Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis! Själv fick jag städa bort MacDefender från en väns MacBook nyligen.

MacDefender avaktiverade docken. Det var riktigt roligt.

Inte heller Mac OS, verkar det som.

Om vi skall vara helt ärliga så har väl den som fått in Mac Defender:
1) Laddat ner programmet självmant och medvetet (och i flera fall betalat med sitt kreditkort för det :)
2) Installerat det och godkänt genom att slå in systemlösenordet.

Detta är inte vad jag kallar ett virus, utan snarare en korkad datoranvändare som köper eller laddar ner skräp bara för att det står så på en hemsida... (är det samma personer som handlar på tv-shop?)

Avinstallation är enkelt:
1) Tvångsavsluta programmet
2) Drag programmet till papperskorgen... Borta!
 
Om vi skall vara helt ärliga så har väl den som fått in Mac Defender:
1) Laddat ner programmet självmant och medvetet (och i flera fall betalat med sitt kreditkort för det :)
2) Installerat det och godkänt genom att slå in systemlösenordet.

Detta är inte vad jag kallar ett virus, utan snarare en korkad datoranvändare som köper eller laddar ner skräp bara för att det står så på en hemsida... (är det samma personer som handlar på tv-shop?)

Avinstallation är enkelt:
1) Tvångsavsluta programmet
2) Drag programmet till papperskorgen... Borta!


Samma steg som krävs för att få något installerat på en någorlunda modern windowsinstallation. Du måste ju som användare bekkräfta installationen via UAC. Jodå, korkade användare finns det gott om.

Sist jag ens fick en varning på mina wintelburkar om skadlig kod var enligt loggarna i september 2007. Uppenbarligen har bondförnuft tagit hand om alla andra faror. :) (Nej, man hittar inte ett enda knäckt/piratkopierat/fejknycklat program på någon av mina maskiner).
 
Vidare fascinerar det mig lite att ingen nämnt den.(i mitt tycke) största säkerhetsrisken på ett typiskt hemanvändarsystem: adobe flash player.

Detta helt oavsett om vi talar om Wintel eller OS X.
 
Steve gillar inte Flash (finns inte på iPhone, t.ex.) så det är väl bara en tidsfråga innan det är bannlyst på Mac. :)
 
Vettiga tankar! Tack för svar. Vad som mest förundrar mig är att jag får betala några tusenlappar extra för att få likvärdiga specar som jag skulle ha fått för en billigare dator med Windows. Så frågan är, handlar extrapriset enbart om design och varumärkeshysteri?

Inte som jag ser det. Sedan jag spenderade dubbelt på en iMac mot vad mina bärbara Win-datorer brukar kostar har jag aldrig drabbats av frysningar, omstarter eller hängningar. Eller jo, en frysning på 8 månader.
Så här i efterhand känns det motiverat med en dyr och stabil apparat att jobba med. Betalar gärna lite för att slippa all frustration och istället bli produktiv.
Hade iMac endast funnits i brun färg skulle jag valt den i vilket fall - jag prioriterar ett snabbt och stabilt system.

(ska vi hålla oss till ämnet kanske?)
 
Inte som jag ser det. Sedan jag spenderade dubbelt på en iMac mot vad mina bärbara Win-datorer brukar kostar har jag aldrig drabbats av frysningar, omstarter eller hängningar. Eller jo, en frysning på 8 månader.
Så här i efterhand känns det motiverat med en dyr och stabil apparat att jobba med. Betalar gärna lite för att slippa all frustration och istället bli produktiv.
Hade iMac endast funnits i brun färg skulle jag valt den i vilket fall - jag prioriterar ett snabbt och stabilt system.

(ska vi hålla oss till ämnet kanske?)

Men det där är ju ocksåp ett ickeargument. Jag har haft NOLL frysningar/blåskärmar/omstarter på min Win7 burk, och jäkligt få under de år jag körde Vista. Däremot har mina OS X burkar blivit oanvändbara vid flera tillfällen då Java löpt amok vid tung belastning. Förvisso är det väl fel att hävda att det problemet ligger hos Apple, men det har inte uppstått på mina Wintel-burkar.

Jag ser (på fullaste allvar) absolut inte OS X som "mer stabilt" än Windows av modernt snitt.
 
Om vi skall vara helt ärliga så har väl den som fått in Mac Defender:
1) Laddat ner programmet självmant och medvetet (och i flera fall betalat med sitt kreditkort för det :)
2) Installerat det och godkänt genom att slå in systemlösenordet.

Så om vi ska hålla oss till trådens ämne är rådet till trådskaparen:
Ladda inte ner MacDefender!
 
Jag ser (på fullaste allvar) absolut inte OS X som "mer stabilt" än Windows av modernt snitt.

Inte jag heller, finns väl egentligen inget som är riktigt uselt längre stabillitetsmässigt. Det var på Win9x och MacOs 8 tiden som det "sög fett" både här och där och AmigaOS var det enda som var något att ha. :)
 
Uppfattningen blir dock mindre vag ju mer du använder det. Jag har använt både OS X och Windows i snart 10 år (Windowsanvändandet under betydligt längre tid än så), och har förstås mycket större möjligheter att bedöma de båda systemens styrkor och svagheter nu är förr.
Jag är ingen genomsnittsanvändare. Det tar inte 10 år för mig att se sånt.
 
Om man låter någon firma bygga ens PC (windows alltså) så brukar väl det mest betyda att man får en massa bloatware och i värsta fall inte ens en riktig installerationsskiva utan en förhatlig återställningsskiva. Köp en Dell t.ex. och man måste installera om den det första man gör för att bli av med allt junk. Sedan måste man på med div paket för att få full funktion på all hårdvara och så är cirkusen i full gång redan innan styrofoam och wellpapp hamnat i återvinningen.
Nu menar jag inte nån massprocuderande stortillverkare av datorer, som Dell eller HP, utan nåt i stil med komplett.se och andra.
 
Du menar att du inte får bättre kunskaper om systemen ju mer du använder dem? Tillåt mig att tvivla lite lätt ...
Nej, jag menar att det tar inte tio år att se fördelar och nackdelar med olika system. Om du nu känner att du behöver väldigt lång tid på dig att göra det så må så vara, men så är det inte för mig.
 
Klart att det går att se för- och nackdelar rätt fort, men ju mer man använder systemet desto bättre kan man bedöma sådant. Så är det för de flesta människor.

Ni supermänniskor märker förstås allting direkt, och kan redan från början se för- och nackdelar med även sådant som tillkommer i systemen med åren ...
 
Klart att det går att se för- och nackdelar rätt fort, men ju mer man använder systemet desto bättre kan man bedöma sådant. Så är det för de flesta människor.

Ni supermänniskor märker förstås allting direkt, och kan redan från början se för- och nackdelar med även som tillkommer i systemen med åren ...
När det handlar om fundamentala skillnader i systemen behöver man inte särskilt lång tid på sig för att bilda sig en uppfattning. Men som sagt, alla har vi olika kunskaper och förutsättningar för sånt.
 
Det är ju den stora fördelen med känslomässigt grundade omdömen, snabba och oftast orubbliga.
 
Nej, jag förstår det. Använder du dina superkrafter till annat än att jämföra operativsystem?

(Svar till inlägg #234.)
 
Senast ändrad:
Grattis! Själv fick jag städa bort MacDefender från en väns MacBook nyligen.

Skillnaden är väl att på MacOS måste du installera den själv. Sånt är svårt att skydda sig mot i ett operativsystem. Ingen kedja är ju starkare än sin svagaste länk och din kompis verkar ju inte vara någon stark länk... ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.