Annons

Behöver hjälp med en bildide´

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag behöver en bild på en person som sitter under ett träd och drömmande tittar bort mot solnedgången. Med denna bilden vill jag illustrera en dikt jag skrivit, som heter "Långt bortom solnedgången". Jag vet bara inte hur jag ska få ihop det på bästa sätt. Solnedgångar tycker jag är knepiga att få till. Är det någon som får en snilleblixt om hur jag kan göra?

Ta din 300D, lura med en polare, låna ett stativ om du inte har ett själv, leta reda på ett träd där solen går ner på rätt ställe, placera polaren under trädet.
Testa, prova, exprimentera, någon av bilderna blir säkert bra.
Dessutom är ju digitalt gratis, blir det bara skit av alltihop kan man ju alltid slänga bilderna, men då har man ju samtidigt lärt sig något.

Lycka till.

PS. Glöm inte blixten. DS

Undrar om det blir bäst om trädet står på en liten kulle i ganska öppen terräng, för då kan man kanske ta bilden senare, med lägre och rödare sol.. Jag har en hygglig blixt, det är nog inte fel med lite upplättning. Men å andra sidan ska nog personen sitta och titta mot solen, och jag tar bilden lite bakifrån, så att man bara får siluetten av träd och en person mot en röd solnedgång.

Ha Ha.. Den är kanon! Jag tänkte göra en bok, med bra dikter. Då är det alltid kul att ha bilder att illustrera med. Eventuellt kunde man klippa in dikten i ett enfärgat område i bilden.

Vill ni läsa den så är den här, och kritisera gäna. Ja, jag vet att detta är enbart ett bildforum, men ett snedsteg kan man kosta på sig.. Förlåt!

Bortom solnedgången
med bortgångna vänner i tankarna

På den tidiga hösten sitter jag ensam kvar i bland de guldgula löven
Mina vänner är redan långt härifrån
Alldeles för tidigt har de varit tvungna att vandra den ensliga stig
Den stig som leder dem långt bortom solnedgången

Gå ni
Jag kommer snart att följa er, min vandring har inte börjat än bara
Den dagen kommer att komma, det är alldeles säkert
Vi kommer att mötas igen, får jag hoppas
Men ännu har jag en del saker kvar att uträtta tänker jag,
när jag med saknad i sinnet vilar blicken någonstans
långt bortom solnedgången

Jag lever i drömmarnas trädgård
Mina minnen är en gudagåva som döden inte rår på
Era skratt kan jag ännu tydligt höra
fastän det var länge sedan de ljöd
Jag sitter under en björk och drömmer
Där under den gyllene solnedgången

Jag minns allt roligt vi haft genom åren
Allt som vi tillsammans gjort, och allt som vi sagt
Glädjestunder och tårar, skratt och svordomar
Så länge någon minns är man inte riktigt borta
Möjligen förlorar minnesbilden lite detaljer med tiden,
som en siluett mot solnedgången

Så länge jag lever kommer jag att minnas
Så länge jag lever kommer ni att finnas
Åtminstone i mitt hjärta
Det är det enda jag har kvar att erbjuda er, så jag hoppas att det duger
På den yttersta dagen, då herren slutligen har bestämt sig,
Då vandrar även jag iväg, längs med den ensliga stig
Den stig som leder mig någonstans långt bortom solnedgången

Bilden finns ju redan. Du har målat den i ord. Litar du inte på din dikt, eller på läsaren? Orden vägleder, fantasin gör resten.

Solnedgångar är inte så knepiga att plåta. Mät ljuset nära solen och kör på det. Du får garanterat siluetter då.

Tog några sådana i kväll på Söder med min D70. Bilddata: 1/2500 s, F1:4 och ISO 200

Vet inte om det är som du tänkte dig eftersom exemplet du gav var ljusare.

/Johan

Bilagor

• _dsc0135solnedgan050707.jpg
    _dsc0135solnedgan050707.jpg
    13.8 KB · Visningar: 300
Magnus har rätt, men det vore ändå intressant att testa kombinationen bild/poesi. Johan, Jag har det klart för mig nu. Ganska ljus solnedgångsbild, med modellen som en kolsvart siluett. Detta är nog inga problem tror jag. Fina solnedgångar utan att mörka ned förgrunden/motivet är väl värre, antingen blir modellen för mörk eller himmelen för ljus. Men det är fixat nu, tack för att jag fick diskutera detta lite:) Jag lägger upp bilden här sedan, när den är klar.

Tycker det där med vandringen bort är rätt väsentligt.
Så en bild på någon som går, försvinner efter stigen vore kanske något.
Akten får mig att minnas en av Malin Hellesø.s bilder.
Hon hade en svart vit bild av en ”suddig” figur som passerad en parkbänk som var suverän.
Men den ligger inte inne här nu.
Vandraren tycker jag borde finnas även om det är solnedgång också.
Men en solnedgång är väl inte så där nyskapande kanske.
Nåja. Mycket fin dikt som behöver en ny bild tycker jag.
Och för mig var inte solnedgången det viktiga i dikten.
Men den som vandrar tycker jag är viktig.
Förlåt, Men jag ska inte förta din ide. Den är fin.
Kör på den om det är det du känner.
Mvh/-Anders

Anders

Visst är det romantiserad mainstream med solnedgång och så.. Men ditt tips om en vandrare kanske inte är så dumt.. Jag tackar så mycket för det. För vore det inte kul med lite illustrerade dikter för en gångs skull? Visst, Jag gillar att läsa, och älskar att skriva, och det är kul att styra läsarens fantasi med pennan, men jag tror det vore angenämt för läsaren att ha något att vila blicken på. Men då ska det vara bra bilder, och inget trams. Eller styr man läsaren för mycket då kanske, att läsaren blir låst i MINA tankebanor?

Det är inte sällan jag tar bilder med ett riktat budskap.
En del behöver ingen text medan andra för att få med oinvigda i frågan behöver text.
Att låsa tankarna hos den som betraktar kan vara bra i viss fall och mindre bra i andra fall.
Tror man känner det både i en text eller när man ser sin bild. Vad som kommer att ge betraktaren mest så att säga.
Hur som helst tycker jag det är kul att försöka avbilda teman. Om än det kan vara svårtolkade teman för gemene man.
Bilen här ner använde man som motreklam till skogsbrukets ”fina”reklam.
Samt en webb-designer som ville ha den på sin sida.
Samt till en rockkonsert.
Så ibland kan det vara bra att låta alla få tänka själv. Och det ger då mer till den som ser bilden.
Mvh/-Anders

Bilagor

• skivhyggeliten.jpg
    skivhyggeliten.jpg
    35.5 KB · Visningar: 170
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS