Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera direkt in i datorn tethering/direktfångst

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det en 6D du har? Du råkar inte ha Wifi påslaget på kameran när du kopplar den via sladd till datorn? Jag råkade göra det häromdagen och då funkade inte kommunikationen via sladd, tog ett tag innan jag märkte att wifi var påslaget. När jag slog av wifi på kameran så funkade det.

jo precis klart jag vill testa själv och bilda mig en uppfattning, bara det att just nu får jag inte kameran och datorn att prata med varandra, varken i C1 eller LR. Vad det beror på vet jag inte, råkade bara hitta en USB 2 kabel i lådan med hemlösa sladdar, kanske är fel kabel eller nåt fel på den, tänkte att jag skulle testa först innan jag investerar 1.000 kr i en ORANGE kabel.

Jag kör med både Capture One och ACR Capture One för att den funkar bäst med min Sony och att jag kan programet, men gissar att LR är lika bra för din Canon som C1 är.

Gällande kablage, en vanlig USB förlängningskabel från MediaMarkt eller Clas Ohlson på 5m för en spottstyver funkar lika bra som Tethertools orangea kabel, så skippa den investeringen :)

finns inga dumma frågor, finns bara korkade svar.

har provat att trycka på avtryckaren flera gånger det som händer då är att bild tas som vanligt och visas på kamerans display, provat att stänga av och sätta på kameran, koppla i och ur sladdar, startat om programmen, startat om datorn

Har du gjort som Anders (afe) tipsade om? Du måste förmodligen manuellt ställa om din USB-port via kamerans menyer. Kolla om det finns något val typ "PC remote" eller "Computer" under "USB Connection" eller "USB Port" eller vad det nu kan stå i din kamera. Någon som har ditt kameramärke eller -modell kanske kan hjälpa till om du inte redan testat detta. Det är nog rätt sällan det är fel på nya kablar.

Har köpt en ny kabel nu, ingen skillnad.

Har kört Adobe's felsökningsschema för tethering via LR, ingen skillnad.

Har kollat att kameran innehar wifi inkopplat, ingen skillnad.

Har läst kamerans manual och gått igenom alla menyer, ingen skillnad.

jag tror helt enkelt att det är något fel på USB kontakten i kameran den är ju ganska känslig. Jag har inte haft kameran sen den var helt ny bara nästan ny så jag vet inte vad den USB kontakten har varit med om, kanske har den blivit "våldtagen" av sin första ägare, ingen aning.

Känns som jag nu, med hjälp av detta fantastiska forum, provat ALLT jag rimligtvis kan prova.
Får vänta några dagar när mitt nya hus kommer och se om det funkar bättre?

Tack igen för alla tips och råd! :)

Har köpt en ny kabel nu, ingen skillnad.

Har kört Adobe's felsökningsschema för tethering via LR, ingen skillnad.

Har kollat att kameran innehar wifi inkopplat, ingen skillnad.

Har läst kamerans manual och gått igenom alla menyer, ingen skillnad.

jag tror helt enkelt att det är något fel på USB kontakten i kameran den är ju ganska känslig. Jag har inte haft kameran sen den var helt ny bara nästan ny så jag vet inte vad den USB kontakten har varit med om, kanske har den blivit "våldtagen" av sin första ägare, ingen aning.

Känns som jag nu, med hjälp av detta fantastiska forum, provat ALLT jag rimligtvis kan prova.
Får vänta några dagar när mitt nya hus kommer och se om det funkar bättre?

Tack igen för alla tips och råd! :)

Finns det verkligen inget menyval i din kamera som låter dig explicit välja att kameran ska kommunicera med en dator via USB?

Hej,
jag har inget tips (just nu) som hjälp, men jag är ganska nyfiken på vad problemet kan vara.

Anledningen är att jag nyligen hade ett liknande problem. Jag höll på att testa en app (DSLR Controller till Android) för att styra min 6D. När jag testade hemma så fungerade den inte via Wifi, men det gick utmärkt med USB-kabel.

När jag dagen efter var ute i fält för att använda appen så fungerade plötsligt inte USB längre. Appen rapporterade att ingen kamera hittades. Jag provade allt möjligt, starta om kamera och app, ta ut och sätta i kabel, flera gånger, men inget hjälpte. Jag provade till sist att slå på Wifi i kameran och då lyckades jag få det att fungera den vägen för första gången.

Min poäng här är dock att USB fungerade för mig men sedan slutade. Jag funderar på om det är någon inställning som spökar för jag fingrade en del på kameran den dagen. Jag har dock inte provat att ansluta kameran till datorn sedan dess, så jag vet inte om det är relevant för tråden.

/P

Hej,
jag har inget tips (just nu) som hjälp, men jag är ganska nyfiken på vad problemet kan vara.

Anledningen är att jag nyligen hade ett liknande problem. Jag höll på att testa en app (DSLR Controller till Android) för att styra min 6D. När jag testade hemma så fungerade den inte via Wifi, men det gick utmärkt med USB-kabel.

När jag dagen efter var ute i fält för att använda appen så fungerade plötsligt inte USB längre. Appen rapporterade att ingen kamera hittades. Jag provade allt möjligt, starta om kamera och app, ta ut och sätta i kabel, flera gånger, men inget hjälpte. Jag provade till sist att slå på Wifi i kameran och då lyckades jag få det att fungera den vägen för första gången.

Min poäng här är dock att USB fungerade för mig men sedan slutade. Jag funderar på om det är någon inställning som spökar för jag fingrade en del på kameran den dagen. Jag har dock inte provat att ansluta kameran till datorn sedan dess, så jag vet inte om det är relevant för tråden.

/P

Jag hade fram tills nylien 2 st 6D hus och det ena av dem har jag kört både USB och Wi-fi på men inte till den datorn jag nu har utan till en annan Windowsdator. Det huset och den datorn har jag dock inte kvar längre men där funkade det hur bra som helst. Det huset jag nu har kvar har jag inte testat USB tidigare, Wi-fi vet jag inte om jag provat med detta hus.

Som sagt har ytterligare ett nytt, alltså helt nytt 6D hus på väg hem till mig som jag skall testa med när det kommer.

När jag kopplar ihop nuvarande hus med datorn så blir det ingen som helst reaktion i datorn, den har ingen kontakt med kameran varken i LR eller C1 eller i datorn i övrigt.

Hej,

/P

Du kanske ska pröva då att återställa fabriksinställningarna.

Har vi glidit från "tethering" d.v.s. automatisk direktfångst av bilder från kameran i tagningsögonblicket till vanlig enkel filöverföring från kort?? En av länkarna ovan handlade ju om filöverföring via en Canons utility. Jag trodde vi pratade direktfångst från exv. Lightroom eller Capture One eller annan tetheringmjukvara.

Har vi glidit från "tethering" d.v.s. automatisk direktfångst av bilder från kameran i tagningsögonblicket till vanlig enkel filöverföring från kort?? En av länkarna ovan handlade ju om filöverföring via en Canons utility. Jag trodde vi pratade direktfångst från exv. Lightroom eller Capture One eller annan tetheringmjukvara.

Frågan har blivit mer generell då ingen typ av kontakt finns mellan kamera o dator.

Men jag såg i en länkat inlägg att kameran kan inte ha kontakt med Windows filhanterare, den behöver använda EOS Utility, så det kanske man kan testa.

Vet inte om TS har testat att om filöverföring fungerar med LR eller om det enbart var direktfångst som testades

Har nu skaffat ytterligare ett kamerahus, helt nytt från kartong, likadant som det jag redan har dvs en Canon EOS 6D

Satte i sladden i kameran, satte i sladden i datorn, öppnade Capture One, satte på kameran, tryckte av en bild och direkt så dök bilden upp i Capture One. :)

Hur smidigt o enkelt som helst, skall köra detta program på prov nu i 30 dagar och funkar det bra och vi bli kompisar så blir det nog att jag köper en licens för 279 Euro

Har nu skaffat ytterligare ett kamerahus, helt nytt från kartong, likadant som det jag redan har dvs en Canon EOS 6D

Satte i sladden i kameran, satte i sladden i datorn, öppnade Capture One, satte på kameran, tryckte av en bild och direkt så dök bilden upp i Capture One. :)

Hur smidigt o enkelt som helst, skall köra detta program på prov nu i 30 dagar och funkar det bra och vi bli kompisar så blir det nog att jag köper en licens för 279 Euro

Du kommer att gilla Capture One :)

Håller med Surgeon Mikael, Capture One är lysande om det är verklig tethering man vill ha med full kommunikation åt båda håll från kamera till dator och vise versa. Lightroom har aldrig varit något riktigt alternativ för oss som har Sony-system. Adobe har tyvärr aldrig brytt sig om annat än Canon och Nikon-fotografer i detta avseende. Men eftersom Phase One och Sony numera är gifta så får vi köpa Capture One (full version) för en bråkdel av vad andra betalar (50-60 $ tror jag det var men då kan den versionen bara användas ihop med Sonys kameror förstås.

Skulle vi Sony-fotografer överhuvudtaget kunna köra tethering tidigare med Lightroom så gick det först efter att man installerat ett ryskt halvtaskigt hack och det var ljusår från det vi nu fått med Capture One. Det är möjligt att det går bättre nu för tiden men jag gav upp för drygt ett år sedan att använda Lightroom till detta och kommer aldrig titta bakåt åt det hållet igen när det gäller tethering.

Men Canon och Nikon borde väl funka även med Lightroom tycker man .

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto