Den skarpaste lär vara 18-70, den har i vart fall bäst rykte. Beroende på vad du tänker ta för bilder, hur bekväm du är, och dina kvalitetskrav kan kanske detta vara något att fundera kring;
Viktigast att det är billigt, jag vet inte om jag tycker det är SÅ roligt och jag vet inte vad jag har för behov. Mest blir det bilder innomhus. Titta om du kan hitta ett paket med 18-50, det är billigt men kanske inget man brukar rekommendera. Tror du i sådant fall kan titta på D40 också...
Viktigast är att optiken är så bra det går att få, köp 18-70. Du kommer långt med 70 mm (motsvarar ca 105 mm på en vanlig analog systemkamera). Optiken är riktigt bra sägs det. Minuset är om du behöver ett kraftigare tele och kommer att växla objektiv ofta pga detta.
Viktigast är ett zoomomfång som räcker till det mesta, att du normalt slipper byta objektiv och att du i första taget inte behöver köpa fler. Köp 18-135. Ska enl uppgift vara lite sämre än 18-70 men jag upplever den inte så dålig om man bländar ner den lite. Jag har en del utsnitt av bilder tagna med den gluggen här på fs, om du vill titta efter.
Det finns en 70-300 med VR som ska vara bra, den i kombination med 18-70 är nog att föredra om den optiska kvaliten får avgöra.
mvh Hans