Annons

Behöver ett program som visar bilden direkt i datorn efter fotograferingen- TIPS

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Magic

Aktiv medlem
Är i behov av mjukvara som visar bilden i datorn direkt.

Jag har läst om ett program som heter Phase One för att kunna se bilderna direkt i datorn efter att man har fotat t ex porträtt. Min kamera Nikon D40X har ingen USB 2 uttag så jag kommer inte att kunna föra över bilden så snabbt.

Jag skulle vilja höra om någon annan har tips på något bra program så man snabbt kan granska om bilden är hemma direkt i datorn.

Vill att den ska passa min kamera.

Tack så mycket för hjälp!

Jag har ingen Nikon D40X men visst måste den väl ha USB 2.0 utgång?

Fotar du i JPG eller i RAW?

Vilket operativsystem använder din dator?

Mvh
Anders

Jag fotar i RAW och behandlar varje bild enskilt.
Min tekniska sambo sa att det inte fanns en sådan port, men kanske ser de likandana ut då.
Då ska jag ta honom ikväll ; )

Det är inte vista i allafall som jag kör på pc,n.
Är så dålig på sådant, Windows .... nåt
hehee sorry.

Tack!

Ja, du får ge gubben en känga! :)

Själv använder jag Lightroom på Windows XP för att titta på mina RAW filer från en Canon. Tycker det funkar bra.

Mvh
Anders

Oftast används miniusb anslutning på kameran,

de finns 3 vanliga storlekar/typer av utseende på usb anslutning och har i sig ingen betydelse om de är usb 1.0, 1.1 eller 2.0 utan det hänger på produkten och Nikon D40X har usb 2 stöd. Nu måste ju datorns usb också ha stöd för det men det bör du ha, kanske har du ett slött minneskort?!

bild på vanlig usb kabel till kamera >
http://www.germes-online.com/direct/dbimage/50224363/USB_Male_A_to_Mini_USB_5pin.jpg

Även jag kör Lightroom från min Canon... Där får jag upp en stor bild på skärmen automatiskt direkt när jag tagit bilden.

Robin Gyllander skrev:
Hur gör man?
I Lightroom aktiverar man "autoimport" från den mappen där bilderna hamnar när man fotar.
Sen ställer man in så att bara en bild visas i taget för att få bilden så stor som möjligt (har inte lyckats få upp den i helskärm dock).

Fotobias skrev:
I Lightroom aktiverar man "autoimport" från den mappen där bilderna hamnar när man fotar.
Sen ställer man in så att bara en bild visas i taget för att få bilden så stor som möjligt (har inte lyckats få upp den i helskärm dock).

SÅ man måste använda lightroom i kombination med eos utility?

Fotobias skrev:
Precis. Det är vad jag gör i alla fall.
Lyckades inte få till en stor bild på skärmen utan knapptryckning med något annat program.

Jag kör med zoombroser som är programmet man får med kameran för att se på bilderna.

Robin Gyllander skrev:
Jag kör med zoombroser som är programmet man får med kameran för att se på bilderna.

Ok, får du upp bilden automatiskt på skärmen där?? Går det till och med få den på helskärm??

Har endast kört med tidigare versioner av Zoombrowser i vilka jag inte lyckades med detta...

Jepp de går att öppna den i fullskärm men de känns aningen stökigt eftersom man först öppnar bilden i ett nytt fönster där man kan köra fullskärm men kanske kan man ställa in det nånstans, har bara testat zoombr. lite snabbt på jobbet.

Men lightroom känns som ett trevligare alternativ att öppna bilderna i.

Fotobias skrev:
Ok, får du upp bilden automatiskt på skärmen där?? Går det till och med få den på helskärm??

Har endast kört med tidigare versioner av Zoombrowser i vilka jag inte lyckades med detta...
nej inte fullskärm.

När jag dubbelklickar på en bild i zoombrowser så öppnas den i ett nytt fönster, kanske e de windows egna, vad vet jag men då kan jag välja fullscreen i de nya fönstret. Men de e nog bäst jag håller käft eftersom jag normalt sett inte sitter i win.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar