Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem vill köra så låga upplösningar som 2560x1440? 2560x1600 passar bilder från dom flesta SLRer bättre. Verktygsfält och annat otyg har man ju på någon av skärmarna bredvid.

/Karl

? Vi pratade ju om imacens grafikkort, och imac råkar ha just den upplösningen om jag inte minns fel. Sedan så pratade jag om spel, inte bilder.
 
? Vi pratade ju om imacens grafikkort, och imac råkar ha just den upplösningen om jag inte minns fel. Sedan så pratade jag om spel, inte bilder.

Nja.. vissa iMac har den _maxupplösningen_, men vldigt få modeller skeppas med skärmar som har den upplösningen.


Then again, de flesta grafikkort av idag klarar av att driva en skärm med dual-link, vilket är allt som krävs.
 
Sedan är ju imacen knäpptyst! (STOR fördel som många glömmer)

Tyvärr måste jag nog dementera detta påstående. Vi skaffade en iMac våren 2010 och visst tyckte vi den var tystare än den gamla Windowsburken med stor kylfläkt. Men sitt en dag med iMac och vänta kvar i rummet när du stänger för kvällen för att lyssna. Du kommer att bli överraskad över hur mycket även en iMac faktiskt låter.

I nuvarande miljö med moderna PC och iMac blandat är det ingen märkbar skillnad i ljudnivå.
 
Tyvärr måste jag nog dementera detta påstående. Vi skaffade en iMac våren 2010 och visst tyckte vi den var tystare än den gamla Windowsburken med stor kylfläkt. Men sitt en dag med iMac och vänta kvar i rummet när du stänger för kvällen för att lyssna. Du kommer att bli överraskad över hur mycket även en iMac faktiskt låter.

I nuvarande miljö med moderna PC och iMac blandat är det ingen märkbar skillnad i ljudnivå.

Va? Jag sitter i ett knäpptyst rum med min 27tums imac, och den låter extremt lite, man hör den typ inte om man nu inte försöker lyssna efter den.

Har en del externa diskar och alla låter sjukt mycket mer än imacen. Har ibland en "western digital mybook" ca 2 meter vid sidan av datorbordet och när den är igång så överröstar den imacen även om macen står framför näsan på mig.
 
Jag menar, vi kan väl vara överens om att prestandamässigt så ligger ju som regel inte ens en splitter ny Apple-produktlinje "i framkant" på vad som är tillgängligt på marknaden.

(...som vanligt skrevs detta Apple-kritiska inlägg på en MBP ;) )

Jag har för mig att Äpple var först ut med datorer med Sandybridge-processorer?
De var definitivt först med Thunderbolt.
Äpple var först med microSIM
Enligt Inlel så driver Äpple deras utveckling och påverkar framtida produktplaner. http://www.idg.se/2.1085/1.386565/intel-apple-driver-var-utveckling

Så lite i "framkant" tycker jag ändå att de är...
 
Så lite i "framkant" tycker jag ändå att de är...

Det var inte riktigt så jag menade. Jag menade mer att deras långa produktserier, kombinerat med det faktum att de genom hela serien håller fast vid samma processorhastigheter osv gör att prisjämförelsen för begagnat haltar lite.

MicroSIM tycker jag dock var en rejäl felsatsning av Apple, eftersom MicroSIM inte stöder STK fullt ut, vilket gör att (exempelvis) Bank-ID i mobilen inte funkar (och inte kommer att funka) på MicroSIM
 
Jag har för mig att Äpple var först ut med datorer med Sandybridge-processorer?
De var definitivt först med Thunderbolt.
Jag är inte helt säker, men tror att Imac var den första bordsdatorn som helt saknade diskettstation och bara hade usb som interface för kringutrustning.
 
MicroSIM tycker jag dock var en rejäl felsatsning av Apple, eftersom MicroSIM inte stöder STK fullt ut, vilket gör att (exempelvis) Bank-ID i mobilen inte funkar (och inte kommer att funka) på MicroSIM
Då får väl bankerna göra bank-id som hanteras på ett lite modernare sätt än enligt STK.
 
Då får väl bankerna göra bank-id som hanteras på ett lite modernare sätt än enligt STK.

Mjaha... Men nu är det ju som så att STK är det enda "skyddade" lagringsmedia som finns på SIM-korten.
Vidare, PKI-hanteringen i STK är så modern som den kan bli.
 
Jag är inte helt säker, men tror att Imac var den första bordsdatorn som helt saknade diskettstation och bara hade usb som interface för kringutrustning.

Min dåvarande bordsdator saknade diskettstation låångt före. Fast den hade firewire förrutom usb :)

Inte direkt ovanligt att kontorsdatorer saknade både diskettstation (och CD-tray för den delen) på den tiden säkerthetsnojan för fysiska medier var hög.
 
Min dåvarande bordsdator saknade diskettstation låångt före. Fast den hade firewire förrutom usb :)

Inte direkt ovanligt att kontorsdatorer saknade både diskettstation (och CD-tray för den delen) på den tiden säkerthetsnojan för fysiska medier var hög.
Sån noja redan 1998?
 
Finns det ingen föredetta bankanställd eller liknande som kan vittna om noj-datumet?

1997 begärde ett stort svenskt verkstadsföretag att vi skulle _fysiskt_ demontera floppy och CD-läsare från alla deras arbetsstationer, samt tillse att USB-portarna inte var anslutna till moderkortet.
 
MicroSIM tycker jag dock var en rejäl felsatsning av Apple, eftersom MicroSIM inte stöder STK fullt ut, vilket gör att (exempelvis) Bank-ID i mobilen inte funkar (och inte kommer att funka) på MicroSIM

Det går ju att tillverka ett mikro-SIM genom att klippa ner ett mini-SIM[1] till rätt storlek, så varför stödjer inte fabrikstillverkade mikro-SIM STK helt och hållet?

[1] Jag antar att det går att klippa ner ett SIM i standardstorlek också.
 
Det går ju att tillverka ett mikro-SIM genom att klippa ner ett mini-SIM[1] till rätt storlek, så varför stödjer inte fabrikstillverkade mikro-SIM STK helt och hållet?

[1] Jag antar att det går att klippa ner ett SIM i standardstorlek också.

Klipper du ner ett SIM så får du en SIM som förvisso har all funktionalitet för ICCD, vilket är allt som behövs för att ringa/SMS/MMS/etc

Standard/Mini-SIM är definierade i IEC7810.
Micro-SIM är specificerad i version 8 av ETSI TS 102 221

En terminal som arbetar enligt TS102221 kan inte accessa den säkra lagringsytan i ett IEC7810 SIM, eftersom den enligt en TS102221 helt enkelt inte skall finnas där-
 
Mjaha... Men nu är det ju som så att STK är det enda "skyddade" lagringsmedia som finns på SIM-korten.
Vidare, PKI-hanteringen i STK är så modern som den kan bli.
Eftersom du säkert kan mer om sånt här än jag så undrar jag om det inte skulle gå att skriva ett bank-id som hanteras av USAT istället. Som ju, om jag inte helt missförstått, är en lite modernare standard än STK.

Min dåvarande bordsdator saknade diskettstation låångt före. Fast den hade firewire förrutom usb :)
Intressant. Vem tillverkade datorer med firewire och usb "låångt före" 1998?
 
Senast ändrad:
Eftersom du säkert kan mer om sånt här än jag så undrar jag om det inte skulle gå att skriva ett bank-id som hanteras av USAT istället. Som ju, om jag inte helt missförstått, är en lite modernare standard än STK.

Sorry, jag skriver STK av gammal vana. Du har helt rätt att det är USAT som är korrekt benämning för UMTS/W-CMDA motsvarigheten.

Faktum kvarstår fortfarande att micro-sim saknar den säkra lagringsytan som finns i SIM.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.