Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
MacBook Pro är till den allra största delen mycket bättre PC-hårdvara än de flesta andra bärbara datorer. D

Absolut icke, det mesta är budgetkomponter. Men de är jävligt bra på att göra snygga och förvånansvärt robusta chassin.
 
OK, det är ju mest höljet man märker av. Skalet i aluminium känns betydligt bättre än alla plast-laptops.

Nu finns det ju dock såväl metallchassin som "unibody"-chassin på Wintelsidan. Visst, inte i budgetsegmentet, men väl i Business/Premium-segmenten.

Jag tycker (exempelvis) att HP's gamla nc2100-serie och nya nc2500-serien är nog så robust byggda, och relativt prisvärda.
 
Visst, jag jämförde med plast-laptops. T.o.m. highend-ThinkPads är plastiga.

Även Apple gör plast-laptops.
 
Jo det är snyggt men man måste vara medveten om att det är väldigt opraktiskt. De blir repiga väldigt snabbt om man inte är väldigt rädd om dem.
Nja, det har jag inte märkt. Har haft bl a en Powerbook G4 under många år utan att vara speciellt rädd om den. De laptops med plastskal jag haft har varit betydligt känsligare för repor.
 
Jo det är snyggt men man måste vara medveten om att det är väldigt opraktiskt. De blir repiga väldigt snabbt om man inte är väldigt rädd om dem.

Det kan jag verkligen inte hålla med om, hade en macbook pro i över 4år och det blev nog inte en enda repa på den, så försiktig var jag inte.

Men det var iofs innan den nya designen, kanske har ändrats nu?
 
Det kan jag verkligen inte hålla med om, hade en macbook pro i över 4år och det blev nog inte en enda repa på den, så försiktig var jag inte.

Men det var iofs innan den nya designen, kanske har ändrats nu?

De som jag känner till är knappt två år och av matt aluminium. I princip alla är repiga, även de som använder specialfodral. Jag kan leva med det, gillar som sagt utseendet och jag är rädd om min.
 
De som jag känner till är knappt två år och av matt aluminium. I princip alla är repiga, även de som använder specialfodral. Jag kan leva med det, gillar som sagt utseendet och jag är rädd om min.
Jag vet ju inte hur de datorer du "känner till" har behandlats, själv har jag under åren ägt några Powerbook/Macbook i aluminium (både äldre och nyare) och några Macbook/laptop med plastskal. Det finns ingen tvekan om att de senare är väldigt mycket känsligare för t ex repor.
 
Jag vet ju inte hur de datorer du "känner till" har behandlats, själv har jag under åren ägt några Powerbook/Macbook i aluminium (både äldre och nyare) och några Macbook/laptop med plastskal. Det finns ingen tvekan om att de senare är väldigt mycket känsligare för t ex repor.

Vanlig transport till coh från arbetet och med på möten.

Jag har har två Sony Vaio med matt plastskal. Har klarat sig mycket bra.
 
Vanlig transport till coh från arbetet och med på möten.

Jag har har två Sony Vaio med matt plastskal. Har klarat sig mycket bra.

Jag kan inte förstå det, in och ut ur en väska och sen stå på ett bord?
Är inte ipad 2 tillverkad av samma material? Den lägger jag på alla möjliga olika bord, inte en enda repa. Och macbook pron har ju dessutom gummifötter under så undersidan träffar ju inte bordet.

Jag varit med på en del location fotningar där det dröser om macbook pros och dessa flyttas runt hela tiden och behandlas inte så väldigt försiktigt.. Jag har inte granskat datorerna noga såklart, men av det jag sett ser alla tillräckligt fina ut för att göra mig köpsugen iaf :)
 
Jag kan inte förstå det, in och ut ur en väska och sen stå på ett bord?
Är inte ipad 2 tillverkad av samma material? Den lägger jag på alla möjliga olika bord, inte en enda repa. Och macbook pron har ju dessutom gummifötter under så undersidan träffar ju inte bordet.

Jag varit med på en del location fotningar där det dröser om macbook pros och dessa flyttas runt hela tiden och behandlas inte så väldigt försiktigt.. Jag har inte granskat datorerna noga såklart, men av det jag sett ser alla tillräckligt fina ut för att göra mig köpsugen iaf :)

På min arbetsplats dominerar de också. De är fina och det är därför jag har en själv. Min egen har lite smårepor på locket. Lite fingeravtryck också. Går nog att putsa bort men inte bara med skjortärmen. Ska inte överdriva nu, de är fina på sitt sätt men materialet är inte robustare än vanlig matt plast.
 
nu har jag inte läst alla sidorna, men en fördel som jag tycker är värd att nämna är andrahandsvärdet.
En tre år gammal dell / hp är inte värd många kronor, det är däremot en iMac / macbook kolla bara begagnat sajterna.
Sedan är ju imacen knäpptyst! (STOR fördel som många glömmer)

Nu är ju förvisso inga problem att få en WIntelburk lika tyst som vilken iMac som helst. (Den kommer fortfarande att vara billigare sett mot prestanda än en iMac dock.)

Anyway, vad gäller andrahandsvärdet så SKULLE man ju kuinna se det som ett resultat av att Apple uppdaterar sina produkter så sällan.

Handen på hjärtat; Om Apple följde teknikkurvan lika nära som Winteltillverkarna, hur många tror att Apples produkter DÅ skulle ha en annan begagnatprisutveckling än vad man ser på Wintel-sidan?

Jag menar, vi kan väl vara överens om att prestandamässigt så ligger ju som regel inte ens en splitter ny Apple-produktlinje "i framkant" på vad som är tillgängligt på marknaden.

(...som vanligt skrevs detta Apple-kritiska inlägg på en MBP ;) )
 
Nu är ju förvisso inga problem att få en WIntelburk lika tyst som vilken iMac som helst. (Den kommer fortfarande att vara billigare sett mot prestanda än en iMac dock.)

Anyway, vad gäller andrahandsvärdet så SKULLE man ju kuinna se det som ett resultat av att Apple uppdaterar sina produkter så sällan.

Handen på hjärtat; Om Apple följde teknikkurvan lika nära som Winteltillverkarna, hur många tror att Apples produkter DÅ skulle ha en annan begagnatprisutveckling än vad man ser på Wintel-sidan?

Jag menar, vi kan väl vara överens om att prestandamässigt så ligger ju som regel inte ens en splitter ny Apple-produktlinje "i framkant" på vad som är tillgängligt på marknaden.

(...som vanligt skrevs detta Apple-kritiska inlägg på en MBP ;) )

Helt korrekt.
Och angående ljudnivån, så är det inga som helst problem att få en "vanlig pc tystare än en mac - med effektivare kylning dessutom...oavsett om man kör Windows eller nåt annat operativsystem.
 
Tyst...? PC är inte EN dator.

Om man tycker tyst dator är viktigt så skaffar man en. Tycker man spelgrafik är viktigt skaffar man ett bra grafikkort, antingen när man köper eller senare. Osv med andra komponenter.

Jag köpte dock en macbookpro för jag tyckte det var ett bra paket med bra och snygg hårdvara, medveten att jag betalade ett överpris. Jag har får ta emot kritik för att jag bara kör windows på den, verkar störa vanliga macägare på något sätt.

Den billigaste laptopen på marknaden just nu med 1920x1200 upplösning är en MacBook, jag känner 5st som köpt sådanna och slängt ut OS/X och installerat Windows 7 på den. Det är inget man behöver skämmas för, tjänar man pengar på det kan man väl leva med en äppelskrutt på den.

Gällande iMac:en är det samma sak med deras värstingmodeller som är riktigt prisvärda. Köper man snålvarianterna kan man lika gärna köpa HP eller Acers all-in-one så får man en multi-touch-skärm också.

/Karl
 
Gällande iMac:en är det samma sak med deras värstingmodeller som är riktigt prisvärda.
Det är ju precis det dom INTE är! Bara för att det inte finns särskilt många alternativa all-in-one-datorer att välja på betyder det inte att dom är prisvärda. Svindyra är vad dom är.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.