Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver råd ang. macro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Hej.
Tänkte fråga om ett råd.
Det är så att jag har ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 men så funderar jag på att sälja den och köpa Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM istället.
Är det ett bra val eller var tycker ni?
Jag tror nämligen att det objaktivet är bättre.

/AN
 
Fördelen med canon är att det inte ändrar längd när man fokuserar och har snabbare fokusmotor men det är inte lika skarpt enligt fotos macrotest.
 
Robin Gyllander skrev:
Fördelen med canon är att det inte ändrar längd när man fokuserar och har snabbare fokusmotor men det är inte lika skarpt enligt fotos macrotest.
Fast jag tror att det är lika skarpt i lla fall, trots vad testerna säger. Jag har en Canon 100 mm och har haft flera varianter av Tamrongluggen, plus en uppsjö av andra macrogluggar. Enligt mina erfarenheter så är Canon 100 mm minst lika skarp som Tamrons 90 mm. Läser man runt lite bland forumen och olika personliga tester så anser många ägare att Canons 100 mm macro är deras skarpaste glugg.
 
Jag håller med Paul I och visst är det stor skillnad i handhavandet och kvalitetskänslan.
När man blir van bra Canongluggar är det svårt att helt acceptera piratgluggarna oavsett hur skarpa de är.
Jag har och har haft en del Sigma och Tamrongluggar. Den enda jag gillar skarpt är Tamron 18-250 som är underbar på min 400D.
 
Ursäkta att jag "förlänger" den här tråden lite men hur står sig canons 180 mm macro med 100 mm. Jag är lite sugen på att köpa den i hong kong när jag kommer dit i vinter. Den har ju lite sämre ljusstyrka (3.5 mot 2.8) men har ju rätt mycket längre brännvidd...

Niklas
 
NiklasBerntsson skrev:
Ursäkta att jag "förlänger" den här tråden lite men hur står sig canons 180 mm macro med 100 mm. Jag är lite sugen på att köpa den i hong kong när jag kommer dit i vinter. Den har ju lite sämre ljusstyrka (3.5 mot 2.8) men har ju rätt mycket längre brännvidd...

Niklas
Impoertera eller smuggla?
Om du importerar blir nästan lika dyrt som i Sverige.
 
NiklasBerntsson skrev:
Ursäkta att jag "förlänger" den här tråden lite men hur står sig canons 180 mm macro med 100 mm. Jag är lite sugen på att köpa den i hong kong när jag kommer dit i vinter. Den har ju lite sämre ljusstyrka (3.5 mot 2.8) men har ju rätt mycket längre brännvidd...

Niklas
Den är nog inte skarpare än 100 mm men kanske lika skarp. Vissa tycker att den är lite väl seg i af, men som macro är den tack vare sin brännvidd oslagbar, för den som är macrobiten. Annars så tycker jag 100 mm är en bra brännvidd som gör macrofotandet lätt och smidigt. Längre brännvidder kräver ofta stativ för bra resultat.
 
Vill minnas att Tidskriften Foto utvärderade macroobjektiv för några nummer sedan. Canons 100 2,8 fick INTE så bra betyg. Däremot blev macron från både Tamron och Sigma toppklassade. Kolla upp, om ni vill, och för säkerhets skull.
 
Robin Gyllander skrev:
Impoertera eller smuggla?
Om du importerar blir nästan lika dyrt som i Sverige.

Jag skall dit så jag anser inte att jag smugglar om jag köper det där. Tycker det är skillnad om man köper det på nätet.

Har jag helt fel syn på saker och ting? Priset i Hong Kong just nu e ca 7000 och det är otroligt bra.
 
Eftersom jag sålt just ett Tamron 90/2,8 och köpt ett Canon 100/2,8 istället så tänkte jag svara på ursprungsfrågan i tråden. Skärpan är minst lika bra på Tamronet, men om man son jag har skaffat en makroblixt som sitter fram på objektivet så är det svårt med autofokusen på Tamronet. Det blir nämligen längre/kortare när man ställer in skärpan. Fotar man då uppåt/neråt så måste fokusmotorn lyfta hela blixten också, och det orkade den knappt med. Det och att Canon har snabbare och ljudlösare fokus avgkorde för min del. I övrigt var jag mycket nöjd med Tamronets bildkvalitet. Så har man inget behov av makroblixt ellar ultraljudsmotor kan man lika gärna behålla Tamronet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.