varför är frågan märklig? om man är orutinerad på något så får man väl ändå fråga utan att få höra att man frågar märkliga saker...
får folk som undrar om foto på bröllop samma svar?
det är ju inte bara närmast sörjande och en begravningsförrättare som befinner sig på en begravning. det är ju en massa sörjande gäster där oxå.
om folk här på fotosidan har varit gäst på en begravning så borde de ju ha åsikter om saken och det är dem jag efterfrågar.
jag vet ju vad jag själv tycker, men det är ju utifrån min passion för foto. jag skulle inte dra mig för att få vad som helst i mitt liv dokumenterat in i minsta detalj, men jag vet att andra kan vara av helt andra åsikter och då måste jag respektera dem.
de närmast sörjande och förrättare kan jag ju naturligtvis fråga vad de tycker, men jag kan inte gå å fråga varenda gäst om vad de tycker, så jag hoppas på att få en generell bild av vad gemene man tycker.
jag är medveten om att det ev. kan vara en svår balansgång mellan att uppfylla föräldrarnas önskan och samtidigt inte bli en nagel i ögat på resten av gästerna.
jag är där på uppdrag.
känner inte föräldrarna så väl, vi har en gemensam vän, och jag kommer vara där för att jag blev tillfrågad om att plåta och vill göra vad jag kan för att stötta i deras svåra stund.
det känns viktigt att göra rätt. det här går inte att göra om.
därför efterfrågar jag tips.
Frågan är givetvis helt på sin plats!
Detta inlägget av dej väcker denna tanke:
Ha ordentlig koll på vad föräldrarna tycker och vill, vad de önskar är "lagen" i detta sammanhang skulle iaf jag inte tveka om att påstå.(Så skulle jag iaf tänka om jag var i deras ställe)
DE ska minnas, och DE sätter dina "gränser", givetvis i samråd med dej (och lämpligen även förrättaren) så de känner sej trygga med att också DU är trygg i vad du gör när du fotar.Att du tar de bilder de önskar och på ett "snyggt sätt".
Det är säkert en mkt god idé, som ofta vid bröllop, att det anges i anslutning till början av ceremonin att fotografering är förbehållen "personen X" dvs dej, och vill de tillåta övriga gäster att fota kan det också anges när/hur/under/efter ceremonin/minnesstunden det är OK. Detta så alla kan vara "bekväma" i möjligaste mån.
Edit:
Ska du fota barnet i kistan/vaggan, så ska du nog försöka göra det enskilt innan ceremonin, med föräldrar närvarande, men på platsen där ceremonin ska äga rum.Du kan då få det mer rofyllt, bra även för föräldrarna.Du kan få till vackert ljus/bakgrund med lite planering om du tex kollar in lokalen nån annan dag innan det ska ske.
Jag antar de vill ha några fina bilder på barnet, men de vet ju bara de så fråga ifall de inte sagt något.Bättre en "närgången" (tycker inte jag men kanske kan uppfattas så?) fråga för mycket innan, än att de kommer på det efteråt när det är försent.
(och ser att 'mina svar' redan är skrivna av fler...läste visst inte allt innan jag svarade...)
Med önskan om att det blir fint och så som familjen vill ha det.