ANNONS
Annons

Behöver ny kamera m bra närgräns och färgåtergivning, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

xscat

Aktiv medlem
Hej, jag är ny här på Fotosidan och inte alls någon proffsfotograf men jag tar väldigt många foton. Med min nuvarande kamera har jag sedan juli 2009 tagit 49837 bilder. Kameran är en Ricoh Caplio R6. Jag köpte den när skärmen på min föregående kamera lade av att fungera, efter ca 35000 bilder. Att det blev just den här var för att det var en av de första kompaktkamerorna som hade vidvinkel. Till 99% tar jag inomhusbilder av stillastående objekt, ca 75% är textilier av olika slag. Min nuvarande kamera är smidig när det gäller inställningar och liknande men färgåtergivningen är urusel. Kameran gillar inte röda färger, gröna färger, lila färger...och den är inte så bra på blå färger heller! Jag får fota om flera gånger (hjälper inte alltid) eller redigera i evigheter i Paintshop. Vilket ibland inte blir så värst bra. Det kvittar vilka inställningar jag gör, jag har försökt allt. Det spelar väl delvis in att jag fotar i en lägenhet med (speciellt höst o vintertid) dåligt ljus pga av små fönster och snedtak på ömse sidor av fönstret som stjäl ljus. Jag har försökt med belysning med strålkastare men det blir alldeles för ljust och jag har inte råd att köpa fotolampor för proffs.
Så nu tänkte jag skaffa mig en ny och bättre kamera, kanske en systemdigital. Det viktigaste för mig är 1) superb färgåtergivning även i sämre ljus och 2) en närgräns på max 2-3 cm, utan att behöva byta objektiv. Jag måste kunna ta närbilder på detaljer som fläckar, trasiga stygn och dylikt. Vinklingsbar skärm vore ett plus men inget krav. Skulle också gilla om man kan ansluta kameran med sladd till vägguttag (hade jag på en av de kameror som föregick Ricohn) så jag slipper hålla på med tre olika batterier som står på laddning, eftersom jag då och då tar 2-3000 bilder på ett par dagar.
Vad som INTE är viktigt är filmfunktionen (får gärna finnas men jag använder den väldigt sällan) och "leeende-igenkänning" och liknande. Så vad ska jag köpa? Jag har läst många kameratester, "vilken kamera-typ är du" och liknande men det finns ju en uppsjö av kameror att välja mellan. Min smärtgräns när det gäller pris (om det är en systemdigital inkl. objektiv, inte bara kamerahus) är ca 5000 kr.
Jag har skrivit mycket men jag tyckte det var viktigt att förklara vad jag använder kameran till och vad jag letar efter. Tacksam för tips om kameror som uppfyller mina två krav! Ja, tre krav, om man räknar med priset. Och snälla, bli inte för tekniska och börja prata om vitbalans och sånt.... ;-) Susann

Powershot G11 hade jag och den upppfyller alla krav du ställer vad gäller närgräns och färgåtergivning. Något långsam :-(
G12 kanske är än bättre.
Nu har jag en ljusstark Samsung med SchneiderKreutznachobjektiv mycket fin skärpa och kanonfärger. vidvinkel 24 mm. Mycket batterisnål och kan anslutas till nätet för strömförsörjning.
Alla nämnda kameror har närgräns på ett par centimeter och vinklingsbar skärm. Dessvärre ger de en del brus i svagt ljus. Alla är långsamma att skriva till minneskortet.

Kanske en Sony NEX passar dej? Jag har en sån också. Vinklingsbar skärm och skarpa brusfria bilder även i svagt ljus. Närgränsen ligger på nån decimeter, men man kan avbilda föremål i skala 1:1. Mycket snabb serietagning mycket snabbare registrering till minneskort än de andra.

Senast ändrad:
Några saker att tänka på:
1) använder man befintlig belysning i rummet (glödlampa, ljusrör etc) så är det nästan omöjligt, hur mycket man än ställer vitbalansen, att få till alla färgnyanser. Varför? Jo, för att sensorn fångar flest nyanser då infallande ljuset har en mer dagslik färgtemperatur. Använd därför dagsljus eller blixt. Med blixt faller kravet på att kunna fota i mörker.
2) fotar man i JPEG (alltså inte råformat) anses nog Olympus och Nikon ge bäst återgivning av färger. Nikon drar lite åt det varma hållet, men nyanserna finns där. Sony har också enl flera bra balanserade färger, men har fortfsrande lite utsmetande brusreducering i JPEG och högre ISO. Canon har lite kraftigare röda färger varvid nyansrikedom i viss mån blir lidande (om man är petig). Panasonic tenderar att vara lite kalla i färgerna men nyanserna tycks finnas. Pentax kan jag för lite om.

Alternativen:
Köp en beg systemkamera från Nikon eller Canon för ca 2000:-. T ex Nik D80 eller Canon 30D. Till detta får det bli en 50mm makro från Sigma (1500-2000:) och sedan en Sigma 140DGmakroblixt ca 2000-2500:-. Det blir lite kompromiss med ett kort arbetsavstånd och lite över budget, men man får i mångt och mycket ett närmast kompromisdlöst makropaket med extremt bra detaljåtergivning på tyget, utan distorsion (förvrängningar - raka linjer blir raka). Detta är det mest målinriktade valet. Scandinavian photo har en Sigma makroblixt beg i lager nu för 2600:- (lite överpris men OK) och då lutar valet åt Nikon just nu (www.scandinavianphoto.se - gå in på beg och blixt). 50mm makron är de billigaste och med makroblixt och tyg (inga skygga insekter som flyger iväg) kan du utan problem ha ett kort arbetsavstånd.

2) köp en kompaktkamera och hoppas att du kan använda befintligt ljus (för risken finns att blixten orsakar fula skyggor om man kör den inbyggda). Man kan om man jobbar med placeringen ibland kunna använda studsat blixtljus och då måste man ha en extern blixt som går att vinkla. Här är det en fördel med Nikon och Canon igen då G11/12 och P7000/7100 har blixtsko så man kan fästa deras blixtar som ger full automatik. Just nu är P7000 prisvärd (3000:- på scandinavian Photo ny). Köp till en beg blixt som t ex Nikon SB600 för 1500-1700:) och du klarar dig inom budget.

Innan någon anklagar mig för att favorisera Nikon eller Canon, så skall jag nämna att inom familjen använder vi systemkameror från Olympus, Pentax, Sony, Canon och jag använde Nikon förr. Jag har eller har ägt kompakter från både Canon och Sony. Anledningen till förslag av Nikon och Canon är utbudet av beg makroobjektiv och blixtar till dessa system.

Powershot G11 hade jag och den upppfyller alla krav du ställer vad gäller närgräns och färgåtergivning. Något långsam :-(
G12 kanske är än bättre.
Nu har jag en ljusstark Samsung med SchneiderKreutznachobjektiv mycket fin skärpa och kanonfärger. vidvinkel 24 mm. Mycket batterisnål och kan anslutas till nätet för strömförsörjning.
Alla nämnda kameror har närgräns på ett par centimeter och vinklingsbar skärm. Dessvärre ger de en del brus i svagt ljus. Alla är långsamma att skriva till minneskortet.

Kanske en Sony NEX passar dej? Jag har en sån också. Vinklingsbar skärm och skarpa brusfria bilder även i svagt ljus. Närgränsen ligger på nån decimeter, men man kan avbilda föremål i skala 1:1. Mycket snabb serietagning mycket snabbare registrering till minneskort än de andra.

Björn, tack för ditt svar, bara en snabb fråga: vilken Samsung är det du har och vilken version av Sony NEX är det du syftar på? Vill kolla upp dem på Pricerunner. Tack, Susann

Samsungen heter EX1 och den är mycket gediget byggd. Troligen på väg att fasas ut eftersom den funnits över ett år på marknaden. Du bör få den under 3000:- Ljusstark -1.8 och med dubbel bildstabilisering. Mycket skarp skärm. Skriver långsamt även till ett snabbminneskort. Det kan ta flera sekunder att registrera en högupplöst bild.

NEXen är en NEX-5. Köpt "begagnad" på fotosidan för 2850:- med 18-55. Den hållar på att utgå ur marknaden och ersätts av NEX-5N, som verkar marginellt bättre. Väldigt litet kamera hus.
Nex-3 är i stort samma kamera som NEX-5 men huset är byggt i billigare plastliknande material. Utgår succesivt ur handlarna sortiment då det kommit en efterföljare.

Pannkaksobjektivet 16mm/2.8 är ej av toppkvalitet.

Men 18-55mm är mycket mycket bra. Dessvärre ser kameran nästan grotesk ut med detta stora objektiv. Blixtsnabb säker fokusering även i svagt ljus.

Båda kamerorna kan ge filer i RAW-format om man vill. Jag kör alltid med det. Då kan man justera exponering i efterhand i datorn.

Behöver du bra makro är ju faktiskt inte en kompaktkamera fel, men man får upp lite i priserna...

Förslagen som finns just nu:

Canon S95
Olympus XZ1
Panasonic LX5
Samsung EX1

Eftersom du ska vara mycket inomhus (och med ganska kontrollerade förhållanden) skulle jag nog tagit en Oly XZ1. Motiveringen är mycket enkel: Den kan styra externa blixtar.

För en ganska billig penning köper man då till t.ex en Olympus FL36 för 2200kr. Då är paketkostnaden uppe på ca 5000kr, men det är värt varenda krona.

Ska du ha belysning (alternativt ett stativ) och ett makro till en systemkamera hamnar du lätt över 5-6000kr, även om du handlar begagnat. MEN... är du ute efter lite mer flexibilitet kan det vara värt det. Man ska dock inte tro att alla bilder automatiskt blir bättre för att man köper en större kamera.

Några problem dock: vid närgränsen är skärpedjupet väldigt kort och i synnerhet med väldigt ljusstark optik som bl 1,8 blir det extremt kort. Ett stativ blir då nästan ett måste och då kan man ju lika gärna köpa en kompaktkamera med mindre ljusstark optik.

Skall det vara en kompaktkamera till ditt ändamål skulle jag skippa Samsung då det finns väldigt få (inga som jag sett) begagnade blixtar så det man tjänar på kameran förlorar man på blixten jft med Canon, Nikon, Olympus där det finns en del beg blixtar att få.

Helt korrekt att skärpdjupet blir kort på stor bländare. Men brännvidden och avståndet till föremålet har minst lika stor betydelse.
På en kompaktkamera som har kort brännvidd blir skärpdjupet inte alls lika kort. man kan utan problem handhålla och ändå få bra skärpa. Det finns ett macroläge för dett ändamål som fungerar utmärkt.

Men visst, stativ är absolut bra gärna i kombination med självutlösare eller fjärrkontroll.

När det gäller blixt kan jag ej uttala mig, jag har ingen kunskap omdet. Vet bara att de flesta inbyggda blixtar ger tveksamt resultat så jag kör med naturligt ljus eller lampor.

Susann: har du provat olika inställningar av vitbalansen? Om inte så bör du absolut prova detta innan du köper ny kamera. Färgefel beror oftare på felaktig sådan inställning än på själva kameran.
Din kamera är säkert inställd på auto-vitbalans men inomhus bör man prova de olika inställningar som finns; oftast finns utöver auto även dagsljus, lysrör, levande ljus med flera val att välja bland.

Helt korrekt att skärpdjupet blir kort på stor bländare. Men brännvidden och avståndet till föremålet har minst lika stor betydelse.
På en kompaktkamera som har kort brännvidd blir skärpdjupet inte alls lika kort. man kan utan problem handhålla och ändå få bra skärpa. Det finns ett macroläge för dett ändamål som fungerar utmärkt.

Men visst, stativ är absolut bra gärna i kombination med självutlösare eller fjärrkontroll.

När det gäller blixt kan jag ej uttala mig, jag har ingen kunskap omdet. Vet bara att de flesta inbyggda blixtar ger tveksamt resultat så jag kör med naturligt ljus eller lampor.

Jo, men flera har förespråkat kompakter med ljusstark optik, för makro är detta bortkastat. Man behöver ändå extern blixt och kan med fördel blända ner så man kan lika gärna köpa en kompakt med blixtsko och ljusdvagare optik. Det kan vara så att t ex XZ-1 från Oly är ett bra val, men inte i detta fall p g a den ljusstarka optiken utan i sådana fall p g a andra egenskaper. Det finns störst utbud av beg blixtar till Canon och Nikon även om det just nu finns en del till Oly om man letar.

Några saker att tänka på:
1) använder man befintlig belysning i rummet (glödlampa, ljusrör etc) så är det nästan omöjligt, hur mycket man än ställer vitbalansen, att få till alla färgnyanser. Varför? Jo, för att sensorn fångar flest nyanser då infallande ljuset har en mer dagslik färgtemperatur. Använd därför dagsljus eller blixt. Med blixt faller kravet på att kunna fota i mörker.
2) fotar man i JPEG (alltså inte råformat) anses nog Olympus och Nikon ge bäst återgivning av färger. Nikon drar lite åt det varma hållet, men nyanserna finns där. Sony har också enl flera bra balanserade färger, men har fortfsrande lite utsmetande brusreducering i JPEG och högre ISO. Canon har lite kraftigare röda färger varvid nyansrikedom i viss mån blir lidande (om man är petig). Panasonic tenderar att vara lite kalla i färgerna men nyanserna tycks finnas. Pentax kan jag för lite om.

Alternativen:
Köp en beg systemkamera från Nikon eller Canon för ca 2000:-. T ex Nik D80 eller Canon 30D. Till detta får det bli en 50mm makro från Sigma (1500-2000:) och sedan en Sigma 140DGmakroblixt ca 2000-2500:-. Det blir lite kompromiss med ett kort arbetsavstånd och lite över budget, men man får i mångt och mycket ett närmast kompromisdlöst makropaket med extremt bra detaljåtergivning på tyget, utan distorsion (förvrängningar - raka linjer blir raka). Detta är det mest målinriktade valet. Scandinavian photo har en Sigma makroblixt beg i lager nu för 2600:- (lite överpris men OK) och då lutar valet åt Nikon just nu (www.scandinavianphoto.se - gå in på beg och blixt). 50mm makron är de billigaste och med makroblixt och tyg (inga skygga insekter som flyger iväg) kan du utan problem ha ett kort arbetsavstånd.

2) köp en kompaktkamera och hoppas att du kan använda befintligt ljus (för risken finns att blixten orsakar fula skyggor om man kör den inbyggda). Man kan om man jobbar med placeringen ibland kunna använda studsat blixtljus och då måste man ha en extern blixt som går att vinkla. Här är det en fördel med Nikon och Canon igen då G11/12 och P7000/7100 har blixtsko så man kan fästa deras blixtar som ger full automatik. Just nu är P7000 prisvärd (3000:- på scandinavian Photo ny). Köp till en beg blixt som t ex Nikon SB600 för 1500-1700:) och du klarar dig inom budget.

Innan någon anklagar mig för att favorisera Nikon eller Canon, så skall jag nämna att inom familjen använder vi systemkameror från Olympus, Pentax, Sony, Canon och jag använde Nikon förr. Jag har eller har ägt kompakter från både Canon och Sony. Anledningen till förslag av Nikon och Canon är utbudet av beg makroobjektiv och blixtar till dessa system.

Hej Fredrik och tack för ditt utförliga svar. Eftersom jag helst vill ha en systemkamera och dessutom vill köpa en ny (jag kan för lite om kameror och vet inte vad jag skulle få om jag köpte begagnat) så är inget av alternativen något för mig. Men jag är mycket tacksam för att du tog dig tid att skicka ett så långt och uttömmande svar. Susann

Susann: har du provat olika inställningar av vitbalansen? Om inte så bör du absolut prova detta innan du köper ny kamera. Färgefel beror oftare på felaktig sådan inställning än på själva kameran.
Din kamera är säkert inställd på auto-vitbalans men inomhus bör man prova de olika inställningar som finns; oftast finns utöver auto även dagsljus, lysrör, levande ljus med flera val att välja bland.

Hej och tack för svaret, jodå, jag har provat samtliga inställningar. Auto kör jag aldrig på utan antingen "utomhus" eller "lysrör", det är de två lägen som brukar bli "minst dåliga". Mina tidigare två kameror hade inte det här problemet med färgåtergivningen, utom möjligen om det var flera starka färger tätt inpå varandra. Så i det här fallet tror jag det är kamerans fel :)
Susann

Jag är inte så säker på att en blixt gör slut på trådskaparens färgproblem. Jag tror lösningen ligger i att färgbalansera. Både i kameran vid fotograferingen, och vid efterredigeringen. Detta även fast detta inte är populärt hos trådstartaren.Jag tror nämligen att denne har stora krav på att det skall se ut som ögat såg det hela i det ljus som råder på fotograferingsplatsen, i vilket färgerna upplevs av betraktaren. Så blir det inte med blixt, även om det kanske blir färgäkta ur ett tekniskt perspektiv. Nu skall man ju dock komma ihåg att vissa tyger uppvisar metameri, därför tror jag blixten även i tekniskt hänseende kommer till korta ibland. Det är inga lätta fotoförhållanden, och inga små krav trådskaparen har.

Min gissning är att en Olympus XZ-1 är ett bra val. Detta då det är en kompakt som kommer att ge ett större skärpedjup än en systemkamera, alls inte oviktigt för den typ av avbildning jag uppfattar att trådstartaren bedriver. Dessutom är XZ-1 ljusstark, inte heller oväsentligt. Visst blir skärpedjupet kortare då om man fotograferar på största bländaren, men det blir fortfarande större än med en systemkamerastor sensor. Kameran har som sagt också blixtsko om man vill börja experimentera med blixtljus. Däremot har den inte vinklingsbar skärm. Vet inte hur det är med extern strömförsörjning. Det känns omöjligt att ge några råd hur en specifik kamera kommer att fungera färgmässigt för trådstartaren. Prova att se om du kan låna hem en kamera att testa på plats med några utvalda motiv.

Mina tidigare två kameror hade inte det här problemet med färgåtergivningen, utom möjligen om det var flera starka färger tätt inpå varandra.

Ja men prova med en kamera av samma märke som du hade då. Kanske löser saken:)

Edit: Du kan ju också försöka dra dig till minnes om du gjort några förändringar i ljussättningen sedan dess. Det kan helt klart spela in.

Tack till allihopa!

Jag har suttit och jämfört kameror (enligt Björns förslag) och till slut var det väl Sony Nex-5 som jag kom fram till att jag helst ville ha. I helgen har Expert 10% rabatt och eftersom det är den enda affären (med vettiga priser) som har kameror där jag bor, sedan Onoff gick i konkurs, så kollade jag deras priser. Deras webpris var 5490, dvs lite över min smärtgräns, och när jag ringde till affären här så skulle de ha 6689 för samma kamera! Men killen jag pratate med var dum nog att tala om att "naturligtvis matchar vi priset på det i vår egen nätbutik, och i fysiska butiker i närområdet". Eftersom jag hade datorn igång och hade Pricerunners sajt uppe så fick jag fram att Elgiganten hade den för 3490 kr! Inte på lager på nätet men den finns i två butiker "nära mej". Så killen på Expert fick ge sig och i morgon går jag dit o köper den för 3490 kr! Inte illa va? ;-) Men jag har handlat där förut, han kände t o m igen mig på rösten, så de är väl måna om att kunderna kommer tillbaka antar jag. Men det blir nog ingen vinst för butiken på den kameran... Han "hotade" med att lägga på 200% på minneskortet istället. För naturligtvis passar inte mina nuvarande minneskort till den nya kameran. Och jag antar att batterier/batteriladdare inte passar heller, så det blir till att köpa nya (igen), jag har 3 batterier och två laddare. Men det kan det vara värt, när jag får kameran till det priset.
Så tack till alla som kommit med råd och hjälp, det här forumet gillar jag! Ni är trevliga o hjälpsamma och verkar inte se ner på den som inte är så kunnig, som så ofta är fallet på andra forum jag varit på. Jag lär väl återvända i någon annan del av forumet när jag ska lära mig den nya kameran, har aldrig haft systemdigital förut, bara "vanlig" systemkamera och det är säkert 30 år sedan. Susann

Ja men prova med en kamera av samma märke som du hade då. Kanske löser saken:)

Edit: Du kan ju också försöka dra dig till minnes om du gjort några förändringar i ljussättningen sedan dess. Det kan helt klart spela in.

Mina tidigare kameror hade inga problem med färgbalansen, men däremot var det andra saker som inte var bra med dem. Annars hade jag köpt samma märke igen när jag köpte min tredje kamera.
Nej, ljussättningen har inte förändrats, jag har fotat i samma lägenhet hela tiden och med samma ljus (och så experimenterat med olika tilläggsljus). Vem vet, någon gång kanske jag blir omåttligt rik och kan köpa riktiga fotolampor... om jag slutar köpa verktyg o tekniska prylar i övrigt :)

Frågan är ju, vilket objektiv köpte du med? Kommer du tillräckligt nära, eller snarare får tillräckligt stor avbildningsskala? Kanske behöver du ett makroobjektiv till denna?

Som flera har skrivit här: att fota makro med systemkamera är inte riktigt samma sak som med kompaktkamera. Med systemkamera måste du för det första köpa ett särskilt makroobjektiv, eller möjligen ett "fuskmakro" (som är ett objektiv som har extra kort närgräns). Sen kommer du upptäcka att skärpedjupet blir anorlunda. Vid samma bländartal och bildvinkel så har kompaktkameran större skärpedjup än systemkameran. Systemkameran kanske t.o.m. har för kort skärpedjup. Då kan man förstås blända ner, men ändå.

Vid många makrotillfällen är en kompaktkamera faktiskt inte alls något dumt val.

Det som ofta är viktigt är ljussättning, med t.ex. en extern blixt som går att rikta så att blixtljuset inte slår rakt på motivet med fula slagskuggor som resultat. Bra resultat får man ofta genom att studsa blixtljuset via tak och/eller väggar.

Har inte läst riktigt allt i tråden men,
problemet med kompaktkameror är att dom bara
brukar ge makroläge med vidvinkel.
Ditt problem med färger känner jag
igen från en äldre Richo.
Det bästa är att inte blanda ljuskällor, utan använd helst
dagsljus eller gamla hederliga glödlampor eller halogen och
ställ in vitbalansen efter det eller ställ in vitpunkt.
Använd stativ.
Sony NEX 5 blir nog bra, men med standardzoomen kommer
du nog inte så nära, men det finns i så fall säkert mellanringar
på Tradera som passar.
Tänkte rekommendera Samsung NX 100, men den är slut på
Dustin för 2400:- med normalzoom.
Men Samsung NX 10 + 30/2 finns för 3500:-
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/samsung/samsung-nx10-30mm-f-2,0/
Den har lite vassare sensor(än Sony) på låg känslighet och det är
ett riktigt bra objektiv, men du kan behöva mellanringar
till den oxå om du vill komma riktigt nära, närgränsen är goda 25cm.
Om du blir missnöjd med närgränsen så är en begagnad
makro objektiv bäst, och det finns adapters.

Men som sagt, kompakten Samsung EX1 får du för 3000:-
och den har vridbar skärm, men bara makro vid "24mm".

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar