Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

behöver råd om d80!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicole_tnt

Ny medlem
funderar på att köpa en d80 är ganska ny inom digitala systemkameror skullle behöva tips om vilket "lens"paket jag bör köpa har läst mkt om 18-70 linsen men vill ha råd

/nybörjaren
 
Jag har 18-70 objektivet och är nöjd. Det är skarpt och har ingen märkbar vinjettering. Med reservation för att jag inte provat andra kitobjektiv.
 
Om du har planer på att utöka med fler objektiv så är ju 18-70 ett bra val. Det är också ett erkänt bra objektiv. 18-135 är vväl lite mer allround och skall enligt uppgifter också det prestera riktigt bra, så också 18-200VR som är dyrare men sträcker sig ännu längre samt har VR. I mina ögon tycker jag dock att 18-70 plus nya 70-300VR förefaller vara en mycket bättre lösning än 18-200VR för inte allt för många kronor extra. Vill da ha ljusstarkare objektiv så är Tamrons 17-50 rysligt bra för ca 4000kr, det sama gäller nog också Sigmas 18-50. Även deras 17-70 skall vara bra med ett omfång som liknar 18-70 MEN som också har en kort närgräns och medger därför mer närbildsfoto. Under förutsättning att du får en fullt fungerande lins så gör nog ingen av dessa dig besviken och ger dig goda mljligheter att utvecklas som fotograf.
 
Klarar du dig med dess ljusstyrka är den ett ypperligt val i kit med kameran, den är också mindre och balanserar bättre på kameran än 18-135 och 18-200.

/kent
 
anledningen till att jag gillar 18-70 mer än alla andra nikons kitobjektiv är rent fysisk..

Den är helt enkelt bättre att använda. Bättre balanserad och mer ergonomisk design.
 
Den skarpaste lär vara 18-70, den har i vart fall bäst rykte. Beroende på vad du tänker ta för bilder, hur bekväm du är, och dina kvalitetskrav kan kanske detta vara något att fundera kring;

Viktigast att det är billigt, jag vet inte om jag tycker det är SÅ roligt och jag vet inte vad jag har för behov. Mest blir det bilder innomhus. Titta om du kan hitta ett paket med 18-50, det är billigt men kanske inget man brukar rekommendera. Tror du i sådant fall kan titta på D40 också...

Viktigast är att optiken är så bra det går att få, köp 18-70. Du kommer långt med 70 mm (motsvarar ca 105 mm på en vanlig analog systemkamera). Optiken är riktigt bra sägs det. Minuset är om du behöver ett kraftigare tele och kommer att växla objektiv ofta pga detta.

Viktigast är ett zoomomfång som räcker till det mesta, att du normalt slipper byta objektiv och att du i första taget inte behöver köpa fler. Köp 18-135. Ska enl uppgift vara lite sämre än 18-70 men jag upplever den inte så dålig om man bländar ner den lite. Jag har en del utsnitt av bilder tagna med den gluggen här på fs, om du vill titta efter.

Det finns en 70-300 med VR som ska vara bra, den i kombination med 18-70 är nog att föredra om den optiska kvaliten får avgöra.

mvh Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.