Men då behöver du, för saklighetens skull vara tydlig om detta, och varför du anser den billigare maskinen, med "sämre" specar fungerar lika bra.

Precis som redan påpekats, så finns det inga lågprisdatorer från Apple.
Därför blir påståendet, som av vissa rabblas som ett mantra, att Apples maskiner är betydligt dyrare en "motsvarande" Windows-maskin, när det egentligen handlar om att jamföra datorer som är i olika segment sett till hårdvara.

Det blir lite som att jamföra olika datorer med Windows där det ena är en Workstsation, och det andra en enkel kontorsdator. Där syftet med båda maskinerna är sådant som funkar utmärkt på den enklare kontorsdatorn.

Sedan finns det här med TCO, som jag undrar hur du ser på?
Det borde väl vara mer intressant än inköpspriset, eller?
 
Fast prylar som tillsammans inte ens kostar tusen spänn är ju en marginell skillnad på ett pris som diffar många tusenlappar...

Vad är problemet med att jag använde billiga komponenter som exempel?

Fast då gäller det ju enbart dig, jag är inte intresserad av att debattera dina behov.
Måste väl vara mer generell debatt än så?

Utgå från vilken köpare som helst, resonemanget fungerar ändå. Prisjämförelsen måste göras för just den köparen eftersom alla är olika. Annars blir det inte rätt för denne.

Men om inte datorerna du jämför är så lika som möjligt, så kan du inte göra en rättvis prisjämförelse.
Poängen i det jag skriver, och även andra påpekar.
Är att det finns "Windows-maskiner" vars hårdvara ligger mycket nära befintliga Macar, och att prisskillnaden mellan dessa jämförbara maskiner, är en högst marginell prisskillnad.

Om du sedan anser dig klara dig utmärkt utan vissa specifikationer så är det inget problem i sig.
Men då behöver du, för saklighetens skull vara tydlig om detta, och varför du anser den billigare maskinen, med "sämre" specar fungerar lika bra.

Precis som redan påpekats, så finns det inga lågprisdatorer från Apple.
Därför blir påståendet, som av vissa rabblas som ett mantra, att Apples maskiner är betydligt dyrare en "motsvarande" Windows-maskin, när det egentligen handlar om att jamföra datorer som är i olika segment sett till hårdvara.

Det blir lite som att jamföra olika datorer med Windows där det ena är en Workstsation, och det andra en enkel kontorsdator. Där syftet med båda maskinerna är sådant som funkar utmärkt på den enklare kontorsdatorn.

Sedan finns det här med TCO, som jag undrar hur du ser på?
Det borde väl vara mer intressant än inköpspriset, eller?

Det går alldeles utmärkt attt jämföra ur köparens perspektiv, det är det rättvisaste möjliga eftersom den personens behov tagits med. Välj grejer och se vilken som blev billigast. Då blir det heller inget tjafs om att tex blu-ray saknas eller att man måste betala för grejer som man inte vill ha.

Högpris/lågpris...eftersom komponenterna är detsamma faller det argumentet (för komponenterna), det finns ingen lågprisPC som har tex en sämre processor än motsvarande mac tex. Design är en annan femma.

De gånger jag jämfört själv har macen varje gång varit dyrare.

Dessutom: Sist bytte jag ut hårddisken till SSD, det gick inte att göra officiellt och resultatet blev en överbliven hårddisk som jag inte ville ha. Exta minnen var så extremt dyrt att jag tog mindre än jag tänkt. Såg senare att det gick att köpa passande minnen från dustin men då skulle jag vara tvungen att byta ut alla minnen jag hade i. Kändes lite som slöseri.
 
...

Det går alldeles utmärkt attt jämföra ur köparens perspektiv, det är det rättvisaste möjliga eftersom den personens behov tagits med. Välj grejer och se vilken som blev billigast. Då blir det heller inget tjafs om att tex blu-ray saknas eller att man måste betala för grejer som man inte vill ha.

...

Jag har redan påpekat att det självklart är vettigt att göra en jämförelse med användarens behov i fokus.
Men det gör fortfarande inte att maskinerna du jämför är "motsvarande", precis lika lite som en Workstation med Windows skulle vara "motsvarande" en betydligt billigare maskin avsedd för enklare kontorsbruk.

Jag är innerligt trött på påståendet att hårdvaran skulle vara mycket liknande, och att de som köper en Mac betalar en massa extra för "loggan".

Det är skillnad i hårdvaran på lågpris-maskiner med Windows, och de "billigaste" Macarna.
Jag har svårt att se att du läst länken jag postade.
Läs den nogrant så förstår du nog hur märkligt ditt resonemang faktiskt framstår.

Verkar tyvärr inte som att vi kommer så mycket längre i den här debatten.
Men du är varmt välkommen med en kommentar på det här med TCO, och hur stor betydelse du anser att det bör ha i relation till inköpspriset?
 
Jag har redan påpekat att det självklart är vettigt att göra en jämförelse med användarens behov i fokus.
Men det gör fortfarande inte att maskinerna du jämför är "motsvarande", precis lika lite som en Workstation med Windows skulle vara "motsvarande" en betydligt billigare maskin avsedd för enklare kontorsbruk.

Jag är innerligt trött på påståendet att hårdvaran skulle vara mycket liknande, och att de som köper en Mac betalar en massa extra för "loggan".

Det är skillnad i hårdvaran på lågpris-maskiner med Windows, och de "billigaste" Macarna.
Jag har svårt att se att du läst länken jag postade.
Läs den nogrant så förstår du nog hur märkligt ditt resonemang faktiskt framstår.

Verkar tyvärr inte som att vi kommer så mycket längre i den här debatten.
Men du är varmt välkommen med en kommentar på det här med TCO, och hur stor betydelse du anser att det bör ha i relation till inköpspriset?

Länk? Om du menar kostnadslänken två-tre sidor tillbaka där någon jämför några laptoppar för två år sedan så har jag läst den

Påståendet om hårdvaran är fakta, det ÄR ju samma komponenter, med samma namn och från samma fabriker. Tips: Det är lättare om man tittar på stationära för då kan du välja komponenter själv.

Varför skulle en mac ha lägre TCO än en Win7 för en privatperson? Det var en lång diskussion ovan, tänker inte lägga mig i den, jag köper som privatperson och har svårt att tänka mig att jag sparar tid med ena eller andra lösningen. Det är knappast operativet som tar tid utan verktygen och de är desamma.
 
MacDefender, och liknande trojaner av typen "social engineering" är svårt att skydda andra från vare sig de kör OS X, Linux eller WIndows. Däremot kan man skydda sig själv genom att inte vara så naivt lättlurad.

Inte alls, i Windows hade Security Essentials blockat detta så fort någon dumskalle försökt installera det. Att inte ha ett virusprogram installerat är lika intelligent som att köra bil utan säkerhetsbälte.

/Karl
 
Hur gör WSE för att skilja på att användaren försöker installera ett snällt program och ett elakt program?

(Jag kör själv WSE i min W7-maskin, men jag har inte orkat ändra några inställningar från default).
 
Hur gör WSE för att skilja på att användaren försöker installera ett snällt program och ett elakt program?

(Jag kör själv WSE i min W7-maskin, men jag har inte orkat ändra några inställningar från default).

Heurestik samt en jääääävligt stor och snabb distribuerad databas.
 
Hur gör WSE för att skilja på att användaren försöker installera ett snällt program och ett elakt program?

(Jag kör själv WSE i min W7-maskin, men jag har inte orkat ändra några inställningar från default).

Standardinställningarna är helt ok.

/Karl
 
Länk? Om du menar kostnadslänken två-tre sidor tillbaka där någon jämför några laptoppar för två år sedan så har jag läst den

Påståendet om hårdvaran är fakta, det ÄR ju samma komponenter, med samma namn och från samma fabriker. Tips: Det är lättare om man tittar på stationära för då kan du välja komponenter själv.

Jepp i många avsenden är det samma komponenter, precis som i en Sony vaio för 15000 och en Acer för 5000. Har du tänkt på att skillnaden kanske inte sitter i det som du kan identifiera som gemensamt?

Varför skulle en mac ha lägre TCO än en Win7 för en privatperson? Det var en lång diskussion ovan, tänker inte lägga mig i den, jag köper som privatperson och har svårt att tänka mig att jag sparar tid med ena eller andra lösningen. Det är knappast operativet som tar tid utan verktygen och de är desamma.

Om du inte upplever någon skilnad i handhavande win vs osx så lär inte TCO skilja speciellt mycket heller. Personligen tycker jag att osx strular mycket mindre än win 7.

Har aldrig haft någon Appleprodukt som gått sönder. PC grejjor rasar därimot ganska ofta. Köper billigt och det är säkert en förklaring.
 
Har aldrig haft någon Appleprodukt som gått sönder. PC grejjor rasar därimot ganska ofta. Köper billigt och det är säkert en förklaring.

Det finns riktigt dåliga PCn som ofta också är riktigt billiga. Bara för att det finns dåliga PCn betyder dock inte att det finns riktigt bra PCn också.

/Karl
 
Det finns riktigt dåliga PCn som ofta också är riktigt billiga. Bara för att det finns dåliga PCn betyder dock inte att det finns riktigt bra PCn också.

/Karl
Nä det är klart att man kan köpa bra PC-hårdvara oxo.
Betalar man Apple-priser för sin PC så blir den säkert likvärdig vad gäller kvalité på hårdvaran.

Sedan saknar man bara ett fungerande OS ;-)
 
Nä det är klart att man kan köpa bra PC-hårdvara oxo.
Betalar man Apple-priser för sin PC så blir den säkert likvärdig vad gäller kvalité på hårdvaran.

Sedan saknar man bara ett fungerande OS ;-)

Jo, betalar man äppelpriser får man ju OS/X och då får man ju lov att betala extra för ett OS. :)

/Karl
 
Nä det är klart att man kan köpa bra PC-hårdvara oxo.
Betalar man Apple-priser för sin PC så blir den säkert likvärdig vad gäller kvalité på hårdvaran.
Det är ju det som är grejen, att samma och/eller bättre kvalitet kostar TUSENTALS KRONOR MINDRE. Men det ska tydligen vara svårt att fatta.
 
Det är ju det som är grejen, att samma och/eller bättre kvalitet kostar TUSENTALS KRONOR MINDRE. Men det ska tydligen vara svårt att fatta.

Väntar fortfarande på ett likvärdigt exempel. Det måste ju var aapenkelt att hitt för en sådan klippa som du.

*likvärdigt hårdvara med apple
*90 dagars fri support (skicka in garanti är inte samma sak)
*inge bloatware (ren och fin os-installation out of the box)
*fullständigt OS med i leveransen (inget återställningsskit)

Se så fixa fram det nu rå det är ju så enkelt! TUSENTALS KRONOR MINDRE
 
Mac = PC, en Mac fungerar aldeles utmärkt (förutom att man får försöka klara sig utan USB3, BT3 och blueray) när man bytt ut OS/X till Windows 7.

/Karl

Jo Mac är PC men du vet att jag menar PC hårdvara tillverkad av Apple med OSx resp generic PC-hårdvara med Windows 7.

Det är bara så jobbigt att skriva varje gång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.