Annons

Behöver hjälp med kameraköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillen23

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ny här på forumet och har tänkt mig att köpa en kamera för ca 4000kr, Men behöver hjälp med vilken man skall ha.

Mina krav är att:

*Kunna ta bra bilder på bilar

*Bra närbilder

*Att den inte behöver ha AA batterier

*Bra för att ta natur bilder med

Har kollat på denna sidan:

http://www.pixmania.se/digitalkamera/sese1_1_1_1660_0_2840_4730_00_sg.html

Har hört att dom inte är bra men ville bara visa vilken typ av kamror ja va ute efter.

Hoppas det finns någon snäll som kan hjälpa mig
 
Hej!

Är ny här på forumet och har tänkt mig att köpa en kamera för ca 4000kr, Men behöver hjälp med vilken man skall ha.

Mina krav är att:

*Kunna ta bra bilder på bilar

*Bra närbilder

*Att den inte behöver ha AA batterier

*Bra för att ta natur bilder med

Har kollat på denna sidan:

http://www.pixmania.se/digitalkamera/sese1_1_1_1660_0_2840_4730_00_sg.html

Har hört att dom inte är bra men ville bara visa vilken typ av kamror ja va ute efter.

Hoppas det finns någon snäll som kan hjälpa mig

Kan tyvärr inte hjälpa till med någon specifik kamerarekommendation, men här är lite tankar jag har:

Bilar: Välj gärna en kamera med optik som ger lite vidvinkel. Det är kul att ha för bilfoto. :)

Bra närbilder: Se till att kameran har ett makroläge.

Inte AA-batterier: Jag tycker också du ska undvika en kamera som går på AA-batterier, man jag kan inte säga vilka som har/inte har det.

Naturbilder: Det mesta duger väl, men det kan vara kul med lite mer zoom om man vill få bilder på djur eller fåglar. Dock lider optikens ljusstyrka och ofta även bildkvaliteten av mycket zoom så fundera på om du behöver det. För landskapsbilder är det viktigare med bra vidvinkel tycker jag.

Ett allmänt tips är att gärna köpa en kamera med så ljusstark optik (så låga tal som möjligt, tex. kan det stå 1:2,8-4,5 på objektivet och detta står för ljusstyrkan) och så stor sensor som möjligt för pengarna. Annars är f.ö. ett stativ en bra investering om man vill fotografera i sämre ljus.

Läs också manualen till den kamera du köper, du får mest ut av din kamera om du kan använda dess alla funktioner och förstår grundläggande exponeringslära.

Sen vill jag att du inte heller ska ha för stora förhoppningar på bildkvaliteten. Kompakter presterar vanligtvis riktigt okej i bra ljusförhållanden (utomhus i dagsljus), men är det sämre ljus är systemkamera med ljusstark optik och/eller bra extern blixt det enda som ger riktigt bra bildkvalitet. Prisnivån är förstås också en helt annan då. Men... man får vad man betalar för.
 
Canon, Panasonic och Olympus har vettiga långzoomar till de pengar du vill lägga!

Åk till fotobutiken och känn på dem!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.