Annons

Behöver hjälp med analogt foto!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hej!
har precis börjat fota analogt igen efter att fotat digitalt i några år.
Visst har jag fotat analogt många år innan, men aldrig brytt mig om tekniken utan bara knäppt av.
Nu tänkte jag börja igen med en OM-2 jag fick, och köpte idag en Iso200 rulle. Men jag tänkte lite.
Har läst att man kan underexponera en bild en eller ett par steg för att få kortate slutartiden, men jag har tänkt att lämna in filmen på framkallning, och tänkte hur de då gör för att få bilden så bra som möjligt? eller framkallar de bara den precis som de andra bilderna jag tagit normalt? Vill inte ha supermörka bilder bara. :)

Tacksam för hjälp!

När man underexponerar filmen ska man vara konsekvent - ett eller två steg - för att filmen när den sedan framkallas "pressas", dvs får ligga längre i framkallningsvätskan för att kompensera underexponeringen. Det ger kornigare bilder, men är det superviktigt att kunna köra på t ex 800 ISO så är det kanske värt det.

Sedan har jag ingen aning om vilken sorts film du kör eller om det finns butiker/firmor idag som pressar filmer. Dessutom undrar jag varför du inte köpte en film med högre ISO på en gång, det finns ju t ex negativa färgfilmer på 800 ISO???

Hur ska den som framkallar filmen veta vilka bildrutor som är underexponerade och hur skulle man kunna avgränsa dessa i en vätska?
Om man underexponerar så kan man i viss mån kompensera detta genom att pressa filmen dvs man förlänger framkallningstiden. Nackdelen med detta är att kontrasten då ökar. Om man överexponerar och underframkallar så minskar kontrasten.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter och vad du vill uppnå.
/Harald

Haraldus skrev:
Hur ska den som framkallar filmen veta vilka bildrutor som är underexponerade och hur skulle man kunna avgränsa dessa i en vätska?
Man pressar så klart hela filmen så att alla rutor är exponerade efter samma ISO-tal.

Med risk för att vara övertydlig:

Hela filmen framkallas på samma sätt. Hela filmen måste alltså underexponeras och överframkallas lika mycket om resultatet ska bli bra.

Vilka labb som kan överframkalla har jag däremot ingen aning om...

Edit: En minut sen...

Tacksam för alla svar!!
jo alltså jag undrade det bara för att jag köpte en Iso200 film, och tänkte ifall någon gång att slutartiderna inte blir korta nog att handhålla, om man kunde köra det knepet med underexonering? Men om framkallningslabbet inte förstår vilka som gör hur, så tänker jag strunga i det och bara handhålla så gott det går i de situationerna. Har trots allt en F1.2 glugg.. :) hehe,

Ha de bra!
Mvh
Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar