Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jag tror att de fläckar man ser på bilden är rester av förnuft. Skillnaden mot bilder på den hjärna som brottats med Microsofts dialogrutor och logik är förmodligen att dessa fläckar är bortbrända...

Ett exempel (många andra jag har...): Stjärna och fyrkant är väl ganska etablerade namn på telefonens knappar, eller hur? Testa att aktivera Windows över telefonen... "Tryck numret och ruta" säger rösten... Ruta? Tja, jag fick lägga på och fundera en stund tills jag insåg att de menade "fyrkant". Såna där dumheter är genomgående för Microsofts gränssnitt. De borde helt enkelt anställa ett par beteendevetare, några språkligt bevandrade personer och en anständig designer så kanske de kan komma med i matchen igen.

Tryck numret och ruta... behöver man säga mer? :)
 
Jag tror att de fläckar man ser på bilden är rester av förnuft. Skillnaden mot bilder på den hjärna som brottats med Microsofts dialogrutor och logik är förmodligen att dessa fläckar är bortbrända...

Ett exempel (många andra jag har...): Stjärna och fyrkant är väl ganska etablerade namn på telefonens knappar, eller hur? Testa att aktivera Windows över telefonen... "Tryck numret och ruta" säger rösten... Ruta? Tja, jag fick lägga på och fundera en stund tills jag insåg att de menade "fyrkant". Såna där dumheter är genomgående för Microsofts gränssnitt. De borde helt enkelt anställa ett par beteendevetare, några språkligt bevandrade personer och en anständig designer så kanske de kan komma med i matchen igen.

Tryck numret och ruta... behöver man säga mer? :)

Fyrkant eller ruta är väl lika dåliga? Det är ju ett nummertecken. :)
 
Nu menar jag inte nån massprocuderande stortillverkare av datorer, som Dell eller HP, utan nåt i stil med komplett.se och andra.

Så:
Om man väljer rätt återförsäljare, inte för stor, inte för liten utan alldeles lagom.
Om man lyckas välja rätt paket från denna försäljare.
Om man dessutom är riktigt flitig i jakten på försäljare kan man säkert få 90 dagars full support.
(Denna punkt tror jag är svårast faktiskt)

Då är det alltså möjligt att få en Windows-dator som fungerar "out of the box" utan bloatware med en riktigt, nåja OEM licens som har full support i 90 dagar.

Priset på denna kan säkert bli lägre än för motsvarande Apple.

Det är dock fantastiskt mycket enklare att skriva www.apple.se i en browser :)
 
Det är dock fantastiskt mycket enklare att skriva www.apple.se i en browser :)
Om man tycker det är värt tusentals kronor att vara lat, så visst. Att välja en mac enbart för att det är lite mer krångel att fixa sig en billigare dator, om vi nu bortser från andra skillnader som operativsystem, så är man rätt korkad.

Men visst finns det legitima anledningar att välja en Mac, som att man t ex vill ha just en Mac och köra OS X.

Varför är det så viktigt med support, förresten?
 
Om man tycker det är värt tusentals kronor att vara lat, så visst. Att välja en mac enbart för att det är lite mer krångel att fixa sig en billigare dator, om vi nu bortser från andra skillnader som operativsystem, så är man rätt korkad.

Men visst finns det legitima anledningar att välja en Mac, som att man t ex vill ha just en Mac och köra OS X.

Varför är det så viktigt med support, förresten?

Hela diskussionen har ju snurrat kring pris och jämförbara system, då har Apple 90 dagars support. Då bör det vara med i en jämförelse.

Vill man ha en dator, färdigbyggd, utan bloatware, med fullt OS och support, så är det inte längre tusentals kronor i skillnad.

Dessutom kan jag tycka att klocka några timmar på jobbet och täcka upp ev. merkostnad är smartare. Speciellt om man inte gillar att pilla med datorer.
 
Dessutom kan jag tycka att klocka några timmar på jobbet och täcka upp ev. merkostnad är smartare. Speciellt om man inte gillar att pilla med datorer.
Ja visst, det spelar ju ingen roll vad saker kostar...man kan ju alltid jobba lite extra istället för att tänka på vad man betalar för.
 
Ja visst, det spelar ju ingen roll vad saker kostar...man kan ju alltid jobba lite extra istället för att tänka på vad man betalar för.

Tre timmar på jobbet eller tre timmar pilla med konfigurationer på nätet med prylar man inte ens är intresserad av. Jag undrar vad som är smartast?

Personligen betalar jag gladeligen för att slipa göra skitjobb jag inte gillar, är du självplågare så var så god :)
 
Men orka.. välj det verktyg ni trivs med och det kommer att vara det mest kostnadseffektiva.

Jag väljer Mac men jag förstår varför andra trivs med Win och väljer det.

Det är egentligen bara ett problem om man är tvingad att välja det man inte vill pga tex företagspolicys.

M
 
Tre timmar på jobbet eller tre timmar pilla med konfigurationer på nätet med prylar man inte ens är intresserad av. Jag undrar vad som är smartast?

Personligen betalar jag gladeligen för att slipa göra skitjobb jag inte gillar, är du självplågare så var så god :)
Tjänar du flera tusen på tre timmar, så visst, då förstår jag.
 
Tjänar du flera tusen på tre timmar, så visst, då förstår jag.

Du hittar inte en likvärdig PC som är flera tusen billigare. Det går om du gör avkall på något (support, bloatware, bygga själv eller likande) annars hävdar jag att det är svårt. Du får hemsk gärna bevisa motsatsen :)

Dessutom kanske det är värt en del att slippa jaga skiten på nätet när det finns färdigt hos Apple. Ungefär som att jag hellre handlar i fotobutik på stan än på nätet för att det ger mig ett mervärde som överstiger prisökningen. (tillgänglighet, support osv)

Personligen valde jag Apple för oprativsystem, design och kvallité. Priset var om jag ska vara ärlig inte ens med i matchen.
 
http://www.zdnet.com/blog/hardware/ie8-safari-and-firefox-fall-at-pwn2own-2010/7807

Observera att det gick med lätthet att installera/exekvera mjukvara via en "du behöver bara besöka den här websidan"-attack på OS X. Förvisso föll även Windows.

Så, kan vi nu (en gång för alla) komma överens om att OS X _inte_ är "mera säkert än Windows eftersom man måste ange systemlösenordet."?

SU-lösenordssystemet i OS X är INTE säkert, och har besegrats.
UAC i Windows är INTE säkert, och har besegrats.
 
Apple vill absolut inte råka ut för juridiska problem och avsäger sig därför allt ansvar. Om man ger råd i ett sånt här ärende och kunden får problem (oavsett varför) så öppnar man upp för allsköns stämningar i domstol.

Visst är det så. Men uppenbarligen anser Microsoft i motsats till Apple att det är värt den risken.
 
nu har jag inte läst alla sidorna, men en fördel som jag tycker är värd att nämna är andrahandsvärdet.
En tre år gammal dell / hp är inte värd många kronor, det är däremot en iMac / macbook kolla bara begagnat sajterna.
Sedan är ju imacen knäpptyst! (STOR fördel som många glömmer)
personligen trivs jag mycket bättre i osx, men det är ju en smaksak.
Sedan har jag min imac hängandes på väggen, och trådlös mus/tangentbord= endast 1!!! synlig sladd.
 
nu har jag inte läst alla sidorna, men en fördel som jag tycker är värd att nämna är andrahandsvärdet.
En tre år gammal dell / hp är inte värd många kronor, det är däremot en iMac / macbook kolla bara begagnat sajterna.
Sedan är ju imacen knäpptyst! (STOR fördel som många glömmer)
personligen trivs jag mycket bättre i osx, men det är ju en smaksak.
Sedan har jag min imac hängandes på väggen, och trådlös mus/tangentbord= endast 1!!! synlig sladd.

Tyst...? PC är inte EN dator.

Om man tycker tyst dator är viktigt så skaffar man en. Tycker man spelgrafik är viktigt skaffar man ett bra grafikkort, antingen när man köper eller senare. Osv med andra komponenter.

Jag köpte dock en macbookpro för jag tyckte det var ett bra paket med bra och snygg hårdvara, medveten att jag betalade ett överpris. Jag har får ta emot kritik för att jag bara kör windows på den, verkar störa vanliga macägare på något sätt.
 
MacBook Pro är till den allra största delen mycket bättre PC-hårdvara än de flesta andra bärbara datorer. Det enda jag tycker är lite halvtaskigt är tangentbordet. Jag gillade tangentbordet(*) bättre på min ThinkPad bättre.

Musplattan är alldeles lysande, och allt man kan göra genom att klicka eller svepa med flera fingrar gör den *mycket* lättarbetad. Stödjer Windows alla finesserna i plattan?

(*) Jag kör med ett urgammalt IBM PS/2-tangentbord kopplat till MacBooken via en USB-adapter när jag sitter vid skrivbord. Det tangentbordet är det bästa jag någonsin använt så jag bävar inför den dag det ger upp. Fast tangentbordet har överlevt minst 4 datorer redan, så det kanske håller livet ut.
 
MacBook Pro är till den allra största delen mycket bättre PC-hårdvara än de flesta andra bärbara datorer. Det enda jag tycker är lite halvtaskigt är tangentbordet. Jag gillade tangentbordet(*) bättre på min ThinkPad bättre.

Musplattan är alldeles lysande, och allt man kan göra genom att klicka eller svepa med flera fingrar gör den *mycket* lättarbetad. Stödjer Windows alla finesserna i plattan?

(*) Jag kör med ett urgammalt IBM PS/2-tangentbord kopplat till MacBooken via en USB-adapter när jag sitter vid skrivbord. Det tangentbordet är det bästa jag någonsin använt så jag bävar inför den dag det ger upp. Fast tangentbordet har överlevt minst 4 datorer redan, så det kanske håller livet ut.

MacBookPro har till största delen SAMMA hårdvara som finns för vanliga PC-datorer. Förpackningen osv däremot gör Apple mkt bra.
 
Stödjer Windows alla finesserna i plattan?

Nej, inte riktigt.

Apple har ju patenterat plattan, och det gör det ju lite lurigt (i många länder) för tredje part att utveckla drivare
.

Apple själva har valt att exkludera viss funktionalitet i sina Windowsdrivare till den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.