Annons

Behöver hjälp med foton på hemsidan

Produkter
(logga in för att koppla)

sanla73

Aktiv medlem
Jag bygger en hemsida i frontpage och ska lägga in mina foton där. Tänkte att man ska kunna klicka på kategori och då få upp små bilder först (typ thumbnails) och när man klickar på en bild så får man upp den i större i ett nytt fönster. Men hur gör jag detta? Ska jag bara förminska bilderna innan jag lägger in dem?

mvh Sandra
 
En enkel lösning är att göra en tumnagel och ett original. Sen använda t ex javascript för att fixa bilden i ett nytt fönster utan menyer och som känner av hur stor bilden är.

Annars finns det färdiga script som nog kan fixa hela kalaset åt dig. Beror på hur avancerat (eller lätt) du vill ha det.

Mitt tips är inget vidare om det handlar om stora mängder bilder. Då hade jag nog föredragit något färdigt.
 
I frontpage kan du lägga in bilden du vill ha på sidan i stor storlek och sedan finns det i nedre menyraden en knapp så är det fixat....
 
JAg använder ett program som heter Arles Image Web Page Creator där får du allt gjort automatiskt med thumbnails och du får ställa in en massa saker.
 
I frontpage kan man ju göra miniatyrer automatiskt, man infogar en bild och sen högerklickar på den och väljer Skapa miniatyr automatiskt, inställningarna för miniatyrer finns i Verktyg-menyn.

Miniatyrerna sparas sen där man vill att dom ska sparas i jpg-filer på ca 3kb styck.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.