Annons

Begravningsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Schärström

Aktiv medlem
Hej,

jag har fått i uppgift att fotografera en begravning, jag är nära anhörig. Det jag nu undrar är om någon har erfarenhet av detta? Eller känner till någon duktig fotograf som har gjort något liknande projekt man kan bli inspirerad av.

Alla praktiska frågor, såsom när man skall fotografera och inte kommer jag gå igenom med de närmast anhöriga och såklart vilka sorts bilder de vill ha. Men man vill ändå ge lite utöver det man kommer leverera (och som alltid, försöka, sätta sin egen prägel på det).

Hur hade ni gjort?

Vänligen,
Mikael S.
 
Kika på alla diskussioner om "bröllop"
Det är samma typ av problem Du ställs inför.
Jag hade själv undvikit blixt då den kan uppfattas som störande.

Lycka till trots det kanske jobbiga temat.

/Peter
 
Sant att det liknar bröllopsfotografering.
Konstigt nog. Men så är det.
Det är en engångsföreteelse, ingen chans att göra om ifall fotona blir dåliga.
Man ska inte vara i vägen som fotograf. Och alla förväntar sig foton som ska visa hur det var.

Nu vet jag ju inte hur nära anhörig som du är. Det styr ju väldigt mycket hur mycket du själv är involverad.
Det är nog alltid svårt att fotografera bra om man blir för inblandad i vad som händer.

Annars är det nog bra att försöka fånga de känslomässiga uttrycken så gott det går. Även om det är jobbigt tror jag att folk uppskattar efteråt att fotona togs.

Rent generellt, utan att veta något om ditt fall, så är det ju lättare med äldre människor som gått bort. Det är naturligt att dö, vi ska alla göra det någon gång. Och det kan faktiskt vara en möjlighet att möta släktingar som man annars aldrig ser.
Värre är det förstås om en ung människa med livet framför sig dött.

Anpassning till situationen tror jag det är som gäller. Vilket väl egentligen är ett meningslöst råd.

/Johan
 
Jag har fotograferat en begravning heltäckande, där jag var inhyrd som utomstående fotograf. Men det var ändå en riktigt jobbig upplevelse. Och det är svårt att göra det smakfullt.
Jag är van vid att fotografera i kyrkor utan att störa så det var inget problem, men det kan vara bra att deltagarna är informerade i förväg om att cermonin fotograferas.
Inne i kyrkan kan man fotografera från orgelläktaren eller diskret längst bak i kyrkan. Absolut ingen blixt, men gärna ett stativ.
Då det var en kistbegravning, var jag med även när man tog avsked vid graven. Både i kyrkan och vid graven använde jag tele för att ha ett avstånd som kändes bra.
Vid begravningskaffet kan man ha blixt om, och där kan man även fånga lite mer glädje i bilderna.

Är du nära anhörig skulle jag avråda för att göra det som ett heltäckande fotojobb där människor förväntar sig (bra) bilder. Det kanske kan funka för dig att fotografera, men en begravning är ju till för att de anhöriga, även du, ska få ta avsked.

När jag själv varit anhörig har jag haft med mig kameran och fotograferat kistan före begravningen och lite bilder efteråt, det har känts rätt för mig.
/Anders
 
Tack för era snabba svar.

Jag kommer inte använda mig av någon blixt, kommer säkerligen även vistas på platsen en stund innan för att kunna tänka ut vyer och kompositioner.

Tack återigen för svaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.