Annons

Behöver hjälp med ljussättning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwindra

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt detta studioset: http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-220ws-612.html.

Det ser ut såhär i min studio: http://isabellephotography.blogg.se/2011/january/min-studio.html (det finns mer plats bakåt, tryckte ihop allt lite för att jag skulle få med det i bilden).


Jag köpte setet nu här under juletider och jag har inte haft så mycket chans till att fotografera i den än. Men jag börjar bli lite stressad över att jag måste känna mig säker på allt som har med studiofotografering att göra inom den närmaste tiden eftersom det har börjat välla in med personer som vill bli fotograferade!

Jag är verkligen nybörjare när det gäller detta. Om jag ska vara helt ärlig så är jag nog mer en sån som bara testar mig fram. Men denna gången känner jag att jag vill kunna detta utan och innan. Så.. om ni har lite snabba tips som ni kan ge mig (ni behöver inte ge tips om att jag kan gå en kurs, för det är jag inte intresserad av pga många anledningar).
Det problemet som jag haft när jag testat lite är att de blir väldigt ljusa, även om jag har lägsta effekt på blixtarna och de rätta inställningarna på kameran (tror jag..).

Vart ska softboxen/paraplyet stå? Olika alternativ...
Hur långt ifrån?
Osv..
All hjälp uppskattas enormt!



Aaaaaalllra längst ner i detta inlägget finns en bild tagen med blixtarna:

http://isabellephotography.blogg.se/2010/december/summering-av-2010-med-min-systemkamera.html

Tack på förhand.
 
Det enda "snabba" tipset som finns är att för att kunna jobba med studioblixtar så måste du behärska att jobba med helmanuella inställningar på kameran.
Framför allt så måste du ha järnkoll på hur sambandet mellan ISO, bländare och slutartid påverkar exponeringen.

När du lärt dig att behärska dessa saker är nästa steg att lära sig hur paraplyer softboxar osv formar/sprider ljuset.

Att ha järnkoll på det här med helmanuella exponeringar är för övrigt något som du kommer att kunna ha mycket nytta av i framtiden när du väl lärt dig det.

Egentligen ganska enkelt, men inlärningskurvan kan uppfattas som rätt "tvär".

Lycka till :)
 
Tyvärr har nog "Sportskjutaren" väldigt rätt men du skall få lite tips på vägen. Som vanligt gäller det att nosa upp bra länkar till olika guider. Här har du några.

http://www.modellbilder.se/article.php?id=40
http://www.stefantell.se/blogg/tag/diagram/
http://ny.webphotoschool.com/
http://www.photoflexlightingschool.com/Lighting_Lessons/index.html

Naturligtvis finns det fler "bra" sidor men med hjälp av dessa bör du komma igång.

Grundinställningen på kameran bör vara
ISO 100
1/125
Bl 8
Enbart manuella inställningar m.a.o.

Blixtarnas placering.
Softboxen skall stå nära modellen. Ca 100 - 150 cm ifrån. Låt oss kalla den för huvudljuset. Ställ blixten ca 45 grader från modellen (sidoljus) och hissa upp blixten så att den tittar något neråt på modellen.

Skuggsidan sätter du blixt 2. Använd paraplyet. Paraplyet "skvätter" ljuset mer. Placera blixten ca 2 meter från modellen och sätt effekten lite lägre än 1:an.

Ta en bild. Nu börjar justeringsjobbet. Börja med 1/2 på huvudljuset och kanske dryga 1/4 på effektljuset (skuggsidan) Testa dig fram med styrkan på blixtarna och avståndet till modellen. Pröva även enbart en blixt och reflexskärm på skuggsidan.

Här har du en exempelbild med två blixtar och reflexskärm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1587241.htm

Din exempelbild är ganska platt, dvs ljuset kommer ungefär lika mycket från båda sidorna. Genom att skapa en skuggsida, så får du lite mer liv i bilden.

Börja enkelt med 1 blixt och reflexskärm. Bygg på med blixt 2 som på skuggsidan eller mot bakgrunden eller mot kameran (liksom motljus) Läs lite länkar och öva. Förmodligen kommer du inte ha en så tålmodig modell som du skulle vilja ha. Placera en större docka eller liknande och testa, testa och testa. Dokumentera dina inställningar, sätt tejpkryss på golvet för att få fram en bra uppställning. Finns olika programvaror för att på datorn skissa uppställningen. Har du en smartphone finns appar.

Lycka Till!
 
Tack båda två för er hjälp! Jag har försökt googla runt lite själv innan och inte hittat någonting, så länkarna som du skickade Minita var väldigt bra. Jag och min "assistent" har testat ganska mycket nu och ska fortsätta med att lära oss och testa båda två eftersom mina första kunder antagligen kommer redan i slutet på veckan. Länkar en eller flera bilder sedan när vi fotograferat något sevärdigt.

Jag funderade på det där med en app.. jag har en iphone, men jag kunde inte hitta någon sådan app.

Ytterligare en fråga: Hur ska man ljussätta om man ska fotografera en större grupp med människor, ungefär 10 pers? Jag ska nämligen fotografera en gruppbild på ett paintball-lag om några månader. Jag hade tänkt mig att fotografera utomhus eftersom det ger lite mer känsla i bilderna, eller det kanske blir snyggare inomhus?
 
Nu har jag Android men jag har sett att det finns app:ar även till Iphone. Till min telefon har jag lagt in

Studio Buddy
Photo Tools
Sundroid Free
samt Tapatalk Pro (Fotosidan på telefonen)

Fotografera en större grupp.
Oavsett om du står inne eller ute måste tänka på att få gruppen kompakt. Tänk på djupet på gruppen så att ditt skärpedjup täcker in hela gruppen. Lägger du skärpan på främre ledet så måste din bländare vara tillräckligt liten (stort tal) för att även den bakre raden skall bli skarp. Bl 8 eller mindre är ett bra utgångsläge.

Någon blundar
Ta många bilder. Ha kameran på stativ. Då kan du i värsta fall manipulera ihop några ögon så att alla ser glada ut. Testa även att be samtliga blunda. Be dem öppna ögonen när du har räknat till 3. Knäpp kortet när du har räknat till 4.

Detta var de klassiska uppställningarna. Är du kreativ, så kan du få lite mer levande gruppbilder och då underlättar det om du står ute. Om gruppen är "klara för strid" så borde du kunna få lite mer lekfulla uppställningar men sträva efter att hålla gruppen tajt för skärpans skull. Även här är det plus om du kan använda blixt men det är lite överkurs.

Skall du knäppa gruppen inomhus bör du ha paraplyer som ljusformare eftersom de skvätter ut ljuset ordentligt över hela gruppen. Vita väggar och tak hjälper även till att studsa ljuset så att du får det någorlunda jämnt.

Hoppas att det blev till hjälp för dig.
 
Ska du verkligen ta betalt från början. Du borde nog öva några veckor först så de inte blir besvikna över resultatet. Eller kör halva priset i träningsssyfte.

Har kollat o kommenterat på din sida.
 
Ska du verkligen ta betalt från början. Du borde nog öva några veckor först så de inte blir besvikna över resultatet. Eller kör halva priset i träningsssyfte.

Har kollat o kommenterat på din sida.

Såklart det ska tas betalt från början, varför ge bort den bildkvaliten gratis.

Grymt snygga studiobilder
 
Tycker det var bra gjort med tanke på att du är nybörjare! Så klart du skall ta betalt, finns "erfarna fotografer" här som tar sämre bilder... ;D U go!
 
Tack vad snälla ni är! Alla mina kunder har kommit till mig och velat bli fotograferade och betala för det själva. De har sett mina bilder och blivit intresserade. Sedan är det ju så att alla kan misslyckas med en shoot, även de som är mer erfarna.. och om det nu då skulle ske så kommer jag inte att ta betalt och även erbjuda en reshoot.
 
Tack vad snälla ni är! Alla mina kunder har kommit till mig och velat bli fotograferade och betala för det själva. De har sett mina bilder och blivit intresserade. Sedan är det ju så att alla kan misslyckas med en shoot, även de som är mer erfarna.. och om det nu då skulle ske så kommer jag inte att ta betalt och även erbjuda en reshoot.

Måste verkligen säga att jag blev positivt överraskad.
Dels för att du uppenbarligen tog till dig tipsen i den här tråden ordentligt.
Men kanske framför allt sättet som du jobbade med modellen.

Det finns förvisst detaljer att jobba med.
Men allt annat vore ju märkligt.
Dessutom så kan man ju egentligen aldrig bli fullärd som fotograf.

På det hela taget är jag imponerad och tycker att bilderna är riktigt bra :)
 
Måste verkligen säga att jag blev positivt överraskad.
Dels för att du uppenbarligen tog till dig tipsen i den här tråden ordentligt.
Men kanske framför allt sättet som du jobbade med modellen.

Det finns förvisst detaljer att jobba med.
Men allt annat vore ju märkligt.
Dessutom så kan man ju egentligen aldrig bli fullärd som fotograf.

På det hela taget är jag imponerad och tycker att bilderna är riktigt bra :)


Tack så mycket! Ni ska veta hur mycket som jag lärde mig från era tips. Jag stod med laptopen och läste det ni skrivit samtidigt som jag flyttade runt blixtarna och modellen efter beskrivningarna ;) Jag känner mig väldigt inspirerad efter att ha fått lära mig detta och ska försöka fotografera väldigt mycket i min studio från och med nu :)
 
En ljussättning som jag gillar är "butterfly". Ta en softbox rakt framför din modell, relativt hög vinkel så du får en reflex i överkant av ögat. Sedan tar du en reflexskärm under modellen i midjehöd tex för att få upp lite ljus. Om du vill få mindre mjukt ljus kan du ta av yttre diffusionsduken på softboxen så blir det nästan en beatydish skulle man väl kunna säga. Den andra blixten går ju lägga på bakgrunden eller som hårljus.
Ett av mina exempel på denna ljussättning:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2191829.htm?set=mp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.